Urlakad betfor

Nominous

Trådstartare
Om man lakar ur betforen med rikligt vatten flera gånger så det inte finns något sockervatten kvar, ungefär hur mycket socker och MJ kan man beräkna finns i betforen sedan?? :)

Sv: Urlakad betfor

Oj, så långt har inte jag tänkt! Jag ger urlakad betfor till min häst som ligger i riskzonen för att utveckla fång. ( fånganfall 2011 ). Han får betfor med probiotika när det behövs samt linfröolja, magnesium.
Det borde inte vara mycket socker kvar, intressant att veta om någon har koll på det.

Maila Betfor och fråga? De har varit snabba och ärliga när jag har frågat om sand i deras produkter innan så de borde kunna ge en vink om vad man ska räkna med i alla fall.

För att det säljs inte på min ort. Lättare att vattna ur den vanliga då.

Noak; ja det hade varit väldigt intressant att veta. Min häst går på inte bete men gräs och äger väldigt lättfödd. Vill ge fibrer utan en massa mj och socker som kan kompletera höt och halmen. Urlakad betfor hade vart prefekt om det inte finns så mycket socker kvar.

Men logiskt sett borde ju en del mj försvinna om det mesta av sockret försvinner. Så tänkte jag :)

Jag tror inte att du får bort några MJ igenom att laka ur betforen, det är nog bara sockret som försvinner? Quick Beet har rätt mycket MJ och det är ju nästan sockerfritt.
Fast jag är inte säker på att jag har rätt, men går man efter sockerinnehållet i betfor och Q B så verkar inte MJ innehållet hänga ihop med sockerhalten :)

Senast ändrad:

Men om sockret försvinner så minskar ju energin! :confused:
Men det kan vara så små mängder ändå trots allt. Jag har inte koll på hur mkt de olika fodermedlen innehåller (dvs betfibrer med eller utan melass).

Ja inte vet jag, men Quick Beet innehåller 13,2 Mj/kg och vad betfor innehåller i MJ kan ju knappast vara mer i a f. Betfor innehåller ju rätt mycket socker trots allt. Därför tänkte jag att det hör nog inte ihop i det här fallet. Förhoppningsvis så kommer SpaderÄss med en förklaring :) Jag hade gärna lakat ur lite MJ ur Quick Beeten om det är så här enkelt för då hade jag ju kunnat ge mer! :)

Betfor innehåller enligt hemsidan 11,2 MJ och då 20% socker. Kvick beet innehåller 5% socker.
Nu räknar man i olika energi enheter i olika länder och vad jag minns så är det olika i Danmark och i Sverige/England. Jag förstår det som att 13,2 kan vara ett engelskt mått. Jag har inte tid just nu att slå upp skillnaden mellan dessa olika enheter. Det handlar om olika beräkningsmodeller för vad det är för slags energi man mäter. Men om ingen annan kan svara så kan jag göra det senare.

Men i vilket fall som så tycker jag att det verkar vara ganska stor skillnad/ingen alls med tanke på att betfor innehåller melass? Lite konstigt är det. Men de har kanske olika ts?

Svarar alla:

var ju lite så jag tänkte också att om man tar bort sockret borde ju energin sänkas?? För socker blir väl energi? Eller tänker jag galet?

Hur som haver så är det ju iafl bara positivt att ta bort sockret om man har en häst som har lätt att lägga depåer. Sockret känns ju bara onödigt. Vill bara ha åt själva betan för magens skull.

Får väl ta och skicka iväg nåt mail till tillverkaren och se om de har nån aning. Men tänkte att fång, socker och foder är ju ett ganska hett ämne på buke så någon borde ha en aning :D

Betfor innehåller inte socker, utan det är melassen man spiller på sedan som sockret finns i. Sköljer du bort melassen sköljer du bort sockret. Sockret är utvunnit till sockerindustrin innan, betmassan som blir över görs till foder.

Fått svar redan.. :)

Hej,
Ett snabbt svar på din fråga är att betfiber utan melass faktiskt innehåller mer energi än med melass tillsatt. Har ingen tabell med mig på semester. Energiinnehållet för melass är på ca 10 MJ medan Betfiber ligger på över 12 MJ.
Energikällan i betfiber är just betfibern i form av pektin, hemicellulosa och cellulosa (fiber).
Man får bort marginellt med socker vid "tvättning" av Betfor.

Mvh
Erik F

Hmm :crazy: Då känns det ju som lönlöst egentligen att skölja ur melassen ur beforen??

Intressant! Tack för dina frågor och svar! :) Det innehållet ang MJ som jag skrev om var på svenska, så 13,2 borde stämma bra då. Fast MJ innehållet borde knappast öka för att man sköljer ur sockret ur betforen :confused:
Eller melassen då... :D

Det måste vara så att melassen innehåller mindre MJ än betan och att det därför sammantaget blir ett lägre MJ innehåll på betfor kontra Quick Beet :idea:

Det beror ju på varför man gör det. Om man vill få bort sockret så lönar det sig att skölja ur den.

Men är det så lite socker som försvinner så det är marginellt så är ju frågan.. OK man har en insulinresistent häst, men om man bara vill ge mindre socker för att hålla nere onödig vikt så vette tusan hur mycket skillnad det kommer ge.

Jag ger ju hellre nyttiga MJ än sockriga MJ eller hur jag ska uttrycka det. :p Frågan är bara vad jag ska ge med mycket fibrer i och med lågt MJ och att de MJ som finns i inte kommer från så mycket socker.

Det måste vara så att melassen innehåller mindre MJ än betan och att det därför sammantaget blir ett lägre MJ innehåll på betfor kontra Quick Beet :idea:

Jaa men precis.. Det är så jag tolkar med. Att med melassen ökar ju vikten och iomed att melassen har lägre MJ än betfibrerna så minskar ju MJ/kg färdigt foder.

Hmm :crazy: Då känns det ju som lönlöst egentligen att skölja ur melassen ur beforen??

Att betfibrer utan melass har ett högre energivärde per kilo än betfor är en helt annan sak än ”urlakad betfor”. Tar man bort en del utav sockret så minskar naturligtvis det totala energivärdet i den mängd betfor som man har vägt upp. Däremot blir energivärdet per kilo högre, men det är ganska oväsentligt eftersom det är det totala energiinnehållet i den mängd betfor som man ger till sin häst som är det intressanta.

Sockerhalten i betfor är väl runt 20% om jag minns rätt. Det borde gå att reducera sockerhalten ganska rejält. En hästägare i USA skickade in ett prov av ”urlakad” betfiber (dock utan melass) och där var sockerhalten endast 0,9% Ts. Icke urvattnad betfiber utan melass har en sockerhalt av ca. 6.5% så det var en kraftig reduktion. Nu sköljde hon först betfibern, sedan blötlade hon den, hällde bort vattnet och sköljde igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 442
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar