Urk vad svårt - mental lösgjordhet

Asa_S

Trådstartare
AAAAAARGHHHHHH!

Måste bara få skriva av mig lite, så att hästen inte märker något :D . Har en häst som jag inte släpper till högersidan förrän hon är helt avslappnad i huvudet, och just nu är det så svårt att få henne att koppla av. Hon är inte på något sätt olydig eller jobbig så, men VÄLDIGT fokuserad på allt på sidorna av vägen, vilket innebär att hon går och spänner emot bog, ganasch och underkäke i höger sida. Hon är hela tiden vänsterställd med öronen fastlåsta i framåtriktat läge och går med en fin krök på nacken med denna som högsta punkt, men utvecklar på detta sätt världens underhalsmuskler, eftersom halsen blir alldeles för kort. När hon är avslappnad böjer/ställer man henne till höger genom att länga vänstersidan, men när hon är så här så länger hon ingenting (vi är alltså under igångsättning, så det är öppen form som gäller).

Det som fungerar allra bäst är att BARA skritta på lång tygel, då är hon åtminstone så avslappnad att det går att få loss henne på vägen bort. Har försökt att rida aktiverat, för det har fungerat ibland, men i nuläget verkar det bara göra henne ännu mer övertygad om att något kommer att hoppa på henne ur skogen. Blää! Får väl gå tillbaka till att göra allt jobb hemma på gården/uppfarten och ridhuset när det går och sedan bara skritta ute under ett tag. Typiskt! Det klart att detta kommer tillbaka nu när hon kommit upp lite i kondition.

Egentligen är det inte så stor sak, har gjort väldigt lite arbete från marken hittills och hon skulle nog må bra av lite mer jobb utan ryttare så att hon kan jobba fritt. Jag gillar ju också det, det är kul att kunna se hästen. Men man är ju inte mer än människa och vill helst att allt ska funka perfekt på en gång och sån't är ju livsfarligt tillsammans med hästar, har jag märkt.

Nu har jag skrivit av mig och kan skratta åt min knasiga häst istället och komma ut ikväll utan att i hemlighet vara irriterad pga ridpasset!

Vad har era hästar för egna idéer om hur ridningen ska gå till? Hur tacklar ni det?Och hur skulle ni göra om ni satt på min häst?

Sv: Urk vad svårt - mental lösgjordhet

Varför är din häst under igångsättning? har hon vilat eller varit skadad?
Min hästs ide om ridning, vet inte, men hon tycker att det är roligt och hon är väldigt positivt insälld till all ridning, både dressyr och hoppning och skogsridning. Hon är ambitös, lydig och tycker om att arbeta, är pigg och glad, känslig, har temperament men rädd för mycket saker, tex. kor, fladdrande saker, islandshästar osv..kräver rutinerad erfaren, bestämd, lyhörd, ödmjuk ryttare med bra balans och tålamod.
Tex.Om hon blir rädd för saker, och vill vända om och gå mot stallet, och då stegrar sig, för att få sin vilja igenom, kan jag böja henne och ställa henne mycket i ena sidan med ett tygeltag, vilket gör att hon inte kan stegra sig. Sedan kan man prova att backa förbi "det farliga" eller springa förbi det eller att inte titta på det.
Dock får man vara försiktig om det kommer bilar eller om det är diken med taggtråd, så att det inte händer något, då är det bättre att vända om till stallet tycker jag.
Din häst skulle jag träna dressyr med i ridhuset ganska ofta och använda lösgörande övningar osv.. ;)

Kanske din häst skulle behöva bli av med överskottsenergi, springa av sig inne i ridhuset löst, eller bli longerad? för att bli mera avslappnad. Starta med några små korta ridpass inne i ridhuset med dressyrövningar. Ha tålamod.

Ponnyn som jag rider är ofta positiv till att bli riden. Framförallt när vi rider ut :smirk: haha.. Men hon har inget emot dressyren heller. När man rider ut på henne kan hon hoppa till för en liten fågel och ibland småstegrar hon sig lite. Men alltid går det att övertala henne att gå förbi saker som hon anser vara farliga, nerfallna träd tex.. :crazy:
Om jag hade ridit din häst skulle jag ridit mkt lösgörande övningar, skänkelvikning och skolorna kanske. Och skritta ut på lång tygel precis som du säger. Så löser det sig säkert. Lycka till. :)

stretchar du hästen? rid henne så att hon får gå på stigar så att hon kan titta ut på båda sidor. led henne och rid mycket lösgörande rörelser. om detta inte fungerar för du väl rida i ridhus och paddock ett tag så att hon är lösgjord på båda sidor och rida ut ibland...

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 498
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar