Urk. Har blivit RÄDD!

F

Fredrika77

Det här är verkligen jobbigt och jag behöver höra lite av er andra vad ni har för erfarenheter av rädsla i samband med ridning.

Jag är ganska orutinerad, 2 år på ridskola, och har nyss tillfälligt fått ta över syrrans foderhäst, ett sto som är lugn men väldigt envis och istadig och lite klumpig av sig. Rider alltid ut i skog/på småvägar.

Började rida stoet i höstas utan problem, utom att hon ibland bockar i galoppen och brallar i hagar. I vintras när det blev halt och isigt halkade vi ett par gånger. Hon brallade också i en hage. För ngra veckor sedan blev hon jättearg på en annan häst. Tror att några av dessa smågrejer gjort mig rädd...

Idag under en liten skogstur var jag så rädd att jag var fullständigt spänd, hjärtat bultade. Så jobbigt. Ingen bra ridning. Hur kan man bearbeta och bli kvitt rid-rädslan?

Sv: Urk. Har blivit RÄDD!

Det bästa är nog att du inte ska ge dig ut ensam under en tid tills du känner dig säkrare.
Låt någon gå brevid eller om det finns någon möjlighet att rida i någon instängslad hage som är något mindre, eller ni kanske rentav har paddock eller ridhus?
Annars är det bra att låta någon longera en medans man sitter på och får känna att det är du som har kontrollen.
För när du spänner dig, kommer hästen också spänna sig. Och som du sa, det drabbar ridningen.
Men jag råder till att inte rida själv förrns du känner att du kan kontrollera hästen i 'alla' lägen. För annars kommer det ju hända en olycka.

Lycka till. :)

Tillbaks till ruta ett, försätt inte henne och dig själv i situationer där hon brukar göra det som gör dig rädd. Om ni så måste skritta runt på gårdsplanen i 10 minuter för att det ska kännas bra och att du har kontroll, så gör det.

Om du inte backar tillbaka och hanterar dig själv mera försiktigt så kommer hon att förstöra för dig rejält och ge dig en bestående rädsla som du kommer att ta med dig till all ridning. Så ta det lugnt!

Och det är himla många som är rädda faktiskt, ju mer man erkänner det desto fler är det som kryper fram ur buskarna. Så du är INTE konstig eller ensam. :bow:

Lycka till :banana:

känner igen mej, jag känner precis likadant som dej. men jag har märkt att ju längre det går mellan gångerna jag rider desto räddare blir jag. så jag tror att det är bra försöka rida så ofta man kan desto säkrare blir man.

Åh, tycker synd om dig! Jag vet hur det kan kännas eftersom jag blev helt "ologiskt" rädd för hästar efter mina graviditeter...
Mitt tips till dig är att hitta tryggheten igen, är din nuvarande foderhäst inte rätt för dig så försök byt häst! (är hon rätt häst för dig så har du ju redan fått ett par tips...) Det är viktigt att trivas och känna sig trygg, annars händer det lätt olyckor.

Åhh tack så mycket! Jag ska följa ditt råd, göra saker som jag "vet" kommer gå bra och som jag känner mig trygg med.

Problemet är ofta att jag känner pressen på mig från andra människor när jag rider med dem att vara lika modig.. trots att de ridit mycket längre. Typ: man ska tycka att det är skitkul att galoppera när hästen bockar/brallar, man ska tycka det är helt ok att rida genom sommarhagen fast man redan vet att hästen alltid brallar där...

Usch, måste sluta att alltid försöka vara andra till lags.

Hej! Har märkt samma sak. Det är bättre att försöka köra på regelbundet så att det inte känns som en "chock" om det gått för lång tid emellan...

Du är inte ensam. Jag har ridit och hållt på med hästar hela mitt liv! Ändå dyker rädslan upp ibland! Det blev som värst efter att jag fick barn men nog har jag kännt det tidigare, hade en häst som verkligen kunde skrämmas ;)

För mig handlar det om att jag måste ha en häst som är lämplig för min personlighet, var aldrig rädd på vår "Diva" även fast hon var het o ibland rädd för alla snöklimpar osv;)( numera gallopperar hon dock på de evigt gröna ängarna:(), som med människor handlar det om ömsesidigt förtroende!

Förtroende är något som börjar direkt du träffar din häst går alltså inte enligt mig att enbart lösa från hästryggen.

Rider just nu mest bara våra unghästar vilket kanske inte är alltför klokt alltid men hamnar jag i en situation när jag blir rädd så fokuserar jag på min andning och försöker lösa situationen lugnt och konsekvent.

Jag har jobbat med mig sj och försökt gå till botten med det som skrämmer mig, för hästar det är mitt liv, så är det. Vad är du rädd för egentligen, smärta vid en eventuell omkull ridn osv... Tro mig det är inte ofta men verkligen skadar sig och någon lårkaka det överlever man. Jobba med förtroendet mellan dig o hästen och andas! Det är mina tips!

Hej Wilma!

Tack för ditt svar. Ska försöka tänka på andningen. Skönt på något sätt att det är fler än jag som känner av rädslan ibland, att man inte är ensam. Trist dock att det ska behöva vara så...

Svårt att veta vad det egentligen är som gör mig rädd, hästen testar ofta o gärna men har aldrig var dum på riktigt mot någon människa vad jag vet. Varje gång hon har satt igång med brallningar, bockningar har jag klarat av det utan att ramla av.

Ska försöka komma på varför jag är rädd, kanske för att jag känner mig utlämnad i ett ansvar och en situation som jag aldrig upplevt förr. Varje gång ngt händer är det FÖRSTA gången det händer för mig... Men jag tror också på att man lär sig av erfarenhet och kämpar vidare därför...

Hej vännen! Vet precis. Trodde jag var över min rädsla och köpte en häst. Flög av i ett bocksprång, min värsta mardröm, blev skiträdd igen. Ville lägga ner all ridning och sälja hästen men sansade mig och tog bort pressen ett tag.

Någon sa mig nyss att min häst inte är så säker på sig som jag trott. Har trott att han kunnat varit trygg för oss bägge men fattar nu att jag måste vara trygg för att han ska kunna vara det.

Helt självklart men på ngt sätt har jag inte förstått vad jag måste göra förrän nu. Jag måste försöka överföra till honom vad jag vet inte är farligt. Tex saker vi möter ute eller ljud i ridhuset. Och jag har märkt skillnaden på hur han uppför sig och reagerar när jag är rädd resp är lugn.

Så nu måste jag börja om. Men det känns bättre nu när jag har en känsla av hur jag ska göra.

Min häst är inte speciellt nervig i sig själv vilket gör det mer hanterligt för mig. Jag är också nybörjare. Red i mellanstadiet på ridskola och sedan inte på 15 år typ.

Kunskap är en nyckel i det hela.

Kram till oss rädda:love: och till alla som inte är det:bow:

Hej på dig, vännen!
tack för svar!:bow:
Börja om ja... där sade du ett sanningens ord. Så kommer det bli för mig också. Har tänkt att målet med nästa ridtur endast ska vara att slappna av så får vi se hur långt eller kort vi kommer.

Styrkekramar till oss!

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 317
Senast: Sar
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 618
Senast: Sesca
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar