Urinvägsinflammaton?

K

Krulltottan

Nu hoppas jag att det finns nån här som vet om hästar kan ha urinvägsinflammation? Jag upptäckte små kisshål som var röda lite överallt i hagen i dag. Ingen av de fyra hästarna såg ut att ha ont och alla åt. Så jag kollade i boxarna om det var något där. Våran häst hade kissat i hela boxen (det har han gjort sen vi hämtade han, 3 veckor sedan). De andra hade kissat som dom brukar (lite). Våran häst har vattenhink och de andra vattenkopp.

Så,
Kan hästar få urinvägsinflammation?
Isåfall, kan man se vem utan att se dom kissa?
Vad gör man åt det och är det farligt?

Beside, våran häst dricker nog mest men han pissar så stora mängder att jag undrar om det bara rinner igenom? Kan han ha brist på något?

Så snälla, om du har nån idé så skriv, jag är jättedålig på sjukdommar och sånt.
 
Sv: Urinvägsinflammaton?

Röda kisshål i snön ska du inte oroa dig för, det är vanligt. Tror att det är ngt som händer med kisset när det legat ett tag. På sommaren ser man det bara inte :smirk:
 
Sv: Urinvägsinflammaton?

Krulltottan skrev:
Nu hoppas jag att det finns nån här som vet om hästar kan ha urinvägsinflammation? Jag upptäckte små kisshål som var röda lite överallt i hagen i dag. Ingen av de fyra hästarna såg ut att ha ont och alla åt. Så jag kollade i boxarna om det var något där. Våran häst hade kissat i hela boxen (det har han gjort sen vi hämtade han, 3 veckor sedan). De andra hade kissat som dom brukar (lite). Våran häst har vattenhink och de andra vattenkopp.

Så,
Kan hästar få urinvägsinflammation?
Isåfall, kan man se vem utan att se dom kissa?
Vad gör man åt det och är det farligt?

Beside, våran häst dricker nog mest men han pissar så stora mängder att jag undrar om det bara rinner igenom? Kan han ha brist på något?

Så snälla, om du har nån idé så skriv, jag är jättedålig på sjukdommar och sånt.
Om det är riktigt rött så ska du ta ut veterinär, mitt sto hade urinvägsinfektion en vinter.Blev penicillin mot det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 075
Senast: hastflicka
·
Hästvård Jag har varit i kontakt med veterinär och de har tagit prover och ska ta fler men jag skulle vilja veta om någon känner igen symptomen...
2
Svar
21
· Visningar
3 221
Senast: haus
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp