Urinvägsinfektion ?

urkella

Trådstartare
Såg idag när lill ponnyn kissade att det inte såg helt normalt ut. Kisset var tjockt och gul/vitt. Annars inget "fel" på han, äter och skiter som han ska och inte slöare än vad han brukar vara.
Kan hästar få urinvägsinfektion och hur behandlas det i så fall ?
Ska ringa och prata med vet. imorgon.

Sv: Urinvägsinfektion ?

Det kan se ut sådär ibland men vara helt normalt.

Djur med snopp får generellt sällan UVI, de har så långa urinledare att bakterierna har svårare att ta sig upp till blåsan än hos honor, som har mycket kortare urinledare. Dock KAN de ju få problem ändå, även han-djur.

Hör med vet du, men mest troligt var det bara en tillfällighet att det såg ut sådär och om hästen kissade obehindrat och besvärsfritt och är kry i övrigt.

Korven: Svårt att säga då han gå på lösdrift, men vi har haft kallt med is nu några nätter, kanske han dricker sämre då. Ska börja med hälla i varmvatten så det inte blir så kallt för dom.

Alex: Då kan jag nog lugna mig :p Ringer väl och frågar för säkerhet skull (känner vetten). Men kan kanske vara att han inte velat dricka riktigt när det är isvatten. Inget jag vet, men då han kissar konstigt när det e kallt så.

Om du tar ut hästen och erbjuder vatten, dricker han inte då? Det gör min om han är törstig. Har ni hö eller hösilage?

Du kan inte mäta hur han dricker? Hästar brukar föredra isvatten - men dricker ironiskt nog mera om de bara får ljummet vatten. Men det är ju lite svårt ge bara ljummet dygnet om.
Om han dricker lite dåligt, så gillar han lucern? När jag tycker mina ska dricka mer, så får de lucernsoppa. Några dl lucern i en 10 litershink med vatten, ger en grön lättflytande och drickbar 'soppa' som smakar MUMS enligt mina. Och vips har de fått i sig vatten utan att 'märka det' ;P

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 723
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 034
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Elbe92
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
2 025
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka