Urinvägsinfektion, kan en häst ha det?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag funderar efter en grej jag såg idag under en ridtur.
Fabian stannar för att kissa, han tar ut snorren lite grann bara o kissar en konstig skvätt, alltså inte en flod som dom brukar, det såg ut som en början till flod men som han kvickt avslutade pga att det gjorde ont, han slog även med hoven upp mot skap o snopp två ggr efter varann.
Så nått var det ju som irriterade honom.

Kan en häst ha urinvägsinfektion och om dom kan det, vad gör man?

Han går ute dygnet runt på lösdrift men får tyvärr inte komma in o ligga i ligghallen så han ligger ute på planen lr i leran, det ser jag när jag borstar. Kan det bidra till nått?

I natt får han sova inne i boxen och imorrn ska jag ringa veterinären när jag sett hur mycket han kissat.

Sv: Urinvägsinfektion, kan en häst ha det?

hästar kan få urinvägsinfektion men det är mycket ovanligt.
men fabian är väl en valack och valacker kan ibland ha lite "svårt" att hålla sej rena i skapet.
min tinkervalack har haft problem i vinter med att bli väldigt kladdig i och runt skapet han fick små kliande utslag på insidan av skapet ,kan säkert både klia göra ont och svida.han blev lite svullen oxå.
vintern har ju varit så blöt och lerig i år gissar att det är därför min valack råkat ut för detta.
kolla lite hur det ser ut på fabian i skapet bland alla "skrynklor"
kanske det hjälper att tvätta rent,det gjorde jag med vatten och lactasydtvål och det blev genast mycket bättre har väl några gånger till som jag får göra detta,tvättar två dar irad och sen väntar jag några dar och har koll.
kan ju vara nåt liknande eller så har ni drabbats av något annat.
lycka till /k

Ja det kan de och det är vanligt. Ge 1-2 dl äppelcidervinäger varje dag i maten så blir man kvitt otyget.
Biddragande orsak är säkert markliggandet. Du borde kanske överväga att inte ha honom på lösdriften alternativt ta in honom i stall varannan natt.

Valacker kan få som "stenar" av smuts och smegma precis innan för förhuden längst ned på snorren. De kan trycka mot urinröret och göra att de får lite svårt att kissa. Helt normalt och ofarligt men de behövs tas bort! Nästa gång han släpper ner snorren så ta tag i den och håll kvar den så att du kan kännar med fingret precis innanför förhuden. Där är som en kant runt om och i den kan det ligga en eller flera "stenar" som du får pilla ut. Du känner dem tydligt och de kan vara stora som en kastanj!

Hästar får inte urinvägsinfektion av att ligga utomhus och sova. Oavsätt väder. Man vill gärna skylla på det dock.

Däremot kan de får urinvägsinfektion av andra skäl trota att det är ovanligt. Men kisseriet kan påverkas av andra saker än urinvägsinfektion.

Jag hade känt och klämt, men avvaktat. Om jag upplevde beteendeförändring eller att händelsen upprepades så skulle jag kontakta veterinär. Kanske kan du ringa vet redan nu och fråga.

Svarar alla.

Hade ut veterinären idag för säkerhets skull. Han fick lugnande för att snorren skulle trilla ner så vet kunde titta ordentligt. Hon tyckte allt såg jätte fint ut, men hon tvättade rent hela paketet med vatten o laktasyd tvål.

Hon sa att det var väldigt ovanligt att hästar får urinvägsinfektion och om han var pigg o glad o åt o drack som vanligt så var det inget fel. Men börjar han få feber o slutar äta så skulle jag genast ringa men tyckte för övrigt att vi skulle lägga ner där och inte leta fel när allt verkar ok.

Mitt sto fick urinvägsinfektion ca 1 månad efter fölning. Veterinären som kom ut och satte in behandling sa att det var mkt ovanligt, men som sagt. förekommer gör det ju uppenbarligen.

Ja det kan de och det är vanligt. Ge 1-2 dl äppelcidervinäger varje dag i maten så blir man kvitt otyget.
.

Nej, säger som så många andra här. Det är mycket ovanligt med UVI på häst!
Det där med att ge hästar, eller själv äta sura saker har ingen bevisad effekt (rätta mig om jag har fel?). Visst, alla bakterier gillar inte surt, men man får tänka vad som händer med det sura i njuren (inte allt som bara går rakt igenom).
Visst, urinen kan bli lite surare (men hur mycket?!?), vilket inte stör alla bakterier. Det kan ha visst effekt, men så vitt jag vet inget bevisat, inte inom human i alla fall (och på skolan har de inte nämnt något om att det skulle fungera på djur heller).

Jag kommer från en släkt med massor av kroniska urinvägsinfektionsmänniskor så jag har en del material att jämföra med.
Det enda som håller dessa människor symptomfria är sura saker som äppelcidervinäger och liknande. en veckas slarv så kommer den som ett brev på posten.
Så bevisat eller ej..JAG är överbevisad:angel:

Jag kommer från en släkt med massor av kroniska urinvägsinfektionsmänniskor så jag har en del material att jämföra med.
Det enda som håller dessa människor symptomfria är sura saker som äppelcidervinäger och liknande. en veckas slarv så kommer den som ett brev på posten.
Så bevisat eller ej..JAG är överbevisad:angel:

Okej, det är ju bra! :)
Men glöm inte bort att det finns hundratals olika bakterier med olika egenskaper som ger UVI.. som dessutom är olika för häst/människor.
Sen är det skillnad vid ett kroniskt tillstånd och man kan göra det i förebyggande syfte.
Men som sagt, är ju toppen om ni hittat en så enkel "medicin" som funkar för er! :)

Liknande trådar

Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 397
Senast: Mia_R
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 018
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 897
Träning Jag har flyttat Fabian till en lösdrift. Har velat ha honom på lösdrift hur länge som helst så nu har vi äntligen flyttat dit. MEN, det...
Svar
14
· Visningar
2 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka