noble art

Trådstartare
varför bildas urinsten? tror min valack har fått det igen, sist var för ca ett år sedan.
hur kan man göra för att han inte ska få det? har det med foder att göra? borde jag tvätta rent den? men det är ju inte så lätt att få tag i den.
vet kommer på to och tar bort dem.

Sv: urinsten

nu vet jag förstås inte om urinsten har samma orska hos häst som katt. men skulle tror det då det e samma "sjukdom". hos katter beror det på att fosfor och magnesium halterna e för höga och därför bildas det kristaller i urinet. det e lättere för kristallerna att bildas i urin som e för sur.

genom att försöka få i hästen mera vattet skulle då göra att urinet inte blir lika konsentrerad och risken för urinsten minska.

Kolla som sagt innan, mineralbalansen.
Det finns de som är inkontinenta och då ökar också risken. Vanligare hos valacker. Kolla med vet om detta.
Äppelcidervinäger (opastöriserad ekologisk) 0,5 - 1 dl i dricksvattnet hjälpte bra på min.

aha, han hade en period i aug då han drack för lite, kan vara det kanske?
jag ger inget extra magnesium, men ska kolla upp fosfor i foderstaten.

inkontinent? kissar, läcker ofta? tror han kissar som vanligt, märker inget annorlunda iallafall.
äppelcider vinäger, är det för att dricka mer, eller bra på annat sätt oxå?

varför bildas urinsten? tror min valack har fått det igen, sist var för ca ett år sedan.
hur kan man göra för att han inte ska få det? har det med foder att göra? borde jag tvätta rent den? men det är ju inte så lätt att få tag i den.
vet kommer på to och tar bort dem.

Pratar ni om samma sak allihopa i tråden? Man kan väl inte tvätta rent för att undvika urinsten? Däremot kan man tvätta bort skit och klegg i skapet om det samlas i klumpar och stör hästen, men urinsten trodde jag kom inifrån. Verkar svårt att tvätta inuti urinröret.. :p

Eller är det jag som har missuppfattat något?

Ja, det läcker och kommer en skvätt lite då och då. Jag hade ett sto som var det och de gick in och tittade i hennes urinblåsa, hela botten var täckt av sand och grus. Så småningom klumpar det ihop sig till urinstenar. Jag vet inte varför detta händer och det krävdes ett par veterinärer innan de kom fram till det... :crazy:

Äppelcidervinäger är bra för infektioner och är bakteriedödande. Jag har inte tillräckligt med kött på benen, men har läst att det balanserar ph-värdet, så inte grus och stenar bildas lika lätt, men det får du ta med en nypa salt... vinägern har ju lågt ph och det ska väl inte vara bra för urinsten. :confused: Det ökar ju smakligheten på vattnet i alla fall och innehåller en hel del spårämnen som tex kalium.

Min häst blev bättre med äppelcidervinäger, men kolla med veterinären först!

nej du har inte missuppfattat det hela. urinsten bildas i blåsan. e stenen små kan dom kissas ut, men e dlom förstora fastnar dom i urinröret. vet kan spola rent urinblåsan/röret. de kan även ta sönder mindre sten som inte kan komma ut själv. e dom förstora måsta dom opereras ut. jag kommer inte ihåg exkt hur man har sönder stenen och kan då inte beskriva hur det görs.

Pratar ni om samma sak allihopa i tråden? Man kan väl inte tvätta rent för att undvika urinsten? Däremot kan man tvätta bort skit och klegg i skapet om det samlas i klumpar och stör hästen, men urinsten trodde jag kom inifrån. Verkar svårt att tvätta inuti urinröret.. :p

Eller är det jag som har missuppfattat något?

Nej, det är jag som utrycker mig slarvigt. Visst har han svart klegg som jag tvättar bort ibland, men urinstenarna han hade förra året kommer såklart innifrån och där tvättar jag ju inte, det har du rätt i.

förra året tog vet bort 3 stenar i mynningen på urin röret, ej under operation, utan han pleggades och sen kunde hon liksom pilla ut dem (valack, lättare att komma åt gissar jag)

tänkte inte på att dom kan sitta i myninger:o tänkte bara på att dom sitter i urinblåsan eller i början av urinröret...

Detta är nog inte fråga om urinsten utan intorkad smegma i fossa uretralis som tränger ihop urinrörsmynningen.
PL

ja, de var inte helt stenhårda, men stora som ekollon, vita. Vad beror dessa på? vad ska man göra för att slippa dem? nu vet jag ju inte förräns imorgon hur det är denna gången, men han är irriterad i skapet, och det verkar klia mkt. vet kommer imorgon.

Frågade veterinären idag, och det var som du skrev ihopkletad smegma, alltså INTE urinsten förra gången.
Tyvärr blev det ingen undersökning idag då han under inga omständigheter lät henne sätta i sprutan- vi håll på länge, men tillslut såg både hon och jag att han var totalt uppjagad och skulle ant springa rakt över oss, eller trycka in oss i box väggen, eller försöka springa rakt igenom boxdörren, då är det dags att ge upp....
Nog för att han är sprut rädd, men idag var värre än vanligt tyvärr.
När han coolat ner sig lite ställde jag honom i vatten spiltan i andra stallet där det finns varm vatten och tvättade rent så mkt jag kunde i skapet.

Vad är det som gör att smegman ant klumpar ihop sig, eller vad det nu är som stör honom, för ngt är det, han viftar med svansen, skrapar med hoven m.m och vill att jag ska klia i skapet. Kan det vara grus o lera som kliar? ngt annat? har haft in honom på klinik, så ngn infektion är det inte, men problemen börjar alltid kring päls sättning o fällning- KAN NÅGON FÖRKLARA DETTA FÖR MIG???

Frågade veterinären idag, och det var som du skrev ihopkletad smegma, alltså INTE urinsten förra gången.
Tyvärr blev det ingen undersökning idag då han under inga omständigheter lät henne sätta i sprutan- vi håll på länge, men tillslut såg både hon och jag att han var totalt uppjagad och skulle ant springa rakt över oss, eller trycka in oss i box väggen, eller försöka springa rakt igenom boxdörren, då är det dags att ge upp....
Nog för att han är sprut rädd, men idag var värre än vanligt tyvärr.
När han coolat ner sig lite ställde jag honom i vatten spiltan i andra stallet där det finns varm vatten och tvättade rent så mkt jag kunde i skapet.

Vad är det som gör att smegman ant klumpar ihop sig, eller vad det nu är som stör honom, för ngt är det, han viftar med svansen, skrapar med hoven m.m och vill att jag ska klia i skapet. Kan det vara grus o lera som kliar? ngt annat? har haft in honom på klinik, så ngn infektion är det inte, men problemen börjar alltid kring päls sättning o fällning- KAN NÅGON FÖRKLARA DETTA FÖR MIG???

Valacker får oftare dessa klumpar dels för att de inte får errektion lika ofta som hingstar (den hjälper alltså till att "skjuta" ut dom) många ggr när de kissar så släpper de inte ut hela snorren utan bara lte grann o det gör oxå att det blir en större ansamling smegma, vet en valack som aldrig blev "avsnoppad", dvs rengjord i hålrummet brevid urinröret, så på honom hade det samlats så mkt smegma att när man tog på ollonet så va det stenhårt, för att inte prata på hur stenhårt smegman va, hua!

Den hästen hade tydligen varit manisk på att klia sig på varenda buske som kom i hans närhet, så det hade nog ett samband med det, samt att hästen som hade gått under några års tid med mkt spänd länd/sätes muskulatur, blev fin i musklerna igen bara han blev rengjord.

Så håll rent i skapet o pilla bort alldeles intill urinröret, men se upp, inte alla hästar som står snällt när man pillar där inne

ok, inte mkt att gör då förutom att hålla rent. han är rätt ok, eftersom det kliar så gillar han när man tvättar, det är bara då man kommer åt den heliga så att säga som han blir irriterad, men det är ju där jag vill känna om det sitter ngt. Han halar inte ut hela då han kissar, så det kan nog bero på det. I perioder dricker han lite dåligt oxå, men nu är han inne i en bra period, om nu 1-2 hinkar/dygn räknas som bra (förutom det han förhoppningsvis dricker ute)

Jag läste för ett tag sen i hästfocus hur man rengör skrapet. Det jag skriver här e från artiklen och inte min kunskap/erfarenhet.

Att hålla rent skra och penis är inte alltid en trevlig uppgift men det är nödvändigt för att din hästs hälsa och det skall göras regelbundet. Om du inte själv vill eller kan klara av det bör du kontakta din veterinär som hjälper dig med det.
En av det viktigaste sakrena att komma ihåg när du rengör din hästs skrap, är att ha tålamod och vara mjuk på handen. Ha inte bråttom. Var aldrig hårdhänt med di hästs könsorgan eftersom du kan skada dig själv och/eller din häst. Om han inte har lärt sig att acceptera människors berörning kring eller på könsorganet är det viktigt att du lär honom, ju tidigare i livet desto bättre och enklare är det. Han komer periodvis att få sitt könsorgan rengjort under hela sitt liv.

Smegma bildar en sörja
Segma som ibland även kallas för flenost är ett sekret som avsöndras från talgkötlar innarför förhuden på penis. Vissa valackar utsöndrar mer smegma än andra, det är olika på olika höstar. Smegma tillsamman med smuts och damm bildra en geggliknande sörja som sätter sig fast på huden innanför skrapet och det luktar riktigt illa.

Hårda klumpar som liknar bönor
Framför allt valackar kan samla på sig konkrement d.v.s. hårde klumpar i en ficka, fossa urethralis, som finns intil urinrörets mynning. Urinen som innerhåller proteiner och svårlösliga salter kan tillsammans med smegman så småningenom bilda hårda klumpar, dessa klumpar ser ofta ut som bönor, de är ofta ljusfärgade och de kan bli stora som valnötter. Ibland kallar men dem för stenar. Vissa valakar samlar på sig dessa bönor eller stenar regelbundet men det finns också valackar som aldrig eller sällan får dem.
Även hingstar kan råka ut för att få bönor med det verkar i allmenheten medt vara valackar som utveklar dem. En teori varför det är mest valackar som får dem är att hingstar ovasett om de betäcler aktivt eller ej har regelbundet riktiga erektioner, och inte som de flesta valacker bara skaftar ut sin penis ur förhuden och låter den hänga och dingla en liten stund i samband med urinernig. Higstens erektion gör att ollonet späns ut och det som kan ha samlas i fickan då trillar ut. Detta skulle kunna vara ett skäl till att hingster inte sammlar på sig stenar i någon större utsträckning.
På avelshingstar är men också noga med att rengöra runta penis och skrapet varför det oftast aldrig hinner bildas några stenar.
Denna bnan ramlar inte ut av sig själv på valackar, därför är det viktigt att du hjälper din häst genom att plocka bort dom när de bildas. Om du inte plockar bort dem så blir de bara större och de kan hindra din häst från att urinera. Om bönan blir för stor kan den stänga av urinvägen vilket gör att din häst inte kan urinera, detta är en livshotande fara för din häst.
Medans bönorna så små är de relativt lätta att plocka borrt själv med ett finger, det är viktigt att du vänjar din häst innan vid beröring kring könsorganet. Om de däremot hinner bli stora som valnötter är det svårt att ta bort dem själv då hästen oftast får ont, det blir för smärtsamt. Då behöver du kontakta en veterinär som oftast får söva hästen för att kunna plocka bort bönan.

Vänj din häst vi beröring
Det skall var lika lätt och naturligt som att lyfta en hov. Vare dag när du borstar din häst så börja du med en lätt beröring kring skapet öka successivt beröringen längre och längre stunder. När din häst känner sig bekväm med din beröring börjar du försiktigt att ta honom innanför skapet. När han har sin snopp nerfälld passa då på att ta på den, kortare stunder till att börja med och sedan länger stunder.Kom ihåg att alltid vara mjuk och följsam på handen och aldrig aldrig någonsin får du slå men din hästs könsdelar!
Var försiktig, din häst kan vara kittlig under magen och kring skapet. Om han sparkar upp med bakbenet vill du inte ha huvudet ivägen, ha koll på honom och hans ben! Ha inte bråttom, det kan ta ett par dagar och det kan ta ett par månaderna att vänja hästen, låt det ta den tid det tar. Om du känner dig osäker ta hälp av en erfaren tränare eller din veterinär.

Hur får du din hästs penins att ramla ner?
Du kan nå in i skapet, greppa penisen lätt med fingrarna och försiktigt dra ner eller snida längs skaoet i området mellan skapet och penis fär att få den att släppa. Du kan också låta sedera hästen, detta får dock endast utföras av veterinär. Då blir hästen så avslappnad att penisen ramlar ner av sig själv. Kom ihåg att alltid vara mjuk på handen.

Hästen visar tecken
Du kan märka på din häst om det är något som inte står rätt till. Om den kliar sig ofta med svansen mot ett staket, eller biter sig själv i området mot skapet kan det vara ett tekcan på att en böna sitter och klämmer brevid urinmynningen. Din häst kan oxså frekvent klia sig på skapet över en buske eller ett litet. Det finns risk att de kan klia hål på skinnet och att det blir blodigt och infektion. Håll ögonen på om hästen inte kan kissa riktigt, om din häst kissar lite grann, slutar och sedan försöker igen eller om den bara skvätter ut lite urin kan det vara ett teckan på ett bönan är så stor att det gör ont när han urinerar. I värsta fall kan hani inte kissa alls och då uppstår en livshotande fara fö hästen.

Rengöring
Det är viktigt att du kontrollerar din häst ofta, men det ör inte bra att du rengör ofta. Det finns olika uppfattningar om hur ofta man skall rengöra, mycket beror på vilken häst du har och var i landet du bor. men åtminstone en eller två gånger om årtet bör räcka. Rengöring alltför ofta kan orsaka hurirritation och uttorkning av hunden. Smegma finns av en anledning - för smörjning. Ett bra knep är att använda mineralolja (baby olja). Det mjuknar upp den stelnande smegman och för rengörningen enklare. Börja med att ställa dig på en lugn avskild plats där du inte blir störd av människor eller andra hästar. Du vill inte ha en massa folk rännandes runt omkring dig när du börjar rengörningsarbetet
Du måste vara extremt försiktig med vad du användre för rengörningsmedel, använd endast en väldigt milt tvål eller endast ljummet vatten. vissa hävdar att även en mild tvål kan torka ut huden och kan även ta bort naturliga förekommande organismer vilket kan öka risken för infektion. Använd absolut inga starka rengöringsmedel! Använd gärna tunna gummihandskar, typ de som används inom vården och klipp naglarna korta.
Ett bra sätt är att först smörja på lite babyolja innanför skapet, låta det sitta kavar en dag eller två, därefter har det mjuknat upp smegman. Lägg eventuellt lite mild tvål i en spann med ljummet vatten och använd en svamp som du sedan rengör med innanför skapet för att få bort den kletiga smegman. skölj med vatten med jämman mellanrum. Var nogran med att få bort allt tvålrester och rengör endast med ljummet vatten när du fått bort alla torkad smegma. Ett bra sätt att avsluta rengörningen med ör att använda en vattenslang där du försiktigt spolar innanför skapen med ljummet vatten. Kom ihåg att hästen måste vänja sig vid slangen och spolningen.

Plocka bort bönan
När det är gjort skaöö du kontrolera om din valack har en böna i fickbildningen brevis urinrörets mynning. Det är bra att du kontrollerar detta regelbundet, du kan förebygga framtida problem med din häst genom att plocka bort bönorna medan de är små, om de hinner bli för stora är det svårare, din häst kan ha ont och du kan behöva kontakta din veterinär som hjälper dig.
Plocka försiktigt bort den med fingret, ibland måste den"vrängas ut", du kan också försöka spola ut den med hjälp av en 20 ml spruta. Om du aldrig gjort det förut eller sett någon anna göra det, är det alltid bra att kontakta din veterinär som kan visa dig hur du gör första gången.

Det var sluten på artiklen. Hoppas att du har hittat svar på några av dina frågor. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så här.

Ursäkta för ev stavfel...

Tusen tack för bra svar!! Jag kommer åt att tvätta, inga problem, han litar på mig, dock ngt sur då jag lite försiktigt försöker få ut "den", ska försöka komma åt den om han nånsin hänger ut den vill säga...
han kissar iallafall utan problem.

Mkt intressant detta, då han är utredd av olika veterinärer, både på klinik o i stallet och alla har trott att han varit irriterad av fällningen för det kliar så på honom. Nu när jag ser mönstret så har det ju inte med fällningen att göra utan bara att det återkommer besvär ung vid samma tidpunkt på året.
Visst att är mkt känslig o håröm vidd fällning, men det här med skapet är ju då ngt helt annat!!

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
331
Senast: Raderad medlem 148240
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix