Urininkontinens hos häst?

Stereo

Trådstartare
Någon som har träffat på en häst som kissar på sig, eller har någon information om urininkontinens hos häst? Antar att det är ganska ovanligt.

Sv: Urininkontinens hos häst?

Min kusin var och provred en häst som "stänkte" när man red honom. Bakbenen var helt blöta av urin, och det krävde mycket skötsel så det blev inegt köp på den. Men det är den enda hästen jag hört talas om! :)

har en häst i stallet som kissar på sig när han blior nervös eller stressad

Bison skrev:
har en häst i stallet som kissar på sig när han blior nervös eller stressad
Vi hade ett sto förra året som skvätte när hon blev pressad o stressad av dom andra stona.

Svarar i klump, eller snarare frågar i klump.

Hur pass pressad eller stressad behövde hästen bli? Kom det bara när den blev rejält skrämd, eller... hur?

Ja när det hettade till så man höll andan ,för det stoet var rejält påpucklad. Huga....

Jag har ett sto som veterinären tror har urininkontinens. Hade inte hört talas om det innan, men pusselbitarna föll på plats...:crazy: I ett par månader har hon haft kladdiga och smutsiga ben och äcklig svans som jag får tvätta allt som oftast... trott hon haft täta brunster och därför skvätt och haft sig... känner mig lite dum att jag inte sett och fattat.
Enl. veterinären finns inget att göra, hon löper stor risk för urinvägsinfektion och risk finns att det kommer upp i njurarna. I princip bara att ta bort henne eller avvakta tills hon får en ordentlig infektion och sedan ta bort henne... :cry: Någon som har någon erfarenhet av detta?? Vad ska jag göra? :confused:

Jag har en kompis som har ett äldre sto som har haft upprepade urinvägsinfektioner. De började ge henne 1 C-vitaminbrustablett i vattnet/dag och sedan dess har hon varit besvärsfri. Kanske värt att testa?

Bra tips! Tack! Tyvärr fick min häst kolik som visade sig vara bukbråck och jag fick ta bort henne. Därför har jag inte varit inne på ett tag. Det är så tungt att förlora sin vän.
Hon hade ju ingen bra prognos heller med detta med urininkontinensen. De gick in och tittade i hennes urinblåsa efter jag skrev detta och den såg röd och irriterad ut, samt att njurvägarna var aningen påverkade. Men ska komma ihåg detta med C-vitamin om jag stöter på urinvägsinfektion igen.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
642
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
636
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
340
Senast: Malva1978
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar