urbino+utrillo+jovial

Bewildered

Trådstartare
Hejsan,

en snabb fråga till er som har lite koll...

Jag har ett sto efter Urbino, Ue: Utrillo uue: Jovial...
Mkt skalle, mkt temperament, mkt krut.. vad tusan ska man betäcka med för hingst? Blev lite sugen på Royal Diamond men eftersom jag har bättre koll inom shettis/quarteraveln än halvblodsaveln så är det lika bra att fråga...

Tack.

/Sofia

Sv: urbino+utrillo+jovial

Hejsan,

Mkt skalle, mkt temperament, mkt krut.. vad tusan ska man betäcka med för hingst? Blev lite sugen på Royal Diamond men eftersom jag har bättre koll inom shettis/quarteraveln än halvblodsaveln så är det lika bra att fråga...

Tack.

/Sofia

Exteriör?
Gångarter?
Elasticitet och samlingsförmåga?
Ridbarhet?
Ålder?
Meriter?
Mankhöjd?

Lägg gärna ut en bild. Men avelsforumet är bättre om du vill ha bra tips.

det här är väl dressyravel? ^^

Hon är -91a, sista kullen efter urbino. Hon är inte tävlad, men utb. La5 dress och LA hopp med bra teknik, 155 i mankhöjd, rör sig efter sin stam, dvs mkt steg med bra påskjut, lätt fram med mkt "gratis" bärighet. Hon är vad folk här inne skulle kalla en "pansarvagn", bred och ganska grov med väl anlag manke, ngt utåt tåad bak, lätt fransysk fram.

har ingen vettig bild eg. men här är iaf några.

lizn.jpg

DSC01605.jpg

DSC01607.jpg

vill absolut inte betäcka med en hetsporre.. avkomman ska helst vara rid och hanterbar.. ;)

Du bör nog leta efter en långlinjerad, ädel hingst, exempelvis med trakehner och fullblod. Trakehnare är väldigt trevliga och stabila hästar, inga heta nerver alls, dessutom atletiska och duktiga på att samla sig.

Summertime tycker jag är mycket elegant. Det är en trakehner med utmärkt temperament. Hohenstien är också fin och har lämnat bra med "pansarvagnar" som Donnerhall. Nu finns dessutom den nygodkände Painted black II i landet, han imponerade på mig med sin typ och högställdhet. Han är efter trakehnern Gribladi ue. Ferro. (ej rasren trakehner).

Florestan är känd för att ge mycket bra huvuden och ridbarhet. Han finns representerad i Figaro G, Friendship och Fielmann och Florencio, bland andra. First Wish e. Fürst Heinrich ee. Florestan blev nyligen bruksprovsetta.

Donnerhall är ryktbar för att lugna ner och ge bra temperament. Han är i sig rätt tung, men Daytona (flyingehingst) är mycket elegant ue. fullblod. Verkar jättetrevlig i temperamentet.

Det finns en hel del att välja på, och säkert ännu fler som jag inte har kommit på!

hadde ett urbino sto innan som låter ganska lik din fast hon va lite ädlare, betäckte henne med Nactus då jag ville behålla det svenska dressyr blodet. Valde nactus då han är stor och väldigt trevlig i skallen. Stoet är 160 ungefär. Har nu en 2 åring hemma som fått sin mammas humör x 3 :p väldigt skarp dam men även mkt trevlig gång & lätt lärd. även väldigt korrekt i kroppen. :D

Stoet e:urbino-herkules:
3069836.jpg

såhär ser odågan ut:
5344455.jpg

Senast ändrad:

Vad synd att du inte betäckte med en trakehnerhingst! Det hade kunnat bli en panghäst, tror jag. Urbino har mycket trakehner i blodet, och det syns på din häst. en förstärkning av det hade blivit mums, tror jag!

Hejsan,

Tack.

/Sofia

Funderar lite... Månne Rambo skulle kunna vara ett alternativ? Med tanke på Hermes, Gicea, etc, som ju har stammen Rambo-Urbino.

Tycker du har en fin stam på ditt sto, roligt att du vill sätta henne i avel!

Tack för svaren allihopa ^^

Mabuse, tack, hon e ju min älskling och juvel.. Ska sanningen fram hade jag nada koll på hennes stam när jag köpte henne så det var ett rent lyckokast faktiskt.

Urkella, tack ^^ OCh vilka sötnosar du har ;) Kul att få se lite avkommebilder, gör det lite lättare att skapa sig en bild om nerärvning. :bump: inbillar jag mig iaf ;)

Kram och tack

Liknande trådar

Avel Har ett sto som kommer betäckas antingen under 2017 el 2018 och skulle vilja spåna lite på hingst. Stoet är e. Quebec ee. Quidam de...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: KickiH
·
L
Avel Hej! Jag har ett sto e:Rubignon, ue: Maistic uue: Stanford. Hon är 162 idag vid 4 års ålder. Helt brun utan tecken, korrekt i exteriör...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Fiorano
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 397
Senast: -Lilla My-
·
Avel Som vissa av er kanske kommer ihåg så hade jag ute en tråd innan där jag ville ha tips om hingst till mina ston..... Iallafall så...
2
Svar
34
· Visningar
3 432
Senast: Behati
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar