Urban fantasy-bok på svenska?

Sv: Urban fantasy-bok på svenska?

Oh, hittade Coraline av Gaiman nu när jag letade, den verkar bra. Har du läst den? Om du har det, tror du att den är för läskig för en trettonåring? :)

Jag tyckte att Coraline filmen var sjukt obehaglig och jag är bra mycket äldre än 13 :D

Tyckte jag med! Men boken var inte lika läskig tyckte jag.

Och: stort plus för att boken är mindre genusbov än filmen.

Anne Rice finns visst på svenska. Jag läste ett gäng av dem nångång på nittiotalet i alla fall.

Charlene Harris är i nivå med chick lit, lättsmält.

Själlös tröttnade jag på innan jag läst halva.

Hahah, jag har läst Kelley Armstrong, asbra! (Obs, finns som ljudbok Sel!) Måste rekommendera Darynda Jones, min absoluta favvoförfattare. (finns som ljudbok!) Sedan är Jeri Smith-Ready bra också. Faith Hunter likaså. Och Karen Chane, wow alltså! :D Eh, ja, jag skulle kunna fortsätta hela kvällen. :angel: (Har inte koll på de sista i ljudbok, men kolla upp det Sel. :))

Hmm, ja det skulle kunna vara något. Jag har bara läst någon bok av honom, men den minns jag som helt ok. :)

Jag sällar mig till kören som gillar Coraline, men jag är även ett stort fan av Neil rent generellt! Amerikanska gudar är underhållande, men den absolut bästa bok han skrivit är Goda Omen. Får du tar i den så kan jag verkligen rekommendera den, så otroligt bra.

Sen vet jag inte riktigt om de kvalar in i rätt kategori, men jag vill minnas att Tad Williams serie om Otherland var riktigt riktigt bra (jag fick min mamma att läsa hela serien och hon är i normala fall en läsare av deckare/romantiska romaner, men hon fastnade totalt)

Min mamma är ett stort fan av Diana Gambaldons Outlander-serie, är Williams serie något som den? :)

Inte riktigt samma. Eller ja, jag gillar ju gabaldons böcker väldigt mycket också, så de kanske inte är helt olika :) Men i Otherland (de andra av Williams har jag inte koll på) handlar det mycket om egyptiska gudar och någon form av parallell värld på internet. Typ. :) och nu var det ett tag sedan jag läste dem, men de var spännande, intressanta (på grund av vinklingen) och jag plöjde hela serien i ett sträck precis som min mamma.

Hmm, det låter intressant! Är det mycket om internet och så i, eller går den bra att läsa för någon som är totalt ointresserad? :)

Den går att läsa ändå, helt klart! Som sagt, det var ett tag sedan jag läste den men jag tyckte inte att det behövdes så stort intresse eller kunskap om nätet/rollspel på nätet. Däremot var det en del egyptisk mytologi att hålla reda på så det får väl kanske inte vara något som en som läsare är helt ointresserad av :)

True Blood är hundra gånger bättre i böckerna så rekommenderar henne att läsa även om hon ser serien!

Kan rekommendera Gail Carriger - Själslös + 4 böcker till som jag inte riktigt vet namnen på. Jag har läst böckerna på engelska och dom är skitbra! Kristin Cashore - De utvalda tror jag dom heter på svenska Graceling/Fire/Bitterblue heter dom på engelska. Riktigt bra! Annars så kan jag rekommendera Charlaine Harris böcker om Harper Connolly om man inte vill läsa om Sookie. Deborah Harkness - Alla själars natt är också kanon bra. Sedan har vi Markus Heitz - Judas barn, helt otrolig bok! Längtar till julen och till februari när bokrean kommer igång!!!

Har precis läst den och den började lovande. Men OMG dravel dravel dravel och så en h-vetes massa historisk namedropping med en vampyr som träffat VARTENDA kändis/författare/poet/vetenskapsman genom alla århundrande.

Jag tycker att Harris isf är rappare och mer underhållande med en bra assosciation (ja, detta ordet kunde jag uppenbarligen inte stava till), till dagens samhälle och utanförskap.

Gaiman - yes yes yes! Grymt bra.

China Miéville tycker jag också är helt amazing :)

Kanske inte helt hundra Urban men serien Otherland av Tad Williams.

Har precis läst den och den började lovande. Men OMG dravel dravel dravel och så en h-vetes massa historisk namedropping med en vampyr som träffat VARTENDA kändis/författare/poet/vetenskapsman genom alla århundrande.

Jag tycker att Harris isf är rappare och mer underhållande med en bra assosciation (ja, detta ordet kunde jag uppenbarligen inte stava till), till dagens samhälle och utanförskap.

Hahaha! Nej jag kan inget annat än hålla med dej :D Men är man flera hundra år gammal så hinner man ju springa på några kändisar ;)

Jo Harris är stået vassare än många andra. Kan även rekommendera Patricia Briggs. Hon är inne på samma spår som Charlaine Harris.

Patricia Briggs böcker är en favorit, tyvärr finns de nog inte översatta till svenska än så vitt jag har sett.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka