Urban fantasy-bok på svenska?

Mammas

Trådstartare
Jag går i julklappsköpartagen och är på jakt efter en Urban Fantasy-bok till min mamma, den måste vara på svenska. Jag hade först tänkt Rachel Vincents serie Shifters men där verkar del ett i serien vara helt slut så den gick bort. Jag har även funderat på Charlaine Harris men hon ser på TV-serien så jag tror inte att hon vill läsa den.

Det ska alltså vara Urban Fantasy och inte Young Adult, så Twiligt, City of Bones och liknande går bort. Karakärerna måste vara vuxna. Sedan måste det vara en fysisk bok och inte e-bok, det verkar vara väldigt besvärligt att hitta på svenska...

Tack på förhand! :)

Sv: Urban fantasy-bok på svenska?

Jag vet inte hur lätta de är att hitta på svenska eller om de faller din mor i smaken, men Jim Butchers "The Dresden Files" är en skön serie. Lite tonårsvarning, men jag gillar dem!

Annars borde väl det mesta under Neil Gaiman funka? Urban fantasy i sitt esse.

Charlene Harris True blood /sookie stackhouse är en av få serier som fungerar att både se och läsa trots att det skiljer sig en hel del men böckerna och tvserien. Hon har ju skrivit flera andra lättsmälta bokserier.

Ben Aaronvich "Rivers of London" serie är helt fantastisk urban fantasy/deckare. Jag som är rätt skeptisk till bägge genrarns är helt såld. De borde nog finnas på svenska?

Oh, hittade Coraline av Gaiman nu när jag letade, den verkar bra. Har du läst den? Om du har det, tror du att den är för läskig för en trettonåring? :)

Jag blir mest irriterad när jag försöker läsa Charlene Harris - då är faktiskt TVserien snäppet bättre.

Men oh! Kanske ett nytt boktips där, escodobe. Jag ska genast stjäla tipset och investigera. ^^

Hmm, jag får kika in mer på Harris då, och övertyga henne att läsa den. Den har ju fått oerhört bra kritik. :)

Aaronovitch verkar inte finnas på svenska tyvärr. Men ja, den verkar ju bra så jag kanske får läsa den. :angel: :D

Oh, hittade Coraline av Gaiman nu när jag letade, den verkar bra. Har du läst den? Om du har det, tror du att den är för läskig för en trettonåring? :)

Tror inte alls att den är för läskig. Jösses, vi växte väl upp med Rödluvan och Hans och Greta?
Skämt åsido är den välskriven och fängslande och kryddad med svart humor, precis som man förväntar sig av Gaiman. Den finns dessutom som animerad film numera, om man vill köpa ett dubbelpaket.

Åh perfekt, då kanske jag har klappen till min syster avklarad när jag ändå håller på! :) (Det är alltså inte min mamma som är 13, om ni trodde det? :D :D)

Coraline är ASBRA! Filmen är grym och boken minst lika bra! Så stort fett köp på den!

Men jag fattar inte, är din morsa tretton år? :confused:

Ja, alla i min familj är 13, det är en grej vi har. Du vet, som att vissa har gemensamma efternamn eller varsitt efternamn hela familjen. :D Lite jobbigt att ingen kan köra bil eller betala räkningar eller ingå avtal, men sånt kan man ju "jobba sig runt", om du fattar vad jag menar!? ;)

Absolut! Var orolig för att du skulle säga att din mamma INTE var 13 men då hade du ju LJUGIT FÖR OSS och det hade gjort mig ledsen. Men den här förklaringen kan jag godta.

Ps. Köp boken!

Kan rekommendera Gail Carriger - Själslös + 4 böcker till som jag inte riktigt vet namnen på. Jag har läst böckerna på engelska och dom är skitbra! Kristin Cashore - De utvalda tror jag dom heter på svenska Graceling/Fire/Bitterblue heter dom på engelska. Riktigt bra! Annars så kan jag rekommendera Charlaine Harris böcker om Harper Connolly om man inte vill läsa om Sookie. Deborah Harkness - Alla själars natt är också kanon bra. Sedan har vi Markus Heitz - Judas barn, helt otrolig bok! Längtar till julen och till februari när bokrean kommer igång!!!

Ah, jag har också läst Gail Carriger på engelska, men hade tänkt köpa dem på svenska till mormor. :D (Nej, vaddå boknörd som älskar att ge alla andra böcker? :angel:)

Cashore har jag läst ett utkast av och gillade, men är inte det en ungdomsbok? :)

Delvis KL, haha, att tråden lyckades bli en orgie i boktips till mig med är ju verkligen bara ett plus! :D

Ah, nej jag skulle aldrig LJUGA FÖR DIG/ER! :D Som att undanhålla vad jag har för syskon eller bil eller så. ;)

Skulle fan inte förvåna mig om du faktiskt byter bil jämt och ljuger om dina syskon enkom för att under några år långsamt driva mig till vansinne :D

Ah, jag har också läst Gail Carriger på engelska, men hade tänkt köpa dem på svenska till mormor. :D (Nej, vaddå boknörd som älskar att ge alla andra böcker? :angel:)

Cashore har jag läst ett utkast av och gillade, men är inte det en ungdomsbok? :)

Delvis KL, haha, att tråden lyckades bli en orgie i boktips till mig med är ju verkligen bara ett plus! :D

Hahaha! en till boknörd ?? :D det är det bästa med mig säger mina vänner för är det något som är lätt att köpa till mig är det böcker :p

Jo, Cashore är nog mer en ungdomsbok men, Maggie Shayne är inte det iallafall! Lite mer åt tantsnuskböcker :D *fniss* Men det är en serie böcker som man kan läsa var för sej men jag tror att det är ca 10 böcker som man kan följa.
Anne Rice ger ju inte ut böcker på svenska men, på engelska kommer det lite böcker då och då som är helt okej.
Kelley Armstrong - Women of the underworld. Göööörrrr bra! LÄS! ;)

Cashore är ju också åt tantsnuskhållet. Fängslande men verkligen inte bra:p

Massor med tips här ser jag - men de verkar inte finnas i audio. Så bedrövligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka