upsittning av rullstolsbunden person...

A

alex_bratten

:confused:Jag har en vän som sitter i rullstol, kan inte använda benen. Hur ska man lättast få upp henne i sadeln? Måste man ha två stora starka män? Kanske en dum fråga, men det kanske finns nån som kan ge mig lite råd om hur man kan och inte kan göra. Hon har aldrig ridit tidigare, så tanken är att hon ska sitta i en westernsadel och att jag ska leda den lugna, snälla hästen. Tack i förhand! Snälla, ge mig råd!! :rofl:

Ja ganvnder en ramp som jag kör upp rullstolen på, jag har inte armstödnen på utan vrider mej på tvären lyfter det värdelösa benet upp på hjulet. Sen drar jag mej upp mot hästen och lyfter med handen benet över häst o sadel. Om ja inte har tur och gubben är hemma för han bara slänger upp mej på hästryggen.

Jag tycker att det bli för högt att lyfta över hornet på en Westernsadel, även om jag förstår tanken att det kan va bra för en nybörjare att hålla sej i.

/Lori

hur du skal gå tillvä
ga beror på personens funktionshinder..
Om perosnen har tex full styrka i armarna?

Dte absolut viktigaste är att hästen är säkert ramptränad,eller tränad fö det sättet ni skal sitta upp på ,då det kan vara lite bök inna man kommer tillrätta..

endel hästar kan bli rädd anär de stöter mot rampen tex...

En anna sak man bör tänka på är att perosnen i rullstol skal vara i höjd med sadeln(benen) när den sitter irulllstol.
Det möjliggör smidigats uppsittning.Jag har mellan 90 och 95 cm ramp till hästarna jag rider,varav den största är 170 cm.

Dte är inet sköntatt få vrida benet uppåt-sidledes.

med en westernsadel kan man ställa stolen något snett bakom sadeln,lyfta upp benet,hugga tag i horn( o tyglar) o ev ha en medhjälpare e som drar i benet och en som puttar upp fårn stolsidan till,återigen beroend epå fuktionshindret.

Tänk bara på att träna hästen för alla möjliga situationer edm rullisen,det är hästen som ä det stora faromomentet här,av ochuppsittning brukar vara det farligaste.

Thina

Tack så mycket för hjälpen, råden! Nu känner jag mig lite säkrare, men självklart ska jag tänka mig för ordentligt och inte utsätta hästen eller kompisen för risker.

Sedan vill jag också säga att om jag inte tar fel så har jag läst om dig och om min tro stämmer, så är jag mäkta imponerad av dig! Du verkar vara en mycket stark männiksa, när jag läste om dig fick jag tårar i ögonen, men det var inga sorgens tårar. Det var lyckliga tårar. Min mamma satte upp reportaget på kylskåpet :) lycka till i framtiden, särskilt med hästen!!!

Tack så mycket för hjälpen, råden!!! Nu känner jag mig lite säkrare. Självklart ska jag inte utsätta häst eller ryttare för risker och nu känns det lite lättare :)

Tack!

Dte är dte här som är mitt arbete och livsuppgift,atts e tillatt få bort fördomar,ändra folks inställning och ge dem hopp och inspiration att våga se sina egna möjligheter.. Om jag är stark vet jag inte,men jag har fått lär amig den hård avägen att leva i det härsamhället emd funktionshinder,och att kunna ha et helt nromalt hästliv.... Eller onormalt,lite beroend epå hur man ser det;)

och tack för "lycka till med hästen"..vilken av dem?;)

jag har numera även en treårig Elithingst,Frieser,som kommer att vis avad han kan på tävlings ch showbanorna om några år!

Thina
www.alsterfeldt.nu

Okej, då får jag önska dig lycka till med båda hästarna då :) Jag har en åring och en treåring, det är lite speciellt med unghästar... de har liksom ganska myucket egen vilja, så kämpa på :) Det är verkligen inte lätt att leva i detta #&%/ samhället i en rullstol, det har jag förstått och det gör mig upprörd. det behövs människor som du som kämpar för sin sak!!

Hej! jag kan inte så mycket om handikapp ridning mm eftersom jag inte känner nån handikappad som rider..
Jag tycker att det är SUPERBRA att det finns personer som verkligen försöker att uppfylla de handikappades mål, vad det än är, precis som de som inte är handikappade!!
Jag tycker att det är superbra att det finns handikappridning på ridskolor, men det är bara det att när en grupp handikappade kommer för sin lektion så stirrar alla andra elever som råkar vara på ridskolan och sånt är så "#¤%/ kränkande för personerna som är med i gruppen med handikappade/utvecklingsstörda!!!
Jag blir så arg på sånt!!

Kör hårt ni som håller på de handikappade, och hoppas att du och din kompis kommer på ett bra sätt för att hon ska kunna rida!! ;)

/goliat lover

Det bästa vore ju att ha en ramp eller lift till hjälp. Används lift tänk på att hästen i fråga måste vara tränad för detta annars kan det gå vilt till :o
Kan ni inte hitta ett ställe/ridskola med dessa förutsättningar?

Tack så mkt för uppmuntran! :) Det är skönt att höra att det finns fler som bryr sig och har sett hur svårt det kan vara att vara handikappad, etc.

Jag tycker personer som behöver sitta i rullstol eller får livet försvårat på liknande sätt borde få mkt hjälp och stöd + uppmuntran av kommunen, men min kompis måste verkligen kämpa för att få vad hon behöver! :mad: När hon kom från sjukhuset tex fick hon ingen rullstol på typ en månad´, var tvungen att bli lyft överallt. Bara sådana saker tänker man inte på, man tror att det är självklart att de får vad de behöver, men så är det inte!! Det gör mig ARG!

Men som tur är har min polare ett gott humör och låter sig inte bli stampad på eller deppig över sådant :)

Mvh Alexandra! :rofl:

Hej! :)
jo, vi har börjat fundera på om det inte får bli ridskola iaf. det blir ju enklare så, även om det inte riktigt blir samma grej... det finns två stycken ridskolor i närheten där vi skulle kunna rida, så det är ju inget problem :)

Då är ju hästarna iaf vana vid ramp/lift och då slipper vi brutna ben och armar och det kan ju vara skönt ;)

:D ja det kan vara skönt att undvika!
Hoppas ni löser det på bästa sätt och att det blir en trevlig ritt! :)

Vad dåligt av kommunen!! :mad:
Våran kommun är inte heller särskilt populär, men av en annan anledning.. våran kommun är liksom en fotbolls- kommun, så fotbollen får en massa pengar och ridningen får inget!

Tur att din kompis håller humöret uppe!! Det betyder mycket för andra rullstolsbundna och handikappade att det finns såna som kämpar!

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse