uppvärmning

S

sweet_dreams

Om man skrittar ett väldigt långt tag behöver man då trava fram eller kan man galoppera direkt? red med en idag som skrittade fram i ca 30 min och fattade sedan galoppp.
 
Sv: uppvärmning

Jag känner flera som hellre värmer upp sin häst i galopp för att sedan ta traven. så länge man inte börjar arbeta hästen direkt är det väl inte fel. för mej skule de däremot kännasjätte fel att rida så, men det beror väl på vad man är van med.
 
Sv: uppvärmning

Var hästen igångskrittad så är det väl inget konstigt?

Trav eller galopp direkt från stallplanen känns ju mindre bra, däremot...
 
Sv: uppvärmning

Jag brukar skritta i fem minuter, sen travar jag på halvlång tygel på rakt spår tills hästen fått upp värmen, fungerar jättebra för mina hästar. :bump:
 
Sv: uppvärmning

Jag tycker inte det spelar någon roll. Ute i skogen så skrittar jag o galopperar oftst. det är sällan det blir så mkt trav o det fungerar alldeles utmärkt!!
 
Sv: uppvärmning

Jag anser att galoppen är en "snällare" gångart mot hästen då den inte är lika stum = snällare mot lederna. Tycker galoppen ger en mera genomvärmd häst än trav.
 
Sv: uppvärmning

Ja det låter väl ok. Jag brukar rida på ganska bra i uppvärmningen. Skritta på framåt, ökad trav, friare galopp. Sedan går jag ner och samlar gångarterna. Det tycker jag funkar bra. Hästen får jobba igenom lederna och värma upp musklerna ordentligt
 
Sv: uppvärmning

Allt beror väl på den enskilda hästen. Det finns hästar som värmer ur eventuella stelheter på nolltid om de får galoppera lite direkt. Testa vad din häst verkar trivas bäst med. Jag har själv en häst som är mer eller mindre halt bak om jag börjar med att trava, får han galoppera en bit (räcker med 50 meter) så travar han klockrent sen. Han har spänningar runt bäckenet och när han galopperar så kommer han igång lättare.
 
Sv: uppvärmning

Ibland under uteritterna så tycker min medryttarhäst att trav är onödigt och vill galloppera så fort tyglarna kortas.

Så enligt henne så måste det inte vara något trav först.
 
Sv: uppvärmning

så länge hästen får skritta en bra stund så ser jag ingen direkt skillnad på att ta trav eller galopp först. bara hästen får jobba sig varm på ganska rakt spår i början innan man börjar kräva mer av den gör det inte mig något att galoppera efter skritt... oftast tycker jag det är bra att ta galoppen ganska tidigt under ett ridpass, får igång hsätarna i hela kroppen, tar fram lite framåtbjudning och medryttarhästen får mkt bättre trav efter lite galopp, tycker jag.
 
Sv: uppvärmning

Det är ingen fara!
Mina hästar kan busa och galoppera i hagen! Då är de ju knappast uppvärmda ens.
Det är däremot viktigt att hästen är uppvärmd när du samlar hästen och börjar ditt ridpass!

Jag värmer upp i både galopp och trav, det tar bort all onödig energi hos min häst som annars skulle "sabba" hela ridpasset annars.
 
Sv: uppvärmning

Jag anser att galoppen är en "snällare" gångart mot hästen då den inte är lika stum = snällare mot lederna. Tycker galoppen ger en mera genomvärmd häst än trav.

Kunde inte sagt det bättre själv. Många hästar som sätts igång efter tex behandling av hovbroskförbening ordineras först skritt och sedan skritt och galopp, ingen trav de första månaderna eftersom det som kryptisk säger inte är lika snällt mot lederna...
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp