Uppvärmning

Sv: Uppvärmning

Jag vet inte hur det är nu men när jag jobbade med galoppörer så sadla vi upp nästan 1 timme före start. Sedan vankade vi omkring på stallplan i all evighet för att gå ner i ledvolten i en evighet. Sedan cantra hästarna till start och efter loppet så kyldes de och sedan vankades det nästan 1 timme till.

lite skämtsamt skulle man väl kunna säga att de som kommer med utifrån, som bara har en box att tillgå, är för lata för att för att gå promenera hästen längre än vad dem gör, men många tränare brukar faktiskt gå en ordentligt stund innan om inte hästen är allt för besvärlig eller det finns andra hinder. Och en promenad i rask skritt ca 30 min och sen cantring till start räcker väl ganska bra. Det är längre framskrittning än vad det flesta gör. sen vet jag inte hur det är på travet, så just med den sporten kan jag inte jämföra.

ara en notice, ingen som har skrivit om det, men skriver det ändå.
inte som svar till något!
Men en sak vet jag, hästen presterar inte bättre bara för att den har travat innan den galopperar. Dessutom kan det vara bättre att galoppera hästen först.

Men en sak vet jag, hästen presterar inte bättre bara för att den har travat innan den galopperar. Dessutom kan det vara bättre att galoppera hästen först.

Naturligtvis är galopp okej, det viktiga är att gymnastisera musklerna lite först tycker jag, och komma igång i hela kroppen, precis som vi behöver om vi ska prestera.

japp det är viktigt men därtill behövs inte traven de kan faktiskt istället försämra aktionen eftersom det lätt blir symaskinsaktig och trippigt.

Att cantra till start kan ju tyvärr bli en väldigt kort historia, tex vid ett 1600m löp på Täby, speciellt vid lunchgalopp då allt ska gå fort.
Det vore fint med 2 min canter till startboxarna. Att träcka hästarna ordentligt innan start trodde jag de flesta gjorde.

nej det vet ju jag att cantring till starten är väldigt kort men man hinner känna lite på hur hästen kännsi galoppen. men det jag ville få fram att det flesta var ganska duktiga på att träcka hästen en god stund innan loppet och att hästen inte behövde trava för att bli ordentligt uppvärmd.

nej det vet ju jag att cantring till starten är väldigt kort men man hinner känna lite på hur hästen kännsi galoppen. men det jag ville få fram att det flesta var ganska duktiga på att träcka hästen en god stund innan loppet och att hästen inte behövde trava för att bli ordentligt uppvärmd.

Pratade någon om trava ö h t? Jag vet inte om jag förstår vart du vill komma? Kan ju inte vara viktigt om den travar eller ej.

Det låter bra med topolinos förslag, tycker jag. Obligatoriskt så att säga.

nej men det verkar som vissa anser att en bra uppvärmning måste innehålla trav och inte endast skritt. Det var bara en liten notice egentligen inte svara på någons inlägg

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
726
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Red_Chili
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka