Uppvärmning???

R

Rikissa

Villka regler gäller för framridnings möjligheter på tävlingsplatsen?
Har varit på tävlingar där man endast kunnat skritta på asfaltsväg för att sedan komma in till framhoppningen 6-7 min innan start.
För att få annordna tävlingar måste det väl finnas några krav på anläggningen???

Sv: Uppvärmning???

TR säger tyvärr inget om det!
Men jag resonerar som dig! Jag vill inte tävla under de villkoren! :crazy:
Tävlingar inomhus är ju ofta med de premisserna om det är hoppning. Dressyr är ju bättre i det avseendet för ett ekipage är längre tid inne på banan än i hoppning.'

Jo, I Hopp TR står tex att framhoppningsbanan bör ha samma underlag som tävlingsbanan, det står om hindrens utformning mm.
I dressyr TR står det att på nat + elit tävling skall det finnas en framridningsbana av samma storlek som tävlingsbanan och med ett så lika underlag som möjligt. Det står även att avsteg från storlek/underlag får göras vid reg tävling och lägre.

Eftersom du lagt detta på 'tävling' och inte på hoppning så:

Dressyr:
"Vid elit- och nationell tävling ska det finnas en framridningsbana av samma storlek som tävlingsbanan, med ett underlag som så mycket som möjligt överensstämmer med tävlingsbanans. Vid regional tävling och lägre får vid speciella omständigheter avsteg göras.
dock bör ej framrindningsbanan ligga på gräs, om tävlingen äger rum på sand eller dylikt.
Banornas underlag ska meddelas i propositionerna"

Hoppning:
TR säger inget specifikt om framridningsbana, bara framhoppningsbana och där står det
"Framhoppningsbanan är till för uppvärmning och förberedelse inför tävling"
Dvs inte enbart för att hoppa ett par språng innan man går in på tävlingsbanan, man ska kunna värma upp också. Att bara skritta på asfaltväg räknar då inte jag som uppvärming så det är inte acceptabelt. Är det istället en ridväg så man kan trava och galoppera också då går det an, under förutsättning att underlaget på ridvägen är OK.

Jag gissar att det är en mindre tävling (lokal) du varit på, så kontakta ditt distrikt. Ev kan det finnas särskilda omständigheter som gjort att man godkänt tävlingsplatsen, t.ex. om en arrangör av en allsvenskaomgång dragit sig ur och den enda klubb som kunde tänka sig att ta över var denna med dåliga framridningsmöjligheter.

Men det säger ju inget om en dräglig TID till att hinna rida fram på.
Vill man rida fram längre tid än 5 ekipage x ca 2 minuter, då får man ju ofta vintertid rida på ngt knallhårt och fruset.

Om det är speciella avvikelser mot en traditionell tävlingsplats så ska det anges i proppen, då får man ju själv avgöra om man vill tävla där eller inte.

kopparberg skrev:
Men det säger ju inget om en dräglig TID till att hinna rida fram på.
Vill man rida fram längre tid än 5 ekipage x ca 2 minuter, då får man ju ofta vintertid rida på ngt knallhårt och fruset.

Jag bruka sålla bort de platser där framridningsmöjligheterna är usla.
Skaderisken är för stor...

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
802
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025