Uppvärmning - Frågor

P

Pyrusan

1. Hur värmer ni upp era hästar inför ett dressyrpass?
2. Hur länge värmer ni upp er/era häst/hästar?

Jag värmer alltid upp med 10-15 minuters skritt på långa tyglar. Sedan rider jag hästen i form i skritt ca. 10 min med lite halter, sidorörelser, lösgörande. Sedan får hästen gå i rätt så fri trav för att sedan få hästen i form där.
När jag känner att hästen är väl uppvärmd så börjar jag själva arbetet med den. :)

10-15 min i skog/backar

& sen skrittar vi majoriteten av ridpasset dvs ca 40 min & då jobbar vi knappt i någon form, utan med balans och styrka, jobbar i "form" kanske 5- max 10 min & även 5 - 10 min trav per pass :)

Utgår från att jag är på träning och har åkt transport dit..

Skrittar fram (fri skritt) 15 min i ett gammalt grustag i närheten. Inspirerande tycker pållan;)

Skrittar lite på tygel. Får lite koll på bogarna och ett sug framåt/nedåt därefter trav. Lägre lång form med betoning på framåt/nedåt sökning som fås genom att jag böjer (lite och mjukt) henne och får koll på bogarna (dvs att hon böjer genom kroppen och inte sladdar runt). Lite sidvärts på olika vis får att få lite "koll" på kroppen och öka bakbensaktiviteten. Antingen lite nedsittning senare eller lite galopp.

Sedan 45 min pass med tränaren.

hela alltet tar väl mellan 25-35 min beroende på hur sena/försenat det är. Tränaren tar alltid hänsyn till hur mkt jag ridit fram och hur hästen känns för dagen och sedan sista samt vad jag upplevt som problem (alltid lite snack innan vi börjar med andra ord ;) )

Skrittar fram 10min lång tygel o sen trav i fri form
rätt lång tygel så hon kan sträcka ut sig o frusta färdigt.
På banan blir det cirka 20min innan jag börjar jobba.

jag har ca 20 minuters skrittväg till paddocken, väl i paddocken travar jag några varv i lättridningen men går ganska snabbt över till galopp i lätt sits i stället. Anledningen till detta är att min häst har mycket lättare att balansera sig i galopp och slappnar av bättre då.

I både traven och galoppen följer jag mest fyrkantsspåret samt gör stora mjuka svängar utan några krav på vare sig form eller böjning. Kollar alltså mest att jag kan styra.
Ägnar mig åt detta i kanske 10 minuter.

Sedan börjar jag om lite i skritt, gör lite halter, ryggar, flyttar för skänkeln. Gör även detta i trav och galopp men sitter fortfarande inte ner på henne. Har lite mer "krav" på att hon ska forma sig i volter men det är fortfarande ganska mycket unghästridning.

Brukar också försöka lägga in några minuters skritt igen innan träningen börjar.

Allt som allt tar min framridning kanske 35 minuter inklusive att skritta till paddocken då.

1. Jag leder min häst i 10-15 min innan jag sitter upp. Sen skrittar jag 5-10 min på kort tygel. Sen travar jag i lättridning i 10-15 min på stora volter, serpentiner och fyrkantsspåret. Efter traven brukar jag skritta lite på lång tygel innan jag börjar med själva arbetet.
2. Alltså tar våran uppvärmning ca 35 min.

Först skrittar jag i ca 10 minuter, helst ut o inte på volten, det blir så långtråkigt tycker jag.
Sen travar jag runt o lossar o så, lite galopp kanske. Tar ett lite skutt uppför banken eller två, det älskar han :D
Sen galopperar jag, volter, förvänd, rättvänd, byte några gånger. Sedan börjar jag samla lite mer, kanske några steg i en arbetspiruett och lite mer byten. Sedan börjar jag på allvar o köra mitt pass :)
Uppvärmning tar alltfrån 5-20 minuter beroende på hur han känns, alltså själva lossandet osv.

skrittar långa tyglar 5-10 min.(ridskolans "slingor") Därefter framjoggning i trav typ 10-15 min väldigt lösa tyglar,mycket tempo växlingar många halter,några skritt steg sne trav igen. (ridskolans slingor).

Skrittar typ långa tyglar igen 5 min upp till banan. Börjar där arbeta i skritten,halter,volter,flyttningar,tempoväxlingar,försöker hitta form och samling typ 15-20 min. Sen trava volter,halter,tempoväxlingar,Få hästen slappna av i halsen börja söka något neråt. typ 10-15 min.

Sen ut igen fält,slingor skritt samlat ner till ute slingorna, Sen trav lättar mer och mer tillslut nästan helt långa tyglar. 10-15 min

Sen skritt på långa tyglar typ 15 min lite klättring kanske.

så sre ett normalt "dressyr pass dag" ut för oss..=)

Liknande trådar

Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 274
Senast: sthu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama