Uppvärmt vatten i box?

Narcissa

Trådstartare
Har precis fått upp mina uteboxar och har börjat fundera på hur jag ska slippa hacka is varje dag. I hagen har de thermobar och i det stora stallet kan jag stänga och hålla någon plusgrad. Men hur gör jag med uteboxarna? Att köpa ytterligare thermobar vet jag inte om ekonomin tillåter i nuläget. Andra förslag? :)
 
Sv: Uppvärmt vatten i box?

Vet inte vad en termobar kostar, så du behöver inte dumförklara mig om jag föreslår isolerade vattenledningar och vattenkoppar?
Det kanske är dyrare, vet inte.
 
Sv: Uppvärmt vatten i box?

Jaha! Ok, men då vet jag inte riktigt. Slå på varmt vatten? Vet inte hur lång tid det tar innan det fryser. Sedan vill man ju inte att hästarna ska bränna sig heller. Nej, det var nog ett dumt förslag. Hjälper det om man lindar in hinken i någon slags isolering med silvertejp runt om så inte hästarna kan få i sig den?
Eller någon slags frigolithistoria? Eller fryser det likt förbannat?
 
Sv: Uppvärmt vatten i box?

Om du onte hittar nån annan lösning än vanliga hinkar så rekommenderar jag sånna där flexitrugs. Det är mycke lättare att få bort isen ur de där mjuka hinkarna än ur vanliga.
 
Sv: Uppvärmt vatten i box?

Varmt vatten på kvällen, isolering, hemmagjord termobar (av lagom stor modell). Funkar bättre o bättre i den ordningen :)
 
Sv: Uppvärmt vatten i box?

Vi använder hinkar i stallet som fryser om det är riktigt kallt. Jag brukar hälla i varmvatten, blandat med kallvatten så att det inte blir alldeles för varmt och hästen bränner sig eller väljer att inte dricka alls. Det brukar hålla sig till dagen efter väldigt bra. Visst kan det vara osmidigt om man inte har varmvatten i stallet som jag, jag använder då vattenkokaren eller tar med en dunk varmvatten hemifrån :)
 
Sv: Uppvärmt vatten i box?

Vattenhinkarna i boxarna hos våra fryser inte på vintern sålänge hästarna är inne i boxen. Däremot fryser det fort när dom går ut.

Vattnet brukar hålla sig om jag lägger en filt över hinken.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppvärmt vatten i box?

I hagen har jag två murarbaljor i olika storlek med isolering emellan. Det håller vattnet isfritt på dagarna. Funkar det ute så borde det gå att göra samma sak i boxarna. Finns runda murarbaljor och sätter man en stor hink i en sån med isolering mellan borde det bli bra. Att fylla lite varmvatten på kvällen hjälper också till. Jag får några minusgrader i mitt stall på vintern om det är kallt ute men hinkarna klarar sig från is ändå. De är helt oisolerade.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 962
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 843
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 779
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp