Uppträning av äldre häst?? Behöver råd !!

K

Konie

Vi funderar... på att låta vårt sto, 8 år, som fick föl förra året att starta i ett par monté lopp. Mest på kul bara... Togs ur träning sent 2003 för betäckningen, och har sedan dess ridtränats, är dock ej i tävlingskondition. Hur bygger vi upp henne på bästa sätt? Har DU några goda råd att ge? (Vill inte veta att vi är stollar som ens funderar på att starta gamlingen, det vet vi redan)

Sv: Uppträning av äldre häst?? Behöver råd !!

Jag skulle köra henne sakta i tung vagn till att börja med och försöka "läsa av" hur hon svarar på detta! det brukar vara ganska lätt att få igång en äldre om den är fräch och gillar det den gör!:love: om hon får upp lite grundkondis i vagnen så kan du ju jobba med ridning i lite bättre tempo på rakbana!
Åtta år är väl ingen ålder på en häst:bump: lycka till! M

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Oseriös avel 2023