Upptrampade dåliga hagar??

M

Maxmax

Vi är ett kollektivstall och har ont o hagar. Vi kan tyvärr inte ha sommar och vinter hagar när det är fullbelagt i stallet. Några av hagarna är söndertrampade så det är lera lera och åter lera, dock inte så djup.
Vad kan man göra för att gå något gräs växa där till sommaren? Vi har tyvärr inte tillgång till massa proffsig utrustning endast spadar och skottkärror och sånt!! :crazy:

Finns det något man man göra för att få hagarna i bättre skick????

Sv: Upptrampade dåliga hagar??

1 Minska antalet hästar!

2 Vidtala en grannbonde att komma och hjälpa er.

3 Stängsla av en del mark och låt grässvålen bli stark innan ni släpper dit hästar.

LIA

Det låter som det vanligaste problemet som finns i stall nuförtiden - för lite hagmark i förhållande till antalet hästar...

Har ni möjlighet att schakta bort den värsta leran, lägga geotextil och sedan lägga på 1-2 decimeter med bärlager 0-32 så får ni hagar som håller... geotextil + bärlager är det billigaste alternativet, sen finns det förståss möjlighet att bara lägga markförstärkningsgaller vilket är svinaktigt dyrt.Att lägga flis eller bark i hagen hjälper bara kortsiktigt, efter några år så bryts flisen/barken ner och det blir ännu mera gegga och utan geotextil så risken är stor att det nya materialet "sjunker".

Om ni vill ha alternativ som inte innefattar dyra maskiner så är det att antingen trolla fram mer mark eller också att slänga ut hälften de inhyrda så att ni får hagar att skifta mellan.

Det är inte min mening att låta elak och sur men det är helt enkelt inte särskilt mycket som går att göra med handkraft och spadar om man inte har en miljard med kineser dvs, då kan man bygga skapligt stora murar ;)

Tack Lia dina förslag var bra. Det kanske går att stänga av delar av hagen.
Det går inte att kasta ut hästar ur stallet tyvärr. Och lägga geotextil är för dyrt för oss. Det är en bonde som äger stallet men han vill inte göra något. Han köpte mark och då stod det ett stall på markerna, så han hyr ut det. Därför är vi ett kollektivstall bland annat. Det är synd att inte bonden vill hjälpa till med hagarna. Men av avgränsa en del av hagen var ett bra förslag. Ska ta upp det på nästa stallmöte.

Fler förslag??

att förvänta sig att det kommer bli ett fint bete till sommaren kan ni nog utesluta. om hagarna är allt för upptrampade så kommer inget gräs att växa där utan endast ogräs. Enda möjligheten till att få lite orörd mark är att stänga av en del i hagen som får vila och inte trampas runt på.

tyvärr så är det nästintill omöjligt att få en året runt hage med många hästar i ett bra skick. Det blir för stor påfrestning på backen så inget hinner börja växa innan det är nertrampat och uppätet.

Tack Lia dina förslag var bra. Det kanske går att stänga av delar av hagen.
Det går inte att kasta ut hästar ur stallet tyvärr. Och lägga geotextil är för dyrt för oss. Det är en bonde som äger stallet men han vill inte göra något. Han köpte mark och då stod det ett stall på markerna, så han hyr ut det. Därför är vi ett kollektivstall bland annat. Det är synd att inte bonden vill hjälpa till med hagarna. Men av avgränsa en del av hagen var ett bra förslag. Ska ta upp det på nästa stallmöte.

Fler förslag??

Om ni delar av hagen så blir ju vinterhagen ännu mindre och kommer att bli ännu lerigare och mer upptrampad än nu. Tyvärr.

Går det inte att hyra mer mark? Inte ens om ni betalar bra? Ni får ju betala motsvarande minst bondens alternativa intäkt på marken.

Det beror på hur marken är om man behöver någon textilmatta under eller inte. Det finns mark som är så genomsläpplig så det går bra att lägga bärlager direkt på marken. Givetvis skall matjorden bort innan.

Men som sagt det beror på vad för sorts mark man har. Här på lerjorden vore det nog inget bra förslag tex.

Flytta hästarna sommartid till ett sommarbete. Om hagarna är så små som du beskriver så bör de inte användas året om för det antal hästar ni har.

Jag har aldrig sagt att hagarna är små. Det är stora hagar! Hästarna går bara två och två för att spara på hagarna så mycket det går.
Det var kanske lite tokigt att starta den här tråden eftersom ni inte vet hur vårt kollektivstall fungerar. Vi är inte gjorda av pengar som vissa verkar tro.

Det är inte frågan om att tro att ni är gjorda av pengar. Det är den bistra sanningen.

När man har begränsad yta så brukar det bästa vara att ha grusade hagar där hästarna får gå när det är som mest söligast.

Har man inte den möjligheten så får man begränsa hästens hage så att gräset får växa utan att bli söndertrampat av hästhovar.

Mvh

Tora

Jag har aldrig sagt att hagarna är små. Det är stora hagar! Hästarna går bara två och två för att spara på hagarna så mycket det går.
Det var kanske lite tokigt att starta den här tråden eftersom ni inte vet hur vårt kollektivstall fungerar. Vi är inte gjorda av pengar som vissa verkar tro.

Om hagarna blir söndertrampade så är de väl att betrakta som för små.

Men sparar ni verkligen hagarna genom att ha hästarna två och två? Det blir ju fortfarande lika många hästar per hektar så att säga.

Våra hästar går ute 24/365 och den här "vintern" har verkligen inneburit att hagarna fått stryk. Grässvålen håller hjälpligt än men det börjar bli gott om genomtramp. Vi går dagligen och trampar till småskador. Tack vare att vi har relativt gott om mark till hästarna så fungerar det fortfarande.

Det hela är till stor del en matematisk fråga. Varje häst behöver x antal ha för att marken ska hålla. Har man fler hästar än ytan klarar av, så fungerar det inte. Då tvingas man till extra ordinära åtgärder, typ sådant som redan beskrivits.

Hur många ha har ni?
Hur många hästar?

LIA

Skriv då hur kollektivet fungerar. :idea:

Vid grinden blir det ofta upptrampat när det är sånt här vinterväder. Näst intill oundvikligt. Man kan anlägga dränage vid grinden men det kostar. Att sätta hästarna två och två är HELT galet - tycker mig. Både fel ur hästarnas synpunkt och dåligt för marken. Växla då hellre mellan hagarna - att du har alla i ena och sen växlar till den andra för att delvis lätta på trycket på marken. Eller så öppnar du helt enkelt upp mellan dem så att alla hästar har en större yta att vistas på hela tiden. Och så kan vi ta in dem vid olika grindar varje gång så trampar de inte sönder så mycket på ett och samma ställe.

Jag vet inte hur mycket mark du har eller hur många hästar ni har. Men minst 1 hektar/häst kan du räkna med att de behöver. Annars kommer hela hagen att bli leråker och då är det bättre att ha det så och sen släppa dem på bete i en hage som är stor nog, mellan maj-oktober.

Med geotextil kan man göra gruslagret tunnare än vad man kan utan geotextil... vilket gör att man sparar en hisklig massa pengar, det är ju ingen slump att vägverket produktion så gott som alltid använder geotextil i sina byggen...

Med geotextil kan man göra gruslagret tunnare än vad man kan utan geotextil... vilket gör att man sparar en hisklig massa pengar, det är ju ingen slump att vägverket produktion så gott som alltid använder geotextil i sina byggen...

Ja och med ett tunnt lager så kan textilmattan krypa upp. Inte kul alls. Men som sagt man måste titta på förutsättningarna.

Jag tror att det beror lite på vilken jord man har i grunden. Vi har hagar som grönskar varje år men vintertid när havet höjs och när regnet håller i sig flera veckor i rad så fixar inte våra vinterhagar utan blir leriga. Vi har tagit bort en rejäl bit matjord vid grinden och lagt matta och sedan grus och stendamm. Det höll 1 vinter, i år drunknar man återigen av leran. Pga sommargäster som haft sina hästar inomhus på sommaren så har vinterhagarna använts året om. Denna vecka ska vi plöja upp 2 vinterhagar och sen så om senare i vår. (pga parasittrycket.) Ej heller ta in sommargäster.

Dock är minst halva hagen gräsbeklädd även under den värsta säsongen. Så våra hästar kan hitta torrt att stå i om de vill. Kan dessutom tillägga att det är dikat runt hagarna.

Om hagarna blir söndertrampade så är de väl att betrakta som för små.

Men sparar ni verkligen hagarna genom att ha hästarna två och två? Det blir ju fortfarande lika många hästar per hektar så att säga.

Fast med detta regnade som det varit förra året så är det väl otroligt om någon lyckas ha hagar som inte är upptrampade :crazy:

Jag som dessutom har arrende mark har det väldigt jobbigt nu då jag själv inte får dränera (skall ju vara dränerat redan men vatten ligger även på åkrarna häromkring så mättnaden är större än någonsin)

I den hagen vi själva äger la vi in 12ton grus vid leddet och hur det blir får tiden utvisa.

Kan tillägga att vi har lermark här

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 956
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 774
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama