Upptrampade dåliga hagar??

Sv: Upptrampade dåliga hagar??

Fast med detta regnade som det varit förra året så är det väl otroligt om någon lyckas ha hagar som inte är upptrampade :crazy:

Jag som dessutom har arrende mark har det väldigt jobbigt nu då jag själv inte får dränera (skall ju vara dränerat redan men vatten ligger även på åkrarna häromkring så mättnaden är större än någonsin)

I den hagen vi själva äger la vi in 12ton grus vid leddet och hur det blir får tiden utvisa.

Kan tillägga att vi har lermark här

Nej felfria hagar lär väl få ha, i varje fall här i Skåne. Det skulle i så fall vara om man har helt hårdgjorda ytor i så fall.

vad jag menar är att man bör ha så mycket mark så man kan spara sommarhagarna. Då förstörs inte betet som skall användas till sommaren.

Vi har hyfsat stora vinterhagar även om jag gärna haft ännu större. Visst skadas hagen men det blir i alla fall inte geggigt.

Vi har också lagt in en del grus, ca 10 ton nu och en lastbil till kommer i morgon. Det räcker dock inte så långt, mest till att få det bra runt ingången och området runt höhäcken skall nu förbättras.

Att lägga grus på leran är dock bara konstgjord andningng men det gör nytta för tillfället.

Ärligt talat har stallgrannarna helt perfekta hagar. Deras vinterhagar har gräs, ingen lera, fast mark vid insläppet och lyckades t o m hålla genom syndafloden förra året.

Men visst, det är otroligt ovanligt. Vi har en hage som håller sig torr i alla väder, och den tillsammans med paddocken fick tjänstgöra förra året. I år är insläppen leriga, men resten har i alla fall hållt ihop så här långt, kanske slipper vi släppa i paddocken i år?

Nej felfria hagar lär väl få ha, i varje fall här i Skåne. Det skulle i så fall vara om man har helt hårdgjorda ytor i så fall.

vad jag menar är att man bör ha så mycket mark så man kan spara sommarhagarna. Då förstörs inte betet som skall användas till sommaren.

Det kan jag ju hålla med om, vi själva har inga sommarhagar eftersom vi inte har hästar som går på bete. Och de som ev skall göra det skickas iväg på bete!

Vi har hyfsat stora vinterhagar även om jag gärna haft ännu större. Visst skadas hagen men det blir i alla fall inte geggigt.

:eek: Har ni inte lerigt, grattis! Ingen här omkring har lyckats med det i år, men så är ju markerna här kända för sin lera :cool:

Vi har också lagt in en del grus, ca 10 ton nu och en lastbil till kommer i morgon. Det räcker dock inte så långt, mest till att få det bra runt ingången och området runt höhäcken skall nu förbättras.

Att lägga grus på leran är dock bara konstgjord andningng men det gör nytta för tillfället.

Ja vi la det bara på en bit om ca 6*6m och det kommer även en ny bil idag. Hos oss har materialet regnat bort så nu är det bara lera kvar. Vattnet rinner inte bort utan står i vissa hagar och på åkrarna runt omkring oss. I år är det extremt har inte varit med om detta sedan vi flyttade hit dvs -95

:eek: Har ni inte lerigt, grattis! Ingen här omkring har lyckats med det i år, men så är ju markerna här kända för sin lera :cool:
Det beror ju på vad du menar med lerigt. Vad jag menar med att det inte är geggigt är att grässvålen faktiskt håller hyfsat i större delen av hagen. Visst är det trampskador men hästarna sjunker absolut inte ner. Hagen är till och med någorlunda grön.

Och vi har också riktig tung lerjord här.

Hej!
Har samma problem själv (även om jag har 5 hektar på 4 hästar),med söndertrampade hagar, men man får nästan offra nån hage och spara nån så man behåller gräset är det bara lervälling kvar finns inget annat att göra än att så på nytt.Köpa frö och så(går att strö ut för hand )men det tar ju ett tag innan man kan släppa hästar där igen.Vore bättre om det kunde bli lite riktig vinter istället för detta evigt regnande.

*knapplån*

Som vissa har påpekat så krävs det väldigt mycket grus för att det skall göra nytta. Tror att de flesta lägger på tok för lite. Vi beställde två för något år sedan (ca 16 ton) och det räckte till att bara grusa framför ingången till boxarna (vi har så att de kan gå ut direkt från boxen till hagen) som är på några meter.

När vi grusade upp två av hagarna så gick det på ca 80.000 och då var det mängder med gruslass. De två hagarna är som ca två 20*35 paddockar.

Mvh

Tora

Schaktar man bort värsta geggan och lägger ut geotextil så räcker det med 10-15 cm... utan geotextil måste man lägga ut 20-30 cm, dvs åtminstone dubbelt så tjockt lager.

Geotextil sparar in en massa pengar !

När man lägger på ett så tunt lager så kommer hästarna att komma åt geotextilen. Dels så skrapar gärna hästarna med hoven i gruset + att de blir slitage från hovarna.

Ett tjockt lager grus skyddar alltså inte bara från leran underifrån utan även från slitage ovanifrån.

10-15 cm grus är på tok för lite. Det räcker med ett skrap från en hästhov så är hästen nere i geotextilduken.

Mvh

Tora

Det är en tjocklek som ofta används vid vägbyggen.... det finns grus och det finns grus.

I ridbanor är det ofta inte mer än 15 cm ner till geotextil... och nog fasen håller detta för både en och flera hästhovar.

Bärlager är gjort för att kunna packas och bli hårt, precis som stenmjöl. Men packningen behöver då ske med hjälp av maskiner.

Det är inte bara att hälla på grus och lämna det åt sitt öde !

Geotextil och maskinell packning ger att det räcker med 10-15 cm förutsatt att man har "grus" som är lämpat för uppgiften, inte fasen köper man ospecat naturgrus - det är frakten som kostar så det är ingen större mening att snåla in på materialkvaliten, däremot så lönar det sig att snåla in på materialåtgången genom att välja rätt hjälpmedel och rätt material.

Här har vi också haft ett jävla regnande... Vilket innebär att våra redan dåliga hagar bli katastrofala. Vi har dock separata sommar och vinterhagar, sommarhagarna får vila från September/oktober tom. Maj/juni. Så endast ett par månader går hästarna i sommarhagarna, vilket är optimalt då det blir mkt bra och kraftigt bete. Granngården har dock samma vinter och sommarhagar, de har alltid tunt bete, inget jag skulle vilja släppa min häst på. Deras hagar är dock grymt stora, dom spärrar dessutom av halva sina hagar så ena delen får växa till sig... Tror det är enda alternativet om man har samma hagar året runt, om man inte vill flytta sin häst på sommaren.

LIA har bra förslag. Minska ner hagstorleken och grusa den i stället kanske? Eller kan ni få låna grannmarken för sommarbete och helgrusa era befintliga hagar?

Bärlager är gjort för att kunna packas och bli hårt, precis som stenmjöl. Men packningen behöver då ske med hjälp av maskiner.

Om vi ska återknyta till TS är det här ju långt ifrån ursprungsfrågan. Där anges ju tydligt att bara spadar och skottkärror finns. Med pengar och maskiner är det faktiskt en baggis att göra fina hagar och paddockar.

Men utan dessa bägge förutsättningar blir det inte så mycket,

Det är en tjocklek som ofta används vid vägbyggen.... det finns grus och det finns grus.

I ridbanor är det ofta inte mer än 15 cm ner till geotextil... och nog fasen håller detta för både en och flera hästhovar.

Geotextil och maskinell packning ger att det räcker med 10-15 cm förutsatt att man har "grus" som är lämpat för uppgiften, inte fasen köper man ospecat naturgrus - det är frakten som kostar så det är ingen större mening att snåla in på materialkvaliten, däremot så lönar det sig att snåla in på materialåtgången genom att välja rätt hjälpmedel och rätt material.

Ridbanor och grusade hagar har helt olika användningsområden och slitaget är olika på dessa. På en ridbana har du ett lager av tex sand som ligger överst. Inte ens en häst som rusar runt lös skall trampa ner till bärlagret då har man för lite toppsand.

Om du packar gruset med maskiner så räcker det kanske med 15 cm när det är packat. Men som opackat så räcker det inte med 15 cm.

Jag har grusat åtskilliga hagar genom åren på lite olika sätt. Det absolut bästa om man vill att det skall hålla år efter år utan att bli söligt är att ha ett tjock lager (minst 20 cm) grus (dvs det som kallas för väggrus) på och platta till det med maskiner. Då får man en hage som tål även den söligaste vintern och stor misshandel av hästhovar.

Mvh

Tora

I de flesta ridbanor som är byggda av seriösa människor så har du geotextil mellan bärlagret och sanden....

Man lägger då ofta 10 cm stenmjöl mellan tramplagret (sanden) och geotextilen som då ligger ovanpå bärlager, dränering m.m.
Detta räcker inte bara för att skydda geotextilen mot galopperande och bockande hästar utan räcker även till som skydd vid hinderhoppning och vid harvning.

Materialkvaliten och hur det läggs på har stor betydelse, vägverket lägger inte ner mångmiljonbelopp på att betala för geotextil och maskiner för packning bara för skoj skull.

Att bara lägga ut grus i en lerig hage är kapitalförstöring !
På lång sikt skulle du kunna lägga på en ½ meter med grus och det sjunker bara ner i leran och försvinner.

Att schakta, lägga geotextil och packa materialet blir billigare i längden.

*kl*

Någon som vet hur mycket det kan tänkas kosta att grusa ett lerigt område på säg 5x5 m? Bara tillräckligt stort för att två hästar ska få plats att äta runt en ensilagebal. Min medishäst går i en hage som har flera torra punkter men står ändå och hänger ofta vid ensilagebalen så leran blir djup...

Har du traktor själv så kostar det ett par tusen, det är transporten av gruset som kostar - gruset i sig går typ på några hundringar och man köper ju därför bara hela lastbilslass när man köper hem.

Geotextil skiljer ganska mycket från ställe till ställe men räkna som privatperson med 5-15 kr per kvadratmeter.

Att strunta i geotextil betyder att man behöver lägga tjockare gruslager = fler transporter dvs dyrare än utan geotextil.
Dock kan det vara svårt att få tag i små bitar med geotextil för rimliga pengar, måste man handla geotextil för trädgårdsbruk kan det bli både dyrare och sämre... så det blir en avvägning i slutändan på så små ytor som bara 25 kvadratmeter.

Jag har lagt asfaltskross utanför lösdriften där det var väldigt lerigt. Först skrapade vi undan den värsta gyttjan med traktor och skopa och så på med asfaltskrossen. Som budgetlösning är den riktigt bra nu när den har satt sig lite!

Har du traktor själv så kostar det ett par tusen, det är transporten av gruset som kostar - gruset i sig går typ på några hundringar och man köper ju därför bara hela lastbilslass när man köper hem.

Geotextil skiljer ganska mycket från ställe till ställe men räkna som privatperson med 5-15 kr per kvadratmeter.

Att strunta i geotextil betyder att man behöver lägga tjockare gruslager = fler transporter dvs dyrare än utan geotextil.
Dock kan det vara svårt att få tag i små bitar med geotextil för rimliga pengar, måste man handla geotextil för trädgårdsbruk kan det bli både dyrare och sämre... så det blir en avvägning i slutändan på så små ytor som bara 25 kvadratmeter.

Vilken sorts geotextil är bäst att använda? Det verkar ju finnas ett flertal olika att välja mellan, iaf om man googlar...
Och ungefär vad ska man räkna med, gruset säljs ju i ton, vad kan en kubik väga?

Tack för bra tips i lerhagedjungeln!:)

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 956
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 774
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama