upptäckt.........

V

vickis-pajala

ja idag renbäddade jag min äldsta dotter säng och gjorde en del fynd i hennes säng ( hon sover i en loftsäng)

jag hittade

apelsinskal
papper från kanelbullar
och även en heldel godispapper

vi har tidigare konfronterat henne då vi började här hemma uppmärksamma att hon äter inte middag, utan det försvinner godis ur lördagsgodis skålen, detta har resulterat i en heldel bråk och tandagnissel

jag har som regel att det får 20 kr i veckopeng i och med att det har en del sysslor att utföra, men går dessa 20 kr åt på måndagen så får det inga nya pengar förräns nästkommande måndag.

pengarna går åt till skolans fik där man får inhandla mellis i form av smörgåsar, frukt mm och oftast redan på onsdagen breds det mackor hemifrån för att ta med till skolan då det är dax för mellis.

jag vet inte riktigt vart hon får godiset i från eller framförallt hur hon får pengar till detta ( må ju va hänt att hon sparar sina 20 kr för att inhandla godis, men "smygätandet gör mig arg),

det finns en kiosk där de väntar på bussen som jag tror är väldigt välbesökt av hungriga skolungdommar.

det som skrämmer mig lite är detta i fall hon får för sig att snatta, när finanserna är slut, sambon han hade teorin om att hon "lånar" av klasskompisar pengar

jag har i dag gjort så att dottern får sova i andra dotterns rum så jag ser vad som händer på kvällarna, men hur ska jag nu konfronterar henne för jag vill ju ha stopp på detta innan det rinner i väg för långt :confused:

jag har en kompis som är polis och frågan är ju i fall hon skulle kunna komma förbi oss och berätta för döttrarna vad som händer i fall man snattar från affären, men frågan är ju i fall detta skrämmer äldsta dottern nog :confused:

indragen veckopeng har vi redan prövat då det har varit på tapeten tidigare men har inte funkat

// vickis som förberder sig på dottersn ankommst

Sv: upptäckt.........

Jag blev bara lite nyfiken nu vad som är problemet?
Får hon inte äta godis eller problemet är att ni inte vet var godiset kommer ifrån?

Jag bara undrar varför blåsa upp något kring apelsinskal, godispapper och kanelbullar till att dottern snattar :confused: skulle hon snatta apelsiner eller har jag totalt missat något?

Om ni är oroliga för att hon äter dåligt med mat och ersätter med apelsiner och kanelbullar är det väl bara att säga detta till dottern istället för att oroa dig (säkert helt i onödan) för att hon skulle snatta.

/Madde

apelsinskal
papper från kanelbullar
och även en heldel godispapper
Varför slå på stora trumman för det? Hur gammal är hon?
Apelsiner och bullar finns väl hemma, godis kan man få av kompisar eller ha sparat.
Sen kan man kanske fundera på middagsmat vs gotta och tändernas framtida status.

haha nu ska jag som ÄR hispig när det gäller sonen ge dig rådet att softa lite. De grisar ofta i rummet en period, det brukar gå över med info om kryp mögel etc. Sen är det smart att ha som krav att de ska städa ofta. Sonen städar numera ordentligt med våttrasa etc 1 gång i veckan och plockar och dammsuger av där emellan. I början tyckte jag han var kocko i hela huvudet med det har gått in att det är trevligare att bo rent, att det känns bättre att bjuda in vänner etc.

Snatteri är otroligt vanligt en period och många av de föräldrar som fick veta att deras barn snattade när jag avslöjade dem i förra skolan höll uppriktigt på att svimma. det var ungar som verkligen signalerat att så GÖR man inte och som även hade pengar. det förekommer också att vissa barn stjäl hemma för att bjuda och låna ut för att bli mer poppis. Det bör man tala om.

Jag fick en känsla av att sonen snattade förra året. Självklart sa han att han INTE skulle göra det och att jag var knasig. Men det var godis och annat för mycket pengar.

Jag tog fram klasskortet och sa att icapersonalen kryssade de som snattat och att det ar viktigt att det blev rätt och att vissa fall var tveksamma. Sonen pekade då själv medorden ofta, ibland, aldrig..jag tog upp det hela med en lärare eftersom det skedde på raster och sen fick icahandlaren komma och prata och soc och polisen. Det blev väldigt bra och sonen vet att jag fintade. Det ersattes och allt är bra nu, förr kunde han ställa ut 10 Listerinflaskor ena dagen och sen var de slut och ingen var såld.. hans eget exempel.

Sen ska man medvetandegöra hur prickar och sånt funkar. Sonen vet att om han varit 15 när han gjorde ett bus enligt sig själv så hade det sett illa ut. Jag tror han tänkt om för han har själv ringt soc och frågat vad som händer med den. Han skäms.

Lycka till och ta det lugnt, jobba mot samförståndslösninngar och att samtala och samtala..massor kommer mellan raderna och man lär sig tänket.

Liknande trådar

Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·
Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 970
Senast: Mustasukka
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 805
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar