uppsutten inhoppning av unghäst

Behati

Trådstartare
Hade tänkt at jag så småningom skulle ta o "hoppa in":o min unghäst.....

så nu undrar jag lite hur ni skulle gå tillväga? Tycker ni att jag ska till tränare på direkten... eller tycker ni att jag kan börja lite själv? och i såfall, hur?

När tycker ni det är dax att börja? ålder?

Hästen i fråga är nu 3 år. Mycket löshoppad, tar det med ro....blir alltså inte alldeles till sig när den ser ett hinder, gör bara det som ska göras.
Har ridit den lite över bommar och sånt och det funkar bra lite "klumpig" men det kan väl bero på att det inte är speciellt intressant med bara bommar samt att den är ju bara 3 och har svårt att hålla reda på fötterna?!:angel:

Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite tips. :bow:

Sv: uppsutten inhoppning av unghäst

Jag har en treåring som jag har börjat att hoppa lite smått med. Något som du ska tänka på när man börjar hoppa är att hinderna ska vara väl inrammde med infångare eller bommar.Ibland När jag har "hoppat" min så har jag haft en häst framför så att hon vet att det inte är farligt. Tycker att man kan börja lite själv om man har kunskap till det innan man börjar för tränare. Annars är det bättre om tränaren är med från början. Försök att börja hoppa små stubbar eller några natur hinder när du rider ut så din treåring har bjudning och vill framåt. Lycka till

Det kan ju vara bra att börja lite själv. Dumt att lägga pengar på en hel lektion när du bara ska hoppa några hinder. Tänk på att göra allt lätt bara, ha så lågt att du kan "kliva" över, och hoppa inte så många språng, viktigt att sluta när det går bra även om det bara blir 3 språng. Ta hjälp av tränare om du känner dig osäker eller stöter på problem. Lycka till.

Tack till era svar!
Tog något skutt i går kväll... gick bra, lite vingligt och så men det var inte för illa tycker jag.
Men hon var inte pigg på det alls och lyfte inte ordentligt på fötterna heller:cool: Eller jo första gånger blev det ett jätte studds men sen va det inte intressand längre enligt henne. Är detta normalt eller är det bara jag som fjompar mig?
Andra hästar jag hoppat in har varit lite mer "på", men det har varit ponnys och de har varit lite äldre än henne....

hur ofta hoppar du den och hur mycket kräver du?

hur ofta hoppar du den och hur mycket kräver du?

JAg har bara hoppat henne två gånger. Hindret har bara varit ett kryss på 20-30 cm. Hon hoppa det tre gång i båda varven då hon känndes bra och inte vingla lika mycket. Man ska alltid sluta när det går bra så att man inte kräver för mycket av de och de blir trötta i stället

Min brukar inte häller hoppa fina språng över utan kliver mest över dom, det är inget du ska bry dig om. Min ena femåring brukar också vara jätte norchalant på små kryss men när han hoppar banor på 1.20 är han aldrig i en ända bom. De lär sig.

jaha.... låter betryggande att det inte bara är hon som inte tycker det är speciellt roligt med 30 cm....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 326
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 778
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar