Uppstallningskontrakt när foder ingår...

bapro

Trådstartare
Hur skulle ni tolka det om det stod i ett hyreskontrakt att det ingår 10kg hö i stallhyran ELLER bete. Jag tolkar det som att man får välja hö eller att ha sin häst på bete...
I stallet där jag står har vi just det problemet, flertalet hästar tävlar under sommaren och man kanske INTE vill ha dem på bete mer än någon vecka. Gräset i hagen börjar vara väldigt näringsfattigt och hästarna blir bukiga och slöa. Hö får vi bara ge till kvällen (de kommer in vid 20.00 och står inne på natten)

Man får inte ge mer hö när gräset börjar bli dåligt, inte förrän hyresvärden tycker att det är "helt slut". Inte så lätt att räkna på en foderstat när man inte vet hur mkt de får i sig.
Det gick bra att få ge hö på sommaren så länge bara en eller ett par hästar ej gick på bete, men nu har vi fått stränga order att vi måste följa reglerna som gäller. (det börjar väl bli dyrt för hyresvärden som tänkte slippa köpa in hö och därav tjäna mer pengar på sommaren)

Jag betalar ju för att mina hästar ska få grovfoder, inte för att hyresvärden ska snåla tills de börjar magra av innan man får ge hö till lunch och middag!

Vad gäller här egentligen??Har jag något att säga till om? Nån som vet?

Sv: Uppstallningskontrakt när foder ingår...

Jag tolkar det precis som du att man får välja på hö eller bete. Går det inte att prata med hyresvärden om detta? För hästar som ska prestera räcker ju inte dåligt bete.

jag har försökt :(. Hon säger bara att betet inte alls är dåligt (att vi överdriver) men det är ju å andra sidan inte hon som har en häst som ska prestera.
Hyresvärden har själv en tvååring som trots att han går på en äng med mer bete ser ut som ett staket!(Hon säger att det är för att han växer, men självklart spelar fodret in). Jag har också haft växande unghästar, men aldrig någon som vart så smal...

Hon säger också att vi måste använda upp allt gräs som finns eftersom att höet är jättedyrt, kostar 1000kr/ häst nu. Men det är väl inte mitt problem, då får hon väl höja hyran eller INTE köpa hö för 3,50 bara för att det är enklast, för det finns ju billigare som är lika bra...

Man kanske ska vara glad att vi får så fint och näringsrikt hö, men vad hjälper det om man bara får ge 3kg om dan för att hon tycker att betet räcker... DEt är bara totalt en månad som våra hästar går helt på detta hö (på hösten när betet är HELT slut), sen går de självklart på hösilage för att det är billigare. (vilket inte gör mig något, bara jag får ge mina hästar bra foder även på sommaren)

SKulle jag vara dig så skulle jag stödutfodra med lucern/Nya krafft groov eller ngt annat lämpligt. Det kan man även göra när hästarna går på bete och man tar in för att rida. Ge dem efter ridningen då.

Sedan är vi stallösa också kastlösa- det är bara att flytta till ett annat stall med bättre rutiner om inte stallägaren tycker som du!

Endera köper du hör själv och ger, eller så köper du lusern.

Jag fattar INTE varför stallägare ska hålla på och dividera som en del gör ? Vad vinner dom på det egentligen ?

ah min stallägare är underbar, har fått ge min hö, fast hon gick på bete.

nu fick hon bara hö av mig när jag tog in henne + att jag erbjöd att betala extra, men nä, hon är så bra så :D

ge lusern eller hippo alfa!

Jag måste bara säga att jag inte är avundsjuk! Gäller samma sak för tävlingshästarna i den egna familjen? De brukar ju vara bra på att ha olika regler för sig själva och andra.

stallägaren sa till mig att hon pratat med sin syster också (hon skulle måsta ha sina 2 tävlingshästar på bete också, i af delvis) för att samma regler skulle vara för alla. När jag frågade systern igår tittade hon mest undrande på mig och sa- vaddå hon har inte sagt något till mig...
Så det var alltså bara en lögn (för att jag skulle gå med på det, för det gällde ju alla), det gäller tydligen bara oss andra...
Och skulle det vara nån ide skulle jag påpeka detta, men att påstå att hon ljugit är typ det värsta man kan göra... då blir man nog utslängd gissar jag... :eek: *suck*

Jo jag får väl stödutfodra med lucern eller nåt. Jag har inget emot att ha dem på bete halva dagarna, bara jag får stödutfodra med hö när betet i princip är helt slut och saknar näring, men det får man ju inte.

OM en häst väljer att äta hö före betet (om man lägger ut det i hagen) är väl det ett tecken på att det finns för lite bete kvar?? eller..

Jag flyttar från detta stall i november var det tänkt, men nu ringde hon med nya stallet och sa att hon inte kan lova att det är färdigt förrän 1/1 -09 nu för byggandet hade dragit ut på tiden (nytt stall) så det kändes ju inte så kul.

dom tjänar några kronor extra om dagen antar jag... ( på att det går mindre hö) men i slutändan har hon redan förlorat hälften av sina hyresgäster (finns 15boxar) för att alla tycker att hon är jobbig, lat och har konstiga regler. Hon själv tycker att det är alla andra det är fel på, hon har ju alltid rätt.
Nu ska gården dessutom säljas så jag tror inte hon bryr sig så mkt om folk står kvar eller inte. Fast det är inte så lätt att sälja hästgårdar i den prisklassen häruppe så det kan ju ta ett tag.

Även en stallägare måste ju ha någon typ av servicekänsla, jag hyr en stallplats och är ju på så vis hennes kund. I detta stall känns det mer som att man ska vara glad att man FÅR stå där...

tänk om alla var så =) det tjänar de på i längden, det blir en bra stämning i stallet och hyresgästerna vill stå kvar...:banana:

Typiskt att det skulle bli försenat, men det är ju så det brukar vara med byggen.
Du får väl hoppas på att det blir sålt snabbt. Finns det ingen annanstans att flytta under tiden?

nä, det är 2 månaders uppsägningstid här vilket innebär att jag ändå måste stå här till 1/11. Det nya stallet kan ju bli klart tidigare med lite tur, och tycker det är onödigt att flytta en extra gång bara för 1- månader. Hade jag kunnat flytta nu på en gång hade jag gjort det. Det är ju just nu det är värst också med hö vs bete osv...

Jag är själv stallägare. Självklart skulle hyresgästerna få fodra med hö om det inte fanns något bete, jag vill ha välskötta och välmående hästar här. Det samma har gällt när jag själv tidigare haft häst inhyrd. Man får helt enkelt räkna ut hyran så att det täcker de kostnader som finns. Om man har många hästar inhyrda får man planera foderinköpet därefter.

Dessvärre kan du nog inte förändra "din" stallägare. Jag skulle köpt eget foder om jag var i din situation, hoppas inte du har en alltför hög hyra så att du har möjlighet till det.

Lycka till med att hitta ny stallplats!

Kom bara på en sak. Kan du inte göra så att du inte betalar för hö/bete och köper eget hö?
Hon erbjöd mig att göra det när jag flyttade in och jag klagade på kvaliten på hör. Ninon var ju lite känslig för mögel.

Kan vara värt att kolla om det går. Så slipper du tjafsa med henne.

Ewa gör det, hon säger att hon betalar bara 300kr mindre utan hö så det är nog inte riktigt värt det. Nu flyttade det helt plötsligt in 2 nya hästar igår (ingen visste nå) som tog den sista beteshagen som det var lite gräs kvar i vilket innebär att hon inte kan tvinga mig att flytta till en annan "gräshage" sen. Det är helt nedbetat i min, så nästa vecka tänker jag kräva att få ge hö, för då kommer det va ännu mindre så hon kan inte säga nåt då ! kram

Jag skulle ha fått betala 600 mindre. Det är vad jag betalar för höet där jag står nu. (2 kr kg).
Tänk vad det kan ändra sig.

Tur att det dök upp fler hästar då.

Kram

Min häst går fortfarande på bete, men börjar väl stå inne på natten om någon vecka. När de står inne får de naturligtvis morgonhö och kvällshö, sen betar de ju under dagen.

Nu är det ganska nerbetat i hagarna, jag tror de får hö en eller två gånger per dag i hagen. Trots det fick en häst sandkolik häromveckan, men han är lägst i rang så han blir utan mat när de andra ätit upp.

Det är heller inga problem att ge lite hö när man tar in för att rida, min brukar få äta lite då. Det är skönt att det inte är något problem med det, men eftersom antalet stallplatser mer än fördubblas till vintern så verkar det som om det blir andra regler nästa år. Vill man skippa bete och istället fordra med hö får man betala, tar betet slut (som det gjort nu) så står stallägaren för extra hö. Men det är ju en tolkningsfråga när betet är slut, är det när gräset är kort men det fortfarande finns några strån, hästen har inte tappat något eller är det när hästen börjar tappa? Själv tycker jag att man bör börja stödfordra innan hästen tappar för att inte riskera kolik och annat.

Jag tycker att hästarna borde få morgon- och kvällshö när de står inne, så verkar ju avtalet vara. Men det är svårt när man står inhyrd och stallägaren inte lyssnar. Jag är glad att jag har en bra stallägare där min häst står.

Hur skulle ni tolka det om det stod i ett hyreskontrakt att det ingår 10kg hö i stallhyran ELLER bete. Jag tolkar det som att man får välja hö eller att ha sin häst på bete...
I stallet där jag står har vi just det problemet, flertalet hästar tävlar under sommaren och man kanske INTE vill ha dem på bete mer än någon vecka. Gräset i hagen börjar vara väldigt näringsfattigt och hästarna blir bukiga och slöa. Hö får vi bara ge till kvällen (de kommer in vid 20.00 och står inne på natten)

Man får inte ge mer hö när gräset börjar bli dåligt, inte förrän hyresvärden tycker att det är "helt slut". Inte så lätt att räkna på en foderstat när man inte vet hur mkt de får i sig.
Det gick bra att få ge hö på sommaren så länge bara en eller ett par hästar ej gick på bete, men nu har vi fått stränga order att vi måste följa reglerna som gäller. (det börjar väl bli dyrt för hyresvärden som tänkte slippa köpa in hö och därav tjäna mer pengar på sommaren)

Jag betalar ju för att mina hästar ska få grovfoder, inte för att hyresvärden ska snåla tills de börjar magra av innan man får ge hö till lunch och middag!

Vad gäller här egentligen??Har jag något att säga till om? Nån som vet?

Jag som har eget stall räknar med att betet räcker en viss tid och att jag ska köpa hö för xx summa för xx ton hö.
Om nu betet inte räcker och jag har räknat för tajt så får jag ju problem, jag kan ju inte bara säga att nähä ni får gå hungriga.

Jag tror att det är där det inte klaffar för din stallägare, hon har räknat för tajt och har inte råd att betala för hö´t när betet inte räcker.

Jag tror att hon har tänkt att antingen bete eller hö, inte båda på samma gång, hon har inte tagit med i beräkningen att betet inte räcker så länge som hon har tänkt.
Hon har säkert slagit ut hö kostnaden över året, så hon kanske inte tjänar på betet utan för att få det att gå runt så måste betet räcka en viss tid.

I somras blev det så här, eftersom det var så torrt länge så växte inte det "bra" betet som vanligt utan hästarna fick gå längre tid på mossen, med följd att betet visserligen var helt ok men det var inte tillräckligt proteinrikt utan det var bara att ge kraftfoder mitt i sommaren (till två ganska lättfödda hästar som inte tävlas och som dessutom hade ofrivillig semester pga hälta.)

Att hö avdraget "bara" är 300 kr/månad förstår jag, jag räknar 300 kr/ månad för båda mina hästar i hö kostnad och de äter ca 25 kilo ihop på fri tillgång.

dom får bara kvälls hö och en liten tuss på morgonen bara för att de ska få tugga innan de får kraftfodret. Jo det är tråkigt att ha en stallägare som är totalt ointresserad av hyresgästernas intresse och bara tänker på sig själv.
Har köpt lucern själv och börjat ge nu + att jag ger mer hö på morgonen inne - jag har inte frågat om det är ok, men betet börjar ju bli HELT slut så nu tar jag det för givet. + att hon aldrig har några morgonjourer eller nåt själv så hon vet ju inte exakt hur mkt de får... :idea:

det har helt säkert blivit fel i hennes beräkningar, men ska man som hyresgäst behöva lida för det? det är alltså ett par hektar bete åt 10-15 hästar. Alla går inte på bete hela sommaren pga tävlingar och annat och det vet hon om, men är betet (enligt oss andra) slut så måste ju våra hästar få hö så att de inte faller ur, de ska ju prestera även på sommaren. + att det tidigare (när bara 2-3 hästar tävlades på sommaren var helt ok att ge hö en del av sommaren)
Hur som helst verkar det som att hon förstått att vi måste få ge hö, för idag kom det 20 rundbalar med hösilage istället... Vi brukar aldrig börja ge det så här tidigt, men det är ju 3 gånger så billigt för henne att köpa in så hon verkar ha löst sin "fel-räkning" så istället...

(vi har ju gett småbalar under sommaren, och hon säger att de kostar 3,50/kg, rundbalarna kostar väl ca 350kr för 2-300kg istället)
MVH

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 197
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?