Uppstallningsavtal!

Fashionistan

Trådstartare
Vad tycker ni om det? Måste man ha ett skriftligt avtal med sin "stallägare" eller går det bra med muntligt om vad som ingår och vad det kostar? (samma kostnad hela tiden)

O vad skall ingå?

Fria reflektioner bara ämnet hålls!

Sv: Uppstallningsavtal!

Muntliga avtal gäller dom med, men är mycket svårt att bevisa vad som avtalats eller sagts om tvist uppstår. Kontrakt, skrivna sådana är ju överlägset bäst. Fattar INTE varför folk hyr utan kontrakt. Var och varannan dag här på Buke så skrivs det om tvister med stallägare där kontrakt INTE skrivits.

Vad som ska ingå ? Vad menar du ? det är väl stallägaren som avgör det.

Med ett skrivet kontrakt vet ju båda parter vad som gäller. tvister beror ofta på missuppfattningar och inte på att någon av parterna försöker luras. Många missuppfattningar kan undvikas om man har skrivet kontrakt.

varför inte ha skriftligt kontrakt? Finns det någon anledning alls?

Nej, det finns väl inte någon anledning till att inte ha skriftligt kontrakt? Erfarenhetsmässigt verkar detta vara ett "hett" område (syns både här och irl) så det bästa är väl att vara överens på pappret?

Jag har hittat världens bästa stallägare och just för att hon är så himla trevlig, hjälpsam, omtänksam, rättvis, säker på sin egen roll, etc etc så får det mig att nästan "slå knut" på mig själv för att vara en god hyresgäst! :D

Men vi har kontrakt ändå just för att det klart ska framgå vad som gäller. Man ska inte behöva undra "vem ersätter om det och det går sönder eller exakt vad ingår i själva hyran"?

Så här står det i mitt kontrakt om du gitter läsa :)

"I avtalet ingår en boxplats med tillhörande belysningsel, kallvatten, och betesmarker enl överrenskommelse. I detta fall avser betesmark tillgång till vinterhage samt sommarbete.

Kringutrustning som knyts till stallet eller marken bekostas av jordägaren. Här avses boxinredning, stängseltillbehör samt redskap för stallskötsel (t ex grep, skyffel, kvast och skottkärra enligt normal standard)

Förvaring av gödsel sker på angiven plats och forslas bort av jordägaren. Skötsel och iordninghållande av stacken ombesörjs av arrendatorn.

Betesmark gödslas och bekostas av arrendatorn enligt egna önskemål.

Underhåll av stängsel sköts av arrendatorn medan jordägaren står för
materialkostnader vid normalt slitage.

Övriga villkor: Hästhållningen får äga rum på den mark som ingår i arrendet. Övrig mark nyttjas i samråd med jordägaren.
Hänsyn bör tas till grannar, andra arrendatorer, lekande barn på gården samt djur som vistas på egendomen.
Arrendatorn har rätt att bestämma vem eller vilka som har tillträde till stallet och hästarna under arrendetiden."

I stall där det finns slarvpottor skulle kanske detta kontrakt inte vara heltäckande men vi har inga sådana problem alls :)

Hur många parter finns i ert avtal egentligen? Det talas om både arrendator och jordägare tex. Finns det dessutom hyresgäster så att det finns tre parter i avtalet?

i vårat stall har vi skrivna kontrakt det är för båda skulle
där står det vad hyran är på vinter och sommar och vad som ingår
och att vi har en månads uppsägningtid.

Hur många parter finns i ert avtal egentligen? Det talas om både arrendator och jordägare tex. Finns det dessutom hyresgäster så att det finns tre parter i avtalet?

Hmmm nu är jag ute på hal is för jag har ingen erfarenhet alls egentligen av hur ett avtal ska utformas.

Det finns bara en jord/stallägare och sedan två st hyresgäster - vi och en till.

Vi kanske inte ska kallas "arrendatorer" egentligen utan hyresgäster?

Hmmm nu är jag ute på hal is för jag har ingen erfarenhet alls egentligen av hur ett avtal ska utformas.

Det finns bara en jord/stallägare och sedan två st hyresgäster - vi och en till.

Vi kanske inte ska kallas "arrendatorer" egentligen utan hyresgäster?

Då förstår jag. Ja ni borde snarare benämnas hyresgäster för arrendatorer är ni egentligen inte. jag tror inte att någon av er egentligen vill använda arrendelagstiftningen heller.

Tror att stallägaren kanske är lite okunnig själv om detta och inte riktigt inser att det är skillnad. :)

Kanske de hittat någon mall om avtal och felaktigt trott att det är den rätta mallen?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Skola & Jobb Jag har ett nytt jobb på gång. Jag har fått ett muntligt erbjudande med fastställd lön som jag tackat ja till. Vi har kommit överens om...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar