Uppstallningsavtal /hyra boxplats

Tussemaja

Trådstartare
Jag har kollat på LRF:s standardkontrakt för uppstallning ochför hyra av boxplats. Nu undrar jag: Vad är det egentligen för skillnad på att ha hästen uppstallad kontra hyra boxplats? Det måste ju finnas ett skäl till att det är två olika kontrakt. Visserligen i grunden lika men med några skillnader. Å andra sidan finns ju utrymme att göra kompletteringar så att dom bli helt lika...

Sv: Uppstallningsavtal /hyra boxplats

Om du hyr en stallplats gäller hyreslagen (JB 12 kap). Det reglerar bland annat uppsägningstider och besittningsskydd.

Om du har hästen uppstallad gäller inte dessa regler utan det är ett civilrättsligt avtal där det står parterna fritt att avtala vad som helst.

Sv: Uppstallningsavtal /hyra boxplats

Jag har ett avtal där det står:
"Avtalet omfattar uppstallningsplats för häst i box.."

Men det finns ingen uppsägningstid på kontraktet - vad är det som gäller då?

Liknande trådar

Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 696
Senast: Hyacinth
·
Äldre Allvetande Buke - behöver er expertis! Min kusin har "hyrt" (tyvärr finns väl inget kontrakt) en fristående villa på sin fars(!) gård...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 227
Senast: Lobelia
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 032
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama