Uppstallning

Hur har ni det med uppstallning/lösdrift hos er?

• Står i stall nattetid

Röster: 17 38,6%
  • Lösdrift med ligghall och tillgång till sjukbox

Röster: 6 13,6%
  • Flexibelt har tillgång till både stallplats lösdrift med ligghall

Röster: 13 29,5%
  • Flexibelt har tillgång till både stallplats lösdrift utan ligghall

Röster: 4 9,1%
  • "Lösdrift" utan ligghall men med tillgång till sjukbox

Röster: 3 6,8%
  • "Lösdrift" helt utan tillgång till uppstallningsmöjlighet i närheten

Röster: 1 2,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    44
  • Omröstning stängd .

Lobelia

Trådstartare
Hur bor islandshästarna i "ditt" stall under vintern? Välj det allternativ som stämmer bäst.

Senast ändrad:
Sv: Uppstallning

Nu står ju pållan installad nattetid, även fast vi har sk lösdrift. Lilla gubben vill inte vara inne, han vill bara vara ute till skillnad mot madame som gnölar raskt när regnet hänger i luften

De ädla hästarna står ine sen en månad eller två men islänningarna går ut fortfarande. Kommer dock att ha stona uppstallade vintertid för attd e har så olika matbehov så då kan den ena "svälta" på natten och den andra kan ÄTA.
Småfölen komer att bo ute.

Mina står inne året om bortsett från vintervilan som är kring nov-jan. Detta pga eksemhäst.

Tindra går ute på lösdrift, men box finns om det skulle behövas. Ligghall/vindskydd finns, men behöver rustas upp lite grann.

/Malin

Pållan får vackert vara inne på nätterna när hon är "hemma" vintertid, för de andra tre vill inte vara ute (arab, fullblod, halvblod/travare)!
På sommarhalvåret när hon har det skönt på Öland är det ju såklart ute hela tiden!
Hade gärna haft pållan på lösdrift men det finns inga här i närheten. Här bor mest "ömhudade" pållar som vill sova inomhus...
Hästarna har det dock bra och kommer i 99% av morgnarna ut vid 6-tiden och går in vid sju-snåret på kvällen. De har en fin hage med en liten skog i, och ett nybyggt vindskydd.

Snusmumrik :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:

Puts&Krom

De står inne på nätterna november-april ungefär, och när det är riktigt dåligt väder, fast i natt har de varit ute för de blir så rastlösa i stallet nu när de är vana att vara ute.

Jag kan ha mina två ute hela vintern om jag vill, men föredrar att ta in dem i oktober nattetid. Vill inte släppa ut svettig långhårig häst på kvällen efter ridningen. De har tillgång till ett tak att söka skydd under, men står sällan där. De har en varierande hage med en del träd och kullar att få vindskydd. Släpper ut kl:6 på morgonen och tar in ca:20.30. Låter dem gå kvar över natten i april om vädret tillåter.

Har ordnat det för att jag ska kunna vara så lat som möjligt: De två isisarnas boxar kan enkelt öppnas upp för att bilda en stor box och så är där en dörr från ena boxen rakt ut i vinterhagen. Detta gör att vi lätt kan kombinera efter behov: båda inne i samma eller i varsin box, en i box och en som får gå ut och in eller båda får gå ut och in. Gamla ponnyn som de går med står alltid i egen box på natten höst/vinter/vår eftersom hon behöver massor att äta och tycker om att ha det lugnt och skönt.

Vi är helt flexibla och det tycker jag är skönt.

Alla hästarna har egen box i stallet, men de går för det allra mesta ute på lösdrift med skydd, under vintern.

Jag skulle inte vilja vara utan möjligheten att kunna ha hästen inne. När den ridits svettig, när det är riktigt "Skånebusväder" eller helt enkelt för att jag, av bekvämlighetsskäl ;), vill ha en ren torr häst om jag t.ex. skall rida riktigt tidigt en morgon eller det är dags för hovslagaren.

Är jag ensam, lat :) och det är redigt busväder kan det hända att jag istället motar in hela gänget i ridhuset, som ligger invid vinterhagen. Då slipper jag sätta på grimmor, pulsa i djup snö och leda hästarna till stallet. Det händer visserligen sällan men blåser det från ett speciellt håll tycker jag inte att lösdriften skyddar tillräckligt bra då hela långsidan är öppen. Då funkar ridhuset kanon där det är rymligt och jag kan stänga in pållarna.

Mina går ute med vindskydd. Hela sommaren däremot har min "gubbe" :love:
varit inne på nätterna pga. eksem.
Då vill han in. Nu när det blir kallare vill han gärna vara ute.

Alla mina hästar har tillgång till lösdrift. Vi har ordnat det så att vi använder stora boxar som lösdrift samt vi har tre normalstora boxar också som kan användas som lösdrift också. Beroende på vad som skadar sig kan vi använda en stor box som sjukbox (till sto med föl) eller en liten. De stora boxarna kan användas som fölningsboxar men för det mesta fölar hästarna ute. Det är bara två fölningar under 10 år som skett i stallet.

Anette

Min pålla går i en stoflock på lösdrift, blandat unghästar och fölston, då jag pga studier inte hinner med henne i höst och hon ändå skulle gå där from januari/februari pga dräktighet. Händer det något finns möjlighet att stalla upp henne dock inte i direkt anslutning, men väldigt nära.

Mina hästar har litet stall med varsin egen box. I hagen finns ett vindskydd med gosig halm (men varför vi bygde det undrar kära maken ofta - då hästarna snarare står brevid och använder det som "lä" och sällan eller aldrig använder det som sov och viloplats). Är vädret bra går de ute. Vid tråkigt väder eller svettiga hästar bor de inne.

Vi har en stor lösdriftshage, just nu utan vindskydd (men ska byggas snart, liknande som granngården har, ganska stor och rymlig, och inte hela långsidan öppen, utan bara en del så de verkligen får skydd runt om). vi har även stall med 6 boxar i, och det är 3 ridhästar som finns, och 4 som går endast i lösdriften. om en häst blir sjuk, får sår eller liknande så tas den ju såklart in å får stå på box, och om en häst har ridits och blivit svettig och det är kallt å ruggigt ute så får den såklart stå inne på box.
vet inte riktigt hur d blir till vintern, men jag antar att ridhästarna kommer få stå inne nattetid.

Oj!
Det blev inte riktigt något som stämde. Två går på lösdrift och tre bor inne. Fast alla skulle vilja vara ute verkar det som. Vi har dock bara plats för två i vindskyddet, som de f ö sällan och aldrig är inne i).
Måste bygga större vindskydd!

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Han är bäst i världen i tölt med lös tygel. Máni Hilmarsson knep guldet på Islandshäst-VM i Holland, där Sverige visade framfötterna i...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: Roheryn
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 491
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17