Uppstallning på tävling

Boop

Trådstartare
Vet att det har varit på förslag att man ska få ta med sig en egen mobil box till tävling. Någon som vet hur det har gått med det förslaget?

En annan sak... Har sett att några använder lastbilen som uppstallning, alltså tar bort en mellanvägg eller två så att det blir en större box. Får man göra det? Kan inte hitta något om det i TR...

Sv: Uppstallning på tävling

inte hört talas om. anntingen finns möjlighet för klubben att erbjuda uppstallning eller så finns det inte. och oftast för att det är platsbrist.
eller att det är 1 dagars tävling.
om hästen inte kan stå i trailern en stund så är det inte lämpligt att vara på tävlingsplats med just den hästen.

inte hört talas om. anntingen finns möjlighet för klubben att erbjuda uppstallning eller så finns det inte. och oftast för att det är platsbrist.
eller att det är 1 dagars tävling.
om hästen inte kan stå i trailern en stund så är det inte lämpligt att vara på tävlingsplats med just den hästen.

?????

Förslaget med egna mobila boxar kom upp för att hålla nere kostnaderna för dom tävlande. Jag är inte hundra men tror att idén först kläcktes hos kuskarna eftersom dom har väldigt stora utgifter kring tävlandet.

Jag tror inte det finns något direkt förbud mot det, däremot har jag sett en del proppar där det uttryckligen stått att det är förbjudet på just den tävlingen att ha hästen uppstallad i trailer/lastbil.

Jag har inget svar på din fråga, men har en annan fråga - hur får man med sig en egen mobil box??? Det krävs ju nästan en lastbil bara till den :)

Det måste vara upp till varje klubb att avgöra, det är inte alls säkert det finns lämplig plats montera upp en mobilbox på.

Jag har inget svar på din fråga, men har en annan fråga - hur får man med sig en egen mobil box??? Det krävs ju nästan en lastbil bara till den :)

:D

Ja, fast om det nu var kuskarna som kom på idén så är ju inte problemet så stort. Eftersom dom ska ha med, förutom hästen, även vagn, ofta två, så har man nog ofta en lastbil modell större... :p

Det måste vara upp till varje klubb att avgöra, det är inte alls säkert det finns lämplig plats montera upp en mobilbox på.

Som jag förstod det angående förlaget så var tanken att man skulle få ha sin box intill lastbilen/bussen etc.
Men det är ju förstås inte alla klubbar som har så stort utrymme på parkeringen att man kan ha uppstallning där också...

fast här skiljer vårt lands syn jmfrt med ett av våra grannländer. Där anser man det vara djurplågeri att låta hästen stå i transporten under tävling. Där får man binda hästen utanför släpen istället. Sjävklart binder man i grimma, här är det ej tillåtet att lasta ut i grimma. :p

Delvis håller jag med. En häst som får stå 6 h och vänta i en släp när det är antingen stekhett eller vid riktig kyla kan jag inte se är den bästa hästhållning. :angel:

fast här skiljer vårt lands syn jmfrt med ett av våra grannländer. Där anser man det vara djurplågeri att låta hästen stå i transporten under tävling. Där får man binda hästen utanför släpen istället. Sjävklart binder man i grimma, här är det ej tillåtet att lasta ut i grimma. :p

Delvis håller jag med. En häst som får stå 6 h och vänta i en släp när det är antingen stekhett eller vid riktig kyla kan jag inte se är den bästa hästhållning. :angel:

Eller egna mobila hagar som sätts upp utanför lastbilen/transporten är oxå populärt och tillåtet utomlands.

*kl*
Nej det är inte tillåtet att ha uppstallning över natten i lastbil, sedan en EGEN mobil box? Varför inte ett tält istället mkt behändigare att ha med sig :rofl:

Men vem låter hästen vara inne i en transport 6 timma (i sträck) :p

Fast jag håller med din tanke.

Men jag skulle nog själv inte vilja binda en häst bara sådär, utan då skulle jag nog hellre hålla i den. (Men om "alla" gör det så kanske man tänker om..)

Men om man har släp/lastbil som är tillräckligt stort som boxmått, så varför inte?

:D

Ja, fast om det nu var kuskarna som kom på idén så är ju inte problemet så stort. Eftersom dom ska ha med, förutom hästen, även vagn, ofta två, så har man nog ofta en lastbil modell större... :p

Den som varit med och packat till en fyrspannskusk vet att fast det är rejäla lastbilar med ett extra släp till vagnarna så finns det inte många centimetrar över att få in saker på. :p

Den som varit med och packat till en fyrspannskusk vet att fast det är rejäla lastbilar med ett extra släp till vagnarna så finns det inte många centimetrar över att få in saker på. :p

Nä, det är ju sant. Men med tanke på den ynka procent som kör fyrspann av alla som tävlar körning så kan man nog inte ha dessa som norm.;)

Som jag har fått det berättat så vill man försöka sänka kostnaderna för tävlande samt göra det mer okomplicerat. Att tävla körning är dyrt, vilket kanske förklarar att det endast finns ca 300 licencerade kuskar i landet.

:)

Nu tänkte ju jag först på fyrspannskuskarna för det blir ju uppstallningsavgift*4 för dom.
Jag vill nog inte se vad dom måste betala :eek:

Nä, det är nog ingen rolig räkning.:crazy: (dom har till och med fem hästar med till tävlingen....)

Fast det var ju värmen resp kylan som var poängen.
Att STÅ i transport brukar inte vana tävlingshästar ha något problem med..

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 405
Senast: Septicemia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·
IT & mobiler Jag är admin för jobbets Facebooksida och har stött på lite problem. Chefen, vars privata e-mail är kopplad till sidan, har slutat och...
Svar
11
· Visningar
565
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka