Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker att medryttarvarianten helt klart låter som den bästa - eller minst dåliga - lösningen!jag tror att min lösning får bli att ha medryttar häst i ett av stallen ute på landet och åka dit på helgerna tills vidare.
jag får väll helt enkelt vänta med att ha egen häst tills jag har flyttat härifrån som säkert aldrig kommer att hända. depp depp deppp....
får jag fråga hur har du lyckats hitta en plats till dina hästar att ha dom på lösdrift i LA!? låter ju omöjligt!
Nej det gör dom överlag inte.en del hästar krubbbiter och väver - men det gör ju hästar som står på lösdrift och som går i hagen också.
Det finns ganska gott om studier vid det här laget som visar vilka omständigheter och förhållanden som förknippas med stereotypier. Att antyda att lösdrift kontra (mer eller mindre) ständig box inte spelar någon större roll för risken att utveckla stereotypier påstår jag tyder på okunskap.Angående dem dem krubbiter och väver. Det finns de hästar som väver även på lösdrift. Med tanke på hur många hästar som står i det stall du beskriver låter situationen inte allarmerande. En vis procent av alla hästar i alla typer av uppstallningar har olater av olika slag. Procentsatsen i ditt stall låter tämligen låg med tanke på hur många hästar som vistas där. Ger du hästen fri tillgång på hö samt motion i bra doser tror jag hästen kan må riktigt bra.
I den här typen av diskussioner märker jag ofta två illaluktande argumentationer. Den ena bygger på att det alltid finns betydligt värre djurhållning än den som kritiskt diskuteras, och därför är de flesta typer av hästhållning helt ok. "Jag vet stall där hästarna minsann bara får gå ut en dag i månaden, och rids med taggtrådsbosal, men det hör till kulturen och/eller är ofrånkomligt pga omständigheterna och jag vet att de hästarna minsann mår fint ändå..." Den andra utgår från att eftersom alla hästar är individer så finns få eller inga gemensamma grundläggande preferenser med avseende på stallmiljö/foder/whatever - det är alltså ungefär lika vanligt med hästar som mår bäst på lösdrift som det är med hästar som mår bäst i spilta 23,5 tim/dag, eller lika många som mår bäst utan känselhår som med. Det synsättet avfärdar alltså i stort sett hela föreställningen att hästar med få undantag mår bäst när deras miljö är så lik den naturliga som möjligt. De som diskuterar utifrån dessa och liknande argument anser sig ofta vara mer välinformerade än den breda vilseförda massan. Jag håller inte med.Vet många stall i Holland/Belgien där de endast går ut 1 dag i veckan (den dagen de mockar boxen. (JA de mockar endast 1 gång i veckan, vet stall som har så även i sverige)
Känner en person som jobbar i ett sånt stall i Belgien, denne menar på att hästarna är inte ens "tokiga" när de går ut i hagen. Rids 1 gång per dag osv.
Nu säger inte jag att jag skulle vilja ha mina hästar så, men det finns de som har sina hästar så och jag lägger ingen större "skuld" på dessa.
Nu är ju jag av den "åsikten" att "ja djur är vanedjur".
Stockholms Ridhus hade ju så till det blev lag på att hästar måste gå i hage. Innan stod de inne 24h om dygnet .. Förutom tiden man red.
Vet många stall i Holland/Belgien där de endast går ut 1 dag i veckan (den dagen de mockar boxen. (JA de mockar endast 1 gång i veckan, vet stall som har så även i sverige)
Känner en person som jobbar i ett sånt stall i Belgien, denne menar på att hästarna är inte ens "tokiga" när de går ut i hagen. Rids 1 gång per dag osv.
Nu säger inte jag att jag skulle vilja ha mina hästar så, men det finns de som har sina hästar så och jag lägger ingen större "skuld" på dessa.
Det finns vilda marsvin/kaniner och det finns marsvin/kaniner i bur. Lika illa/synd om dem rent krasst. Och jag tycker inte spec synd om marsviner/kaniner.