uppstallad häst - hur dåligt är det?

Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

det verkar som att inlägg har blivit borttagna.

jag fick ett pm av HataDiabla - gå och dö och sluta snacka skit.

okej.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

tack för era svar. jag ville ha era åsikter och det fick jag.

man är väldigt bortskämd med hästhållning i sverige. det finns stall runt vartenda hörn, det är billigt och bra standard! jag saknar det med sverige något så oerhört! ni i sverige ska veta hur bra ni har det!

sen också så har ni inga storstäder så man kan lätt åka ut från staden och ha en häst på landet.

tyvärr så kan jag inte ha hästen utanför staden där jag bor. jag bor i en storstad (bor typ lika många i min stad som det gör i hela sverige) det tar 1 timma för mig att åka hem och hämta min bil efter jobbet, jag kan inte ta bilen till jobbet, sen skulle det ta ca 1.5-2 timmar att komma ut från staden (rusningstrafik efter jobbet) så det är omöjligt. jag skulle kunna åka dit bara på helgerna i så fall och det skulle inte gå med den typen av ridning jag vill göra med en egen häst.

jag tror att min lösning får bli att ha medryttar häst i ett av stallen ute på landet och åka dit på helgerna tills vidare.

jag får väll helt enkelt vänta med att ha egen häst tills jag har flyttat härifrån som säkert aldrig kommer att hända. depp depp deppp....
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

jag bor i australien, så jag hade väll tänkt en månad mitt i sommaren när det är för varmt för att rida, och sen en månad mitt i vintern när jag brukar åka på resor till sverige.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Är du riktigt sjuk, t ex mag/kräksjuka, lunginflammation, brutet ben tar du dig ingenstans.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Lider verkligen med dig, vet hur svårt det är att vara utan häst...

Mitt tips är att åka ut till det stallet du har tänkt dig och verkligen kontrollera det ordentligt. Hur ser dagschemat ut? Hur många gånger per dag får de mat? Hur stora är boxarna? Ventilation? Takhöjd? Prata gärna med de som har sina hästar uppstallade där. Hur påverkas deras hästar av att stå inne så mycket? Har många hästar i stallet olater?

Ett annat tips är att prata med de som äger stallet om det finns möjlighet att du kan komma ut exempelvis på morgonen och släppa ut hästen i någon av paddockarna någon timme. Det verkar ju som att det finns gott om utrymme iallafall.

Om hästen får komma ut 1-2 h morgon och kväll i varierande motionsform så skulle jag kunna tänka mig att ha hästen uppstallad i ett stall utan hagar under förutsättning att stallmiljön är bra.

Detta är självklart ingen optimal lösning, men eftersom detta är det enda tänkbara alternativet hade jag övervägt det.

Tänk bara på att hitta någon "ersättare" för dig om du blir sjuk exempelvis och inte kan åka ut till stallet någon dag.

Du måste också vara medveten om att det tar mycket tid att ha en häst uppstallad under sådana förhållanden. Du måste vara ute med hästen minst 2h varje dag.

Annars tycker jag att ditt upplägg verkar vara bra och genomtänkt. Du vet villkoren. De är inte optimala, men inte heller verdervärdiga.

Sedan är det också viktigt att välja rätt häst. Leta noga. Alla hästar trivs inte att stå inne så mycket och då ska de inte heller göra det.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

jag tror att min lösning får bli att ha medryttar häst i ett av stallen ute på landet och åka dit på helgerna tills vidare.

jag får väll helt enkelt vänta med att ha egen häst tills jag har flyttat härifrån som säkert aldrig kommer att hända. depp depp deppp....
Jag tycker att medryttarvarianten helt klart låter som den bästa - eller minst dåliga - lösningen!
Sen, med risk för att låta okänslig, så kan man ju tyvärr inte alltid både ha kvar kakan och äta upp den. Jag vet förstås inte hur din tillvaro ser ut, men nog skulle du om du verkligen ville kunna flytta till ett land, eller åtminstone en annan region i Australien, där du skulle ha möjlighet att hålla häst på ett sätt som skulle fungera bättre både för hästen och dig?
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag haller med ufot.

Aka ut till stallet du har funderat pa att ha hasten pa, och observera noga. Ar hastarna glada? Hur manga ar det som verkar olyckliga eller har olater? Hur ar boxarna, hur stora och har dom kontakt med andra hastar? Har dom utsikt dar dom kan se vad som hander runt omkring?

Jag bor ocksa i storstad (Los Angeles) och har haft min hast pa en anlaggning dar det var som du beskriver, vi hade paddock som vi kunde slappa ut hastarna i "20 minuter i taget" - i verkligheten slappte alla ut sina hastar precis hur lange dom ville :P (Men man kunde inte aka darifran med hasten ute). Hastarna pa det har stallet trivdes, en mycket storre mangd an man skulle nagonsin tro. Det var en som var krubbitare, som var det nar han kom. En av ungefar 70 hastar. Inga andra "stora" olater fanns som jag nagonsin markte. Boxarna var "in and out" 4m x 8m, halvt under tak och halvt ute, det var bara staket for vaggar (vadret blir inte sa daligt har oftast), och hastar pa tva sidor som dom hade kontakt med over/genom staketet. Hastarna ar for det mesta western raser (quarter, appaloosa, paint) av den lugna typen, men det finns aven ett par fullblod ocksa. Det hande ett par ganger att en hast kom in som inte trivdes alls, och da flyttades/saldes den ganska fort, det var oftast en hast som var lite for hogt i blod och behovde mer rorelse.

Innan jag upplevde det har stallet skulle jag ha sagt att jag aldrig nagonsin skulle halla min hast sa, men sen fick jag andra mina asikter lite nar jag sag det i verkligheten. Jag var dar varje dag och sag till att hasten fick komma ut och rora pa sig, ibland slappte jag bara ut, ibland red jag. Hasten var inte alls tokig, han sprang aldrig runt av sig sjalv nar jag slappte ut honom, matte fick jobba om hon ville att han skulle faktiskt rora pa sig nar han fick chansen. Han var till synes lugn och glad i sin situation (jag kopte honom fran wyoming, sa det var inte alls nagot han var vann vid, men det verkade inte spela nagon roll.) Nu har jag flyttat honom till en liten lostdrift som jag har sjalv med mina 3 hastar, vaaaldigt lyxigt for det har omradet. Jag sag ingen forandring i hans personlighet av att flytta honom till en hage.

Daremot sa finns det ett annat inackordningstalle precis bredvid min lilla lostdrift och dom hastarna verkar inte vara alls lika glad som dom pa forra stallet. Det ar mycket som ar det samma, men det ar inriktad pa hoppning, med manga warmbloods.. jag tror att de hastarna inte trivs lika bra med att sta still sa mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

tack för ditt svar! bra att höra från någon som faktiskt har erfarenhet!!

Det står ungefär 300 hästar på detta stallet. det finns 4 typer av boxar, några större några mindre, några inomhus med inga fönster och några utomhus boxar.

en del hästar krubbbiter och väver - men det gör ju hästar som står på lösdrift och som går i hagen också. vet inte om dessa hästar har skapat dessa olater här eller om dom kom med dom.

men det har varit några dödsfall där hästarna haft för mycket energi och inte klarat av att stå i box 24 h. t.ex. en häst som bröt nacken när han stegrade sig i korallen och hade inspännignstyglar. Har även sett många av hästarna där som blir väldigt tittiga när de får komma ut ur sina boxar men sen har jag sett lika många hästar som är lugna som filbunkar när de kommer ut! så det finns alla sorts hästar som är på alla olika nivåer och humör. som ni säger, det beror väll på vilken typ av häst man har.

får jag fråga hur har du lyckats hitta en plats till dina hästar att ha dom på lösdrift i LA!? låter ju omöjligt!
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

jag vill flytta men inte min pojkvänn. får försöka övertala honom lite mer!
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

mmmm i min erfarenhet beror det nastan helt pa individen, vissa klarar inte av det, och vissa nastan foredrar det. Min mans hast foredrog det tror jag.. han ar valdigt lag i rang och blind i ena ogat, han alskade att alltid ha hastar runtomkring (och veta att dom inte kunde lamna honom!) men att inte behova halla koll hela tiden pa var alla var och om nagon ville flytta pa honom etc.

Det fanns ocksa en sektion med inomhus boxar, visa utan fonster. Hastar klarade av det ocksa ratt bra, men jag sjalv ville definitivt ha stor utomhus box om mojligt. Det fanns vantelista for utomhusboxarna dar jag var.

får jag fråga hur har du lyckats hitta en plats till dina hästar att ha dom på lösdrift i LA!? låter ju omöjligt!

Haha, jag har lite tur som jobbar norr om stan, nara kusten, och det blir snabbt berg direkt nar man aker norrut. Pa grund av bergen blir det lite glesare byggd just at det halet valdigt snabbt. Och dar finns det omraden dar man kan ha hast. Sa jag hyr nagon rik manniskas tradgard i princip. Det ar valdigt litet med svenska matt, och vaxer inget gras (skogshage) men ar kuperad och intressant for hastarna, inte bara en plat grus fyrkant som dom flesta "hagar" ar haromkring. Jag hade jattetur dels att jag hittade stallet alls, och dels att jag jobbar pa den har delen av stan sa jag kan aka fram och tillbaka varje dag. Annars far man aka jattelangt for att komma till nagonstans med hagar.
 
Senast ändrad:
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

en del hästar krubbbiter och väver - men det gör ju hästar som står på lösdrift och som går i hagen också.
Nej det gör dom överlag inte.
Det är vanligast hos hästar som står inne för mycket, skulle jag säga.
Och det är absolut inte bra!
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag skulle nog undvika de boxar utan fönster och satsat på uteboxarna eftersom luftintaget är mycket bättre där.

Får du en plats i en av uteboxarna och är beredd att lägga ner den tid som krävs så tror jag mycket väl att du kan skaffa häst igen. Var dock noga i valet av häst.

Angående dem dem krubbiter och väver. Det finns de hästar som väver även på lösdrift. Med tanke på hur många hästar som står i det stall du beskriver låter situationen inte allarmerande. En vis procent av alla hästar i alla typer av uppstallningar har olater av olika slag. Procentsatsen i ditt stall låter tämligen låg med tanke på hur många hästar som vistas där. Ger du hästen fri tillgång på hö samt motion i bra doser tror jag hästen kan må riktigt bra.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Nu är ju jag av den "åsikten" att "ja djur är vanedjur".

Stockholms Ridhus hade ju så till det blev lag på att hästar måste gå i hage. Innan stod de inne 24h om dygnet .. Förutom tiden man red.

Vet många stall i Holland/Belgien där de endast går ut 1 dag i veckan (den dagen de mockar boxen. (JA de mockar endast 1 gång i veckan, vet stall som har så även i sverige)

Känner en person som jobbar i ett sånt stall i Belgien, denne menar på att hästarna är inte ens "tokiga" när de går ut i hagen. Rids 1 gång per dag osv.

Nu säger inte jag att jag skulle vilja ha mina hästar så, men det finns de som har sina hästar så och jag lägger ingen större "skuld" på dessa.
Det finns vilda marsvin/kaniner och det finns marsvin/kaniner i bur. Lika illa/synd om dem rent krasst. Och jag tycker inte spec synd om marsviner/kaniner.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Angående dem dem krubbiter och väver. Det finns de hästar som väver även på lösdrift. Med tanke på hur många hästar som står i det stall du beskriver låter situationen inte allarmerande. En vis procent av alla hästar i alla typer av uppstallningar har olater av olika slag. Procentsatsen i ditt stall låter tämligen låg med tanke på hur många hästar som vistas där. Ger du hästen fri tillgång på hö samt motion i bra doser tror jag hästen kan må riktigt bra.
Det finns ganska gott om studier vid det här laget som visar vilka omständigheter och förhållanden som förknippas med stereotypier. Att antyda att lösdrift kontra (mer eller mindre) ständig box inte spelar någon större roll för risken att utveckla stereotypier påstår jag tyder på okunskap.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Vet många stall i Holland/Belgien där de endast går ut 1 dag i veckan (den dagen de mockar boxen. (JA de mockar endast 1 gång i veckan, vet stall som har så även i sverige)

Känner en person som jobbar i ett sånt stall i Belgien, denne menar på att hästarna är inte ens "tokiga" när de går ut i hagen. Rids 1 gång per dag osv.

Nu säger inte jag att jag skulle vilja ha mina hästar så, men det finns de som har sina hästar så och jag lägger ingen större "skuld" på dessa.
I den här typen av diskussioner märker jag ofta två illaluktande argumentationer. Den ena bygger på att det alltid finns betydligt värre djurhållning än den som kritiskt diskuteras, och därför är de flesta typer av hästhållning helt ok. "Jag vet stall där hästarna minsann bara får gå ut en dag i månaden, och rids med taggtrådsbosal, men det hör till kulturen och/eller är ofrånkomligt pga omständigheterna och jag vet att de hästarna minsann mår fint ändå..." Den andra utgår från att eftersom alla hästar är individer så finns få eller inga gemensamma grundläggande preferenser med avseende på stallmiljö/foder/whatever - det är alltså ungefär lika vanligt med hästar som mår bäst på lösdrift som det är med hästar som mår bäst i spilta 23,5 tim/dag, eller lika många som mår bäst utan känselhår som med. Det synsättet avfärdar alltså i stort sett hela föreställningen att hästar med få undantag mår bäst när deras miljö är så lik den naturliga som möjligt. De som diskuterar utifrån dessa och liknande argument anser sig ofta vara mer välinformerade än den breda vilseförda massan. Jag håller inte med.
 
Senast ändrad:
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Just att hästar är vanedjur gör att om de inte vet annat så....
De kan även vänja sig- se lång boxvila. Sen vänjer de sig igen med att få gå ut.

Jag är "uppväxt" på en ridskola där hästarna stog i spilta alla timmar förutom lektioner. De fick långt sommarbete o bara ngn enstaka hade betéendestörning som krubbitning.

Man ska nog inte glömma att de flesta länder har bättre stallösningar än vi- engelska boxar o får iallafall "luft i håret".

Vi är vana vid att det finns mark till hästarna, medan många länder inte har det. De har heller inte Allemansrätten o får hålla sig på egen mark eller stadsparker.

På Malta lever många av våra travhästpensionärer i bostadshus- utan hage.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Nu är ju jag av den "åsikten" att "ja djur är vanedjur".

Stockholms Ridhus hade ju så till det blev lag på att hästar måste gå i hage. Innan stod de inne 24h om dygnet .. Förutom tiden man red.

Vet många stall i Holland/Belgien där de endast går ut 1 dag i veckan (den dagen de mockar boxen. (JA de mockar endast 1 gång i veckan, vet stall som har så även i sverige)

Känner en person som jobbar i ett sånt stall i Belgien, denne menar på att hästarna är inte ens "tokiga" när de går ut i hagen. Rids 1 gång per dag osv.

Nu säger inte jag att jag skulle vilja ha mina hästar så, men det finns de som har sina hästar så och jag lägger ingen större "skuld" på dessa.
Det finns vilda marsvin/kaniner och det finns marsvin/kaniner i bur. Lika illa/synd om dem rent krasst. Och jag tycker inte spec synd om marsviner/kaniner.

ojoj låter inte roligt!

vet någon vad som hände med hästarna i det stallet i stockholm när den lagen introducerades? finns stallet kvar? hur har dom löst det?
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Stallet finns kvar och på deras hemsida står följande under uppstallning:

"Hos oss står alla hästar i stora torv/spånboxar. I uppstallningspriset ingår kraftfoder, stråfoder och strö samt mockning och fodring alla dagar i veckan.

Det finns 3 mindre hagar som disponeras av både lektionshästar och privathästar. Du kan antingen själv släppa ut din häst eller anlita vår personal mot en extra avgift."

Så rent "krasst" är det ju samma upplägg som i "ditt" stall...

Mer edit ;)

Det står 51 hästar varav 30 är ridskolehästar på anläggningen...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 808
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
969

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp