uppstallad häst - hur dåligt är det?

diabla

Trådstartare
jag bor i en stor stad utomlands och de enda stall som finns här är ett stall helt utan hagar. hästarna står uppstallade 24 timmar om dygnet.

jag är emot detta (så klart) och om det fanns något annat stall så skulle jag rida där men så är inte fallet.

stallet har tre maneger, massa paddockar och en stor park som man kan rida runt, typ som slottskogen i göteborg. stallet har också en longerings corall och en paddock där man kan släppa hästen i 15 minuters intervaller.

jag vill så väldigt gärna köpa en egen häst men jag är så emot det här med att hästarna ska stå inne. Hur hemskt tror ni det är egentligen?

planen är:

# åka dit två ggr per dag (är medveten om att ibland så kanske inte detta går t.ex. om jag är sjuk etc. och då blir det bara 1 gång per dag)
åka dit en gång innan jobbet och en gång efter. rida ett 1 h pass en av gångerna och den andra gå ut och leda eller rida hästen runt parken (inte be om mycket bara få den att röra på sig) eller släppa den i corallen eller i paddocken så den får springa och göra vad den vill.

# ge den fri tillgång på hö så den har nått att göra.

# så ofta jag kan, förhoppnisnsvis två ggr per månad ta ut den utanför stan vart den kan få gå i hage 2-3 dagar per månad och då kanske också rids i skogen.

# ge den långa sommarlov där den bara får stå ute.

Vad tror ni? hur dåligt skulle det vara?
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Varför inte stalla upp den utanför stan om det nu finns stallplatser där? Jag hade lätt valt längre resväg för mig själv och ett besök per dag, framför att hästen står inne dygnet runt. Låter vedervärdigt. :crazy:
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Vad tror ni? hur dåligt skulle det vara?
Jag är medveten om att hästhållningen ser ut som du beskriver i många storstadsregioner. Men om det var enda alternativet skulle jag antagligen avstå helt från att ha häst; det ligger litet för långt ifrån min uppfattning om en acceptabel hästtillvaro.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Personligen skulle jag inte under några omständigheter stalla upp en häst på det sättet om jag fick välja.
Så hade jag bara det alternativet skulle jag inte skaffa häst.
Mina hästar vill ju inte vara inne alls, jag tänker bara tanken på att de skulle stå INNE hela dagarna, för det första skulle de bli väldigt explosiva, förstår inte hästar som fixar det, men mina skulle inte bli ridbara om de inte fick springa av sig i hagen varje dag, och vad är det för liv??? Stå där och stirra hela dagarna. Visst många hagar erbjuder inget bättre än vad kanske en box gör och de hagarna tycker jag är minst lika illa.
Finns det inga andra stall då?? Med full inackordering kanske så att du inte måste ut varje dag om det är långt till stallet? Skulle jag helre välja än att ha dem uppstallade hela tiden.
Nån timma per dag vore väl minimum i alla fall.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag skulle aldrig ens fundera på att skaffa häst under sånna omständigheter, inte en chans. I mina ögon är det ren djurplågeri att hålla hästar uppstallade 24/7.

Det spelar ingen som helst roll om hästen får komma ut och röra på sig 2 timmar om dagen, den står ju fortfarande instängd i en box de resterade 22 timmarna..:crazy:

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det är riktigt egoistiskt att skaffa häst under sånna förutsättningar, då ens egen hobby går före hästens välmående :cry:
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag är medveten om att hästhållningen ser ut som du beskriver i många storstadsregioner. Men om det var enda alternativet skulle jag antagligen avstå helt från att ha häst; det ligger litet för långt ifrån min uppfattning om en acceptabel hästtillvaro.

Jag håller med.
Skulle avstå. Hur tråkigt som helst att det får se ut så i andra delar av världen.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Min häst hade INTE vatt rolig att hålla på med om han stått inne hela dagarna.. Hur gör dom med mockning och så? Hovarna kan ju inte må bra av sånt. Inte ens om man mockar två gånger om dagen. Jag vill helst att min går ute från 7-19 varje dag.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag går lite tvärt emot alla i denna tråd och skulle nog stalla upp hästen på dessa villkor om det verkligen var enda alternativet vilket är verkligheten i många storstäder.

Jag tror att vi som bor i Sverige inte kan föreställa sig hur hästhållningen ser ut i andra länder där hagmöjligheterna är minimala. Min förra häst var uppstallad på en ridklubb i Sverige där alla privathästar fick vara ute max 2-3 h per dag i frimärkstora hagar. Han led inte av detta. Jag var dock noga med att han fick komma ut och ridas varje dag utan undantag. Han hade ALDRIG vilodag utan jag valde att skritta ut honom en dag i veckan istället.

Självklart är det inte optimalt att ha hästen inne 24h per dag men är detta enda möjligheten så vad gör man? Jag hade inte avstått från att ha häst så länge stallet är stort och luftigt och det faktiskt finns möjlighet att släppa hästen lös åtminstonde en liten stund varje dag. Sedan hade jag varit noga med att hästen fick ett långt sommarbete, min vilade inte under betessäsongen heller men var då ute 12 h per dag. Kunde inte stå ute om nätterna eftersom myggen åt upp honom.

Val av häst är också noga om den inte kan vara ute i hagen speciellt ofta. Vissa hästar trivs inte inne och då ska man inte köpa en sådan häst.

Mitt råd är att välja en häst som redan nu står inne mycket och inte verkar vantrivas av detta. Min förra gjorde inte det. Han trivdes med sitt liv såvitt jag kan avgöra, hade inga olater osv.

Tänk på hur många tävlingshästar har det. Tror inte att stjärnorna har sina hästar ute speciellt mycket. Lider dem? Tror inte det, då hade dem inte presterat på den nivån.

Jag vill dock poängtera att jag INTE är för att ha hästen inne 24h per dag men vad gör man när det inte finns något alternativ?

Vill bara tillägga att hästen inte mår dåligt av att bli riden 2-3 h per dag så länge man rider med förnuft och bara skrittar en gång. Jag hade aldrig låtit hästen vila en dag om den inte får komma ut i hagen utan istället ridit den 2 gånger per dag. Ett alternativ är löslongering i en av paddockarna. Bra motion och så får hästen busa av sig.
 
Senast ändrad:
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

men är detta enda möjligheten så vad gör man?

Mitt råd är att välja en häst som redan nu står inne mycket och inte verkar vantrivas av detta.
Jag tycker inte man kan resonera så.

Det är ingen rättighet att ha djur, om man inte kan erbjuda ett vettigt liv så bör man inte skaffa djur.

Det är självklart väldigt tråkigt för TS när det ser ut som det gör, men då kanske man får söka sig utanför staden istället, trots att det blir längre resväg.

Jag tror verkligen ingen häst är lycklig av att stå inne så mycket, oavsett om den är uppvuxen på det viset eller inte.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag tycker inte man kan resonera så.

Det är ingen rättighet att ha djur, om man inte kan erbjuda ett vettigt liv så bör man inte skaffa djur.

Det är självklart väldigt tråkigt för TS när det ser ut som det gör, men då kanske man får söka sig utanför staden istället, trots att det blir längre resväg.

Jag tror verkligen ingen häst är lycklig av att stå inne så mycket, oavsett om den är uppvuxen på det viset eller inte.

:bow::bow:
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag tror personligen att det är värre för hästen att vara ute 24h per dag och riden bara sporadiskt om den är van att bli riden varje dag. Om jag tar min förra som ex han blev totalt ohanterbar om han inte blev riden på sommaren fastän han var ute 12 h per dag.

Är jag självisk, kanske är det så men vissa hästar lider inte av att stå inne, andra gör det och dessa hästar ska man självklart inte ha uppstallad under sådana förhållanden.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag tror att vi som bor i Sverige inte kan föreställa sig hur hästhållningen ser ut i andra länder där hagmöjligheterna är minimala.
Menar du att det faktum att det finns hästar som inte hålls särskilt bra på något vis legitimerar att hålla andra hästar på samma sätt? :confused:
Självklart är det inte optimalt att ha hästen inne 24h per dag men är detta enda möjligheten så vad gör man?
Hm... man låter bli att ha hästen inne 24 tim/dag?

Man skulle kunna vända på frågan och resonera kring hur pass begränsad och vingklipp tillvaro som skulle vara ok. Om exempelvis 23 timmar box och 1 timma ridning per dag är ok, skulle inte 24 timmar box vara i stort sätt lika ok? Eller 24 timmar spilta, om det inte finns boxar att tillgå i stallet?
 
Senast ändrad:
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

En hund som växer upp i bur som aldrig får komma ut, lider inte, den vet ju inget annat. Men inte sjutton betyder det att det är lämpligt alls!

"Jag tror personligen att det är värre för hästen att vara ute 24h per dag och riden bara sporadiskt om den är van att bli riden varje dag."

Sådär kan man inte resonera! Det är väl inte antingen eller det handlar om?
Behöver hästen ridas varje dag för att må bra så bör den lämpligtvis bo hos någon som har möjlighet till det, oavsett om den står uppstallad eller på lösdrift.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag tror personligen att det är värre för hästen att vara ute 24h per dag och riden bara sporadiskt om den är van att bli riden varje dag. Om jag tar min förra som ex han blev totalt ohanterbar om han inte blev riden på sommaren fastän han var ute 12 h per dag.

Är jag självisk, kanske är det så men vissa hästar lider inte av att stå inne, andra gör det och dessa hästar ska man självklart inte ha uppstallad under sådana förhållanden.

Jag tänker tvärtom, det primära för hästen är att få vara i flock med artfränder. Röra sig kan de göra i hagen så jag anser att möjligheten att kunna röra sig fritt är mycket viktigare än att bli riden varje dag.

Själv skulle jag aldrig under några villkor stalla upp häst under de former som TS beskriver.Själv skulle jag gärna ha alla mina hästar på lösdrift men jag har en gammal dam på 20+ som inte vill vara ute på nätterna när det blir för mörkt och kallt.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Skulle uppstallning 24 h vara enda alternativet hade jag avstått från att ha häst. Utan tvekan.

Min åsikt är att eftersom vi inte måste ha hästar, utan vi har hästar för att vi vill det och då är det vår skyldighet att göra tillvaron så dräglig som möjligt. Att stå uppstallad 24 h/dygn är inte försvarbart.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Aldrig i livet att jag skulle skaffa häst om den skulle vara tvungen att stå inne 24 h om dygnet! Helt otänkbart och absolut inte förenligt med min syn på hur man ska hålla djur.

Kan du föreställa dig frustrationen hos "din" häst om den får smaka på hagvistelse ett par gånger i månaden och sedan stängas in igen dagen därpå, som du beskrev i din plan.

Nej tyvärr, kan du inte erbjuda en hästvänligare uppstallning så tycker jag du ska avstå från att skaffa häst. För den hästens skull.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

Jag har bott nere i centraleuropa ett tag och funderade tidigare på att flytta min pålla till Italien (Rom) så jag har funderat lite i de där banorna. Det jag kom fram till var att om jag flyttade till Italien skulle jag göra 'helghäst' av henne och ha henne på ett ställe dit jag kunde åka på helgerna. Vanligen är det ju helinackordering som gäller och att få hästen riden av kunniga beridare brukar inte vara ngot problem eftersom det är vanligt i en del länder. Dyrt blir det ju men det brukar vara dyrt i storstadsstallen också.

Att flytta hästen till bete ngra dagar i månden låter riskabelt med tanke på fng t.ex. Och att satsa på att själv vara 2 ggr i stallet per dag är ju ett ganska stort åtagande s det skulle jag fundera ordentligt över - särskilt om du har ett krävande jobb.

Hoppas du hittar en bra och hästvärdig lösning.
 
Sv: uppstallad häst - hur dåligt är det?

hur långt skulle sommarlovet vara då den kan vara ute? Har du möjlighet att åka till den varje dag då?
För då skulle du ju lika gärna kunna ha dne utanför stan på en helinackordering och åka ut 3-4 dagar i veckan
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 808
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp