Uppsittning

P

Poetry_princess

Häromdagen la jag märke till att när min kompis sitter upp på sin häst tar hon tag i både fram - och bakvalv. Tyckte det såg hemskt ut! Sadeln drogs snett vilket hon rättade till genom att jucka den lite fram och tillbaka och trampa ned i ena stigbygeln.

Har alltid fått lära mig att man ska ta tag i manen och sedan bakvalvet. Om jag själv skulle försöka hålla i framvalvet också skulle jag inte kunna sitta upp! För övrigt sitter jag också allra helst upp ifrån pall, men på ridskolan blir det lite svårt så det är bara att klättra med de stora hästarna om pall inte finns tillgänglig...:crazy:

Hur gör ni? Tar ni tag i manen eller framvalvet?

Sv: Uppsittning

Har aldrig sadelgjorden hårt åtspänd så det blir alltid pall. Lite problem i skogen ibland om jag hoppar av för att äta goda smultron el ngt dylikt.. hittar jag ingenstans att kliva upp på så blir det till att promenera hem :D

Pall, bänk, stol, bord, motorhuv... eller vad som finns tillgängligt tillräckligt stadigt för mig. Tar ett rejält mantag med vänster hand och bakvalvet med höger, precis i avstampet. Jag ser nog tyvärr inte så smidig ut längre, men upp kommer jag och Tima sköter sig med den äran.

Använder oftast pall el dyl och har sadelgjorden väldigt lös. Om jag sitter upp från vänster sida håller jag vänster hand i manen och höger hand håller jag framtill i sadeln på höger sida, har alltså underarmen liggandes mot sätet och trycker lite neråt för att hålla sadeln på plats. Står vänd mot hästens huvud. På detta sätt kan jag faktiskt sitta upp från marken utan sadelgjord utan att sadeln åker snett! (Hästen är visserligen bara 156cm, men jag är bara 165 så det är rätt bra ändå)

Nästan alla jag "sett" sitter upp som du beskriver, och på ridskolan är det jättemånga som sitter upp via fram o bakvalv.. men när jag red i ett stall lärde jag mig att hålla i man + tyglar med vänster han och lägga handen över sadeln med höger hand, om ni förstår vad jag menar.. nästan så att jag tar tag vid andra sidans stigläder"klick" lr vad man ska säga..

gör tvärtom från andra sidan.

Senast ändrad av en moderator:

ALLTID från pall eller liknande eftersom det sparar hästens rygg och min dyra sadel ;) :o

Ni är så kloka... :)
Begriper inte varför det inte kan finnas pallar tillgängliga på ridskolan. Det blir ju ca 3 uppsittningar per dag för hästarna (och ännu fler om ryttaren ramlar av...;) )

EN stol finns det ibland tillgodo, som man måste stå och vänta på. Rider man bara 45 min har man ju inte tid att vänta på pallen utan får sitta upp på det traditionella sättet... *suck*.

Dagens nya kunskap!

Jag har ridit i snart 30 år på ridskola, privatträning, ridläger, egen häst och nu som medryttare. Ingen har någonsin sagt något om hur man sitter upp mer än att man är vänd i fårdriktningen om det är en islandshäst (inriden på islandsvis). Jag tar i bak och framvalv (mest fram tror jag) och visst åker sadeln snett. Jag brukar försöka få tag i någon som håller emot eller hitta pall/sten eller någon annan liten knöl att stiga upp på. Ska prova med mantag redan i morgon.

/Valborg

Det är ju inte meningen att man ska dra sig upp på hästryggen, man hoppar upp! Ligger sadeln bra så ska den inte glida åt sidan. Jag tar tag i fram och bakvalv men sadeln glider inte åt sidan.

Ska jag upp i hoppsadeln med korta läder så använder jag pall eller dylikt. När lädren är korta så får man ju dra sig upp mer. Alltså kan man ju alltid länga lädren lite :)

malu

Poetry_princess skrev:
Ni är så kloka... :)
Begriper inte varför det inte kan finnas pallar tillgängliga på ridskolan. Det blir ju ca 3 uppsittningar per dag för hästarna (och ännu fler om ryttaren ramlar av...;) )

EN stol finns det ibland tillgodo, som man måste stå och vänta på. Rider man bara 45 min har man ju inte tid att vänta på pallen utan får sitta upp på det traditionella sättet... *suck*.

En tanke bara... Hur många är ni i gruppen då?
I min grupp är vi 8 stycken och nästan alla gånger använder alla pallen för att komma upp. Det tar kanske max 5 minuter av lektionen. Lektionen är 60 minuter inklusive uppsittning, framridning och avskrittning.
Dessutom brukar vi göra så att alla går till pallen och sitter upp vid pallen, om t ex instruktören behöver hjälpa nån elev med nånting eller fixa till nån bom eller så. Funkar jättesmidigt!

Om det nu är så att ni inte har tid att sitta upp från pall, så vore det verkligen bra med flera pallar!

Poetry_princess skrev:
Hur gör ni? Tar ni tag i manen eller framvalvet?

Jag tar tag i manen. Och varierar vilken sida jag sitter upp från.

De få gånger jag sitter upp från marken tar jag mest hjälp av manen, och så lite som möjligt av sadeln, just för att inte dra sadeln sned.
MEN, oftast rider jag barbacka, så då måste jag hitta en sten eller liknande för att ö h t komma upp (stela och lite för låsta höfter för det).
När jag rider på ridskolan använder jag pall, oavsett hästens storlek, för att minska på belastningen.

Hur mycket vinklad jag står varierar från dag till dag. Men när jag sitter upp barbacka från en litet lägre sten, står jag med ryggen mot hästens huvud för att få upp benet. Oftast ser jag dock till att jag är på en lagom höjd så att hästen inte blir dragen/tyngd neråt åt sidan, utan så att jag smidigt kan mjukt glida på.
Hästens huvud kan jag kontrollera mer än bakdelen, då hästen har ett träns på huvet, men inte på rumpan.

från pall då min ena är 175 i mankhöjd o jag har problem med ryggen o nacken.och för att skona hans rygg,hoppar upp varrannan gång på varje sida o samma vid avhoppning.

Jag tar tag i man och bakvalv, sitter oftast upp från pall.
På gamla sköthästen fick jag dock ta tag i sadeln när jag satt upp, men inte i framvalvet utan i vulstret. Högre upp nådde jag nämligen inte (hästen 174 jag 160)... Satt ju oftast upp från pall på honom men ibland var jag tvungen att kliva av ute i skogen när något hästätande blockerade stigen, och då var det bara att klänga sig upp från marken. Men smidig blev man :smirk:

Till alla er som tar mantag:
Hur gor ni nar hasten ar flatad med knoppar, tex pa tavling?

Min förra foderhäst red jag mest barbacka, så då lät jag honom stå still så tog jag sats och hoppade upp (han var 148 bara) men när jag hade sadel tog jag pall och om det inte fanns så varierade jag mellan hö och vä.

ramonarunds skrev:
Till alla er som tar mantag:
Hur gor ni nar hasten ar flatad med knoppar, tex pa tavling?

Förstör de vackra knopparna ;)
Eller så får pappa slänga upp en :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 685
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30