Uppsittning

Spirit

Trådstartare
Läste i en av dom senaste nummerna av ett hästmagasin. (hittar inte den just nu så jag kan se vilket magasin det var)

Men den handlade om "sitt upp säkert på din problemhäst".

Jag har själv ett sto som inte står still vid uppsittning, har även sadeltvång.
Är kollad av veterinär & ET. Et hittade när hon köptes för 2 år sedan flera roterade ländkotor & mitt sto låste hela ryggen vid arbete. Idag jobbar hon fint genom hela kroppen efter mycket jobb. Massage, akupunktur, liniment osv.
Gillar verkligen att jobba & bli riden, men just sadling & uppsittning är fortfarande jobbigt enligt henne.
Hon är under igångsättning just nu efter varit ledig ett år med föl.
Står still just nu, men sadlingen är inte favoritdelen. (har välanpassad sadel med resår i båda sidorna & jag lyssnar noga på henne)

Men till ämnet.
I artikeln råddes det att ta kontroll över hästens bakben, man skulle börja skicka ut sin häst på en volt, ta kontroll över bakbenen genom att få hästen att svara på att man svingade linan mot inner bak.

När man fick övertrampet, skulle man ta in den på mindre volt & fortsätta arbetet där.

Efter det tog man ett långt spö & petade på inner bak dvs vänster bak. Man petade tills hästen svarade "rätt" genom att flytta det bakbenet mot mig.
Kontentan var att man skulle träna hästen att flytta bakdelen mot mig när jag petade på benet.

Så när man står på pallen, hästen svänger ut baken för att slippa, skulle man peta alt peka med spöet mot vänster bakben & hästen skulle då flytta in bakdelen mot pallen igen.

Man satte foten i stigbygeln & avancerade efter hand tills man satt i sadeln, varje gång hästen flyttade ut eller reagerade så tog man kontrollen äver bakbenen.

Man skulle traggla det momentet 10 gånger om dagen i 10 dagar.

Konceptet verkar ganska genomtänkt & om det fungerar hade det löst vårt "problem"
Jag kan inte hoppa efter henne från marken, hon är 1,70 hög & jag är 1,58 med korta ben. ;)

Frågan är om man ska våga prova tipset? Det finns risk att det blir värre, eller så kan det bli bättre..

Sv: Uppsittning

Läste också det!

Om du ska prova på det tror jag det är ytterst viktigt att du hela tiden gör som det står, och inte utelämmnar moment du tycker är onödiga el dyl.
Själv skulle jag vilja ha med mig en tränare de första gångerna :)

Har inga kommentarer om det där tipset, kan dela med mig av hur jag själv gjort.

Jag har fixat en fast plats att hoppa upp ifrån, ett par lastpallar. Satte grimma och longerlina under hakan på min häst (han lärde sig att han kunde smita genom att backa ifrån mig tills jag tappade honom eller fick hoppa ner från pall/lastpallar) Så började vi med att bara gå nära lastpallarna. Sen klev jag upp och han fick gå runt med mig på lastpallarna. Berömde när han hamnade i rätt läge och fortsatte få honom framåt runt laspallarna om han svängde ut rumpan eller krånglade.

Tränade rätt korta och många pass och ökade sen trycket genom att klappa honom, klappa över ryggen, hänga mig över ryggen osv. Varje gång han flyttade sig fick han ett "nej" och sen gå i snäv cirkel runt lastpallarna tills han hamnade i läge.

Sådär höll vi på och nu har han insett att det inte är någon idé att krångla. När det var som värst kom man knappt upp när någon höll i honom, han backade och svängde ut rumpan och sen kastade han sig iväg. Nu står han snällt, jag kan pilla med sadelgjorden när jag står på lastpallen och han bara står där lugnt och avslappnat. Minsta krångel så får han gå runt i cirklar igen.

tycker lastpallarna har gjort det lättare att jobba eftersom det inte är vingligt osv utan jag står stadigt och riskerar inte ramla ner som jag gjorde från pallen. Jag kan hålla emot om han försöker härja och det blir inte jag som flyttar efter honom med pallen, utan har får komma till mig och ställa sig i läge. Hoppas det ska hjälpa om man behöver hoppa av på uteturer också och klättra från stenar eller stubbar och liknande.

Tack för era svar.

Purity_666
Jag har gjort ung som dig, har ställt tillbaka henne när hon flyttat undan, berömt när hon stått stilla när jag suttit upp.
Har tragglat endast uppsittningar flera dagar i veckan.

Jag vet inte om det går att få henne att stå still.
Sen jag köpte henne har jag tutat på hästarna varje gång jag kört förbi, idag 2 år senare blir hon fortfarande lika "rädd" dvs studsar till & flyger iväg några meter. Valacken möjligen vinklar ett öra & undrar vad det är för oväsen, hennes föl tog det 2 veckor, nu står han precis som valacken & undrar vad bilen låter för.
Hon är inte helt trafiksäker, trots träning & traggling med lugn & fullständigt trafiksäker hästkompis är hon fortfarande ganska larvig.

Jag skulle själv viljat ha någon sorts tränare som är bekant med övningen om jag ska försöka. Även jag har som killen beskrev sig själv, Practikal horsemanship. Inte riktigt Nh, snarare magkänsla & respekt.

Glömde jag berätta att det är en fux :p

Jag är lite i samma läge som dig. Häst som har sadeltvång och som är under igångsättning efter att ha fått föl (min syster satt på henne för första gången idag, innan det har hon inte blivit riden sen sommaren 2009). Just uppsittningarna är ju problemet, sen spänner hon sig och är lite lätt i baken de första hundra metrarna men det brukar gå bra. Enklaste sättet är ju att bli uppslängd men det är ju inte alltid det finns någon som kan göra det (dessutom är de flesta som hjälpt mig så kassa på ge en leg-up så det kan nästan vara). Knepet med att lära hästen att flytta baken kanske kan fungera. Hon är ju klickertränad så det borde inte vara allt för svårt att lära henne. Har du koll på vilken tidning du läste artikeln? Skulle vilja läsa den själv.

Vet inte om man får skriva tidningens namn.
Men det är det senaste numret & artiklen finns på framsidan som sk Aptitretare. Heter ung " sitt upp säkert på din problemhäst "
En av dom mer kända tidningarna som tar upp lite av varje.

jag har läst en massa inlägg här om sadeltvång.
vad exakt är det.fattar ju vad det går ut på,men hur har det blivit så,vad gör hästen?

jag har läst en massa inlägg här om sadeltvång.
vad exakt är det.fattar ju vad det går ut på,men hur har det blivit så,vad gör hästen?

Sadeltvång tycker jag egentligen är lite fel ord, det är oftast inte själva sadeln som är problemet, utan sadelgjorden. Hästarna är känsliga under magen bakom frambenen och jag läste (kommer tyvärr inte ihåg var) att det kan vara lite nervkläm som spökar.

Hästens reaktion kan variera, det finns hela skalan på reaktioner: alltifrån att visa ett lätt missnöje till att slänga sig handlöst.

Min häst är lärd att stanna med "one rein stop", vilket jag även kör vid uppsittning (har precis som du haft problem med sadeltvång, kommer tillbaka ibland när han har vart mycket spänd) vilket funkar för mig.

I vilket led av uppsittningen är obehaglig?
Man kan alltid ge träningstips, men bättre att bota orsaken än symptomet. Eftersom du är kort och hon hög, sitter du upp tillräckligt högt så att hon slipper att du sätter en sådan tyngd i sadeln innan du sitter på ryggen?

Min pålle har lärt sig uppställning genom att jag (oftast) sitter upp från samma pall (från båda hållen). Nummer ett är att stanna betyder stå still, nummer två är att lära in vid uppsittning står vi stilla.
Sitter jag upp vid den fast uppsittningspallen, flyttar han rumpan så går jag runt honom tills han står där han ska stå, det handlar mer om att vara konsekvent och ha tålamod. Kanske behöver hjälp de första gångerna?
Jag tycker allting blir lättare när man "ser" att det behövs som ett eget inlärningsmoment.

Fördelen med "one rein stop" är att om hästen flytar sig, brakar iväg etc, att även om man inte har fått över benet så står man ganska stadigt och hästen kan inte så mycket mer än att gå på en liten volt tills hen lugnat ner sig.

Vad är det som kan göra saker och ting värre genom att följa tidningsartikeln? Gör du något aktivt åt uppsittningen nu?

*kl*

Båda mina hästar ställer sig automatiskt på plats när jag kliver upp på pall/sten etc. Det är nästan så de ställer sig lite för nära så jag får ofta be dem flytta ut lite så jag får plats att sätta foten i stigbygeln.

Det är egentligen inget jag gått in för att lära dem, utan i min normala hantering förväntar jag mig att hästarna är lyhörda för mig och flyttar sig undan tryck. Så när jag ska sitta upp och de flyttar ut rumpan tar jag spöet till hjälp och duttar på utsidan för att be dem flytta mot mig. I början har de ofta svårt att förstå men så länge man tydligt berömmer när de gör rätt och ger eftergift så fort de tänker åt rätt håll brukar det gå rätt kvickt för dem att förstå vad jag vill.

Hon börjar redan när sadeln kommer, lägger bak öronen & kan ibland hugga i luften, en gång högg hon en annan tjej i sidan rakt över revbenen.

Jag står på en pall när jag sadlar & lägger sadeln försiktigt på ryggen, har både fårskinn & gelpad mellan sadel & rygg. Rider med bomlös St espaniola, det är den enda sadeln hon inte blir fullständigt galen utav.
Resårgjord med resår i båda ändarna & spänner väldigt försiktigt, ett riktigt långtidsprojekt att sadla henne.

Hon är som värst precis när jag ska sätta foten i stigbygeln, då kan hon backa, gå fram eller vända helt runt & stoppa mulen i min famn. När jag väl får foten i & håller på att lägga över benet kan hon flyga iväg som en raket.

Är jag väl uppe & efter ca 2 minuter är hon guld & slår trippelknutar på sig för att vara till lags, jag måste hela tiden påpeka att hon ska göra mindre. Att bara gå rakt fram avslappnat finns knappt utan hon vill visa allt hon kan.

Hon har haft ländkotor som var förskjutna till sidan & lätt roterade, ryggverksamheten var helt stel. Hade ET ute många gånger, masserade, IR:ade, akupunktur & mycket markarbete inkl genomtänkt ridning fick loss ryggen så hon jobbar nu på & ryggen svingar. Jag vet inte hur länge hon haft problemet, men hennes "symptom" finns kvar.
Är även väldigt stel i sina framknän men nästan överrörlig bak.

Har varit med om en olycka där hon trillade ned för en gödselstack är idag triangelmärkt pga hon inte skulle fungera som tävlingshäst hos förra ägaren.
Har en liten taggig menisk i vänster framknä & vänster bak är lite spökig men vi hittar ingenting.

Hon rids bara på knappt promenadshäst nivå, är främst avelssto & vi rider henne efter avvänjning tills hösten året efter så hon inte ska bli utled & vara i hyffsad kondis inför nästa fölning.

Jag har läst artikeln i den aktuella tidningen, MEN jag fattar inte riktigt det här med att lära hästen att flytta sig mot dig när du petar på baken ...
Om du står vi hästens sida och petar på den så vill du ju normalt sett att den flyttar sig undan, iväg från dig .... Om man lär hästen att flytta sig mot dig när du står vid sidan och petar på baken vad gör man då när man vill att hästen ska flytta baken bort från dig ... ?????

Jag har inte problem med att min häst flyttar sig, men därmot tar hon ngt steg framåt precis när jag sätter mig ner i sadel. Det är inget stort problem, mest lite irriterande. Hon stannar direkt om jag tar i tygeln, men just i momentet när jag sjunker ner i sadel är det svårt att få till en lätt förhållning tycker jag. Håller ngn henne står hon blick stilla. Hon är väldigt känslig i sin mun så jag kan inte håll tyglarna mkt korta när jag sitter upp - då blir hon orolig. Ngt tips?

Min andra häst kan göra så ibland.
Då säger jag antingen Proo eller "App,app app" gör halt & ryggar tillbaka honom. Står still ca 10 sekunder innan jag mjukt ber honom börja gå fram igen.
Mina hästar ska stå still vid uppsittning tills jag ber dom röra sig framåt.
Den ena gör det, men han har inga problem alls, är bara het & svårt att stå stilla.
Stoet har jag tragglat med i över 2 år, hon var likadan hos förra ägaren. Så jag är rädd att beteendet inte går att bryta.

Ang övningen är jag själv inte riktigt klar över, har inte praktiserat den själv ännu. Funderar fortfarande om jag ska göra ett försök eller helt enkelt låta bli.
Hon kommer bli rutinkollad nu på Onsdag för att kolla kroppens status, dvs inga spänningar, låsningar eller andra konstigheter.

Jag tycker väl mest att det känns lite opedagogiskt att lära hästen att komma mot en när man petar på den med ett spö, samtidigt som den ska flytta undan för tryck (skänklar etc). Skulle hellre ha en annan signal för att locka hit bakdelen, alternativt försöka peta på det yttre bakbenet. Men jag kanske missförstod övningen?

Ingen åsikt ang prova tipset eller ej.

Däremot haft en med sadeltvång och uppsittningsfobi.

Jag körde samma metod på honom som med unghästarna, dvs nöta och nöta vid pallen.

Steg ett är stå still bredvid pallen när matte håller i. Går de iväg så tillbaka med dem. Beröm när rätt såklart.
Sen stå bredvid pallen på lös tygel alt helt lös (valfritt, jag vill de ska kunna stå helt lös, men har man en som kan pipa iväg behöver man kanske inte ta det just då utan stå på lös tygel)
Nästa steg stå still bredvid pallen när matte står på pallen.
Sen stå still bredvid pallen när matte har en fot i stigbygeln.
Sen stå still bredvid pallen med matte på ryggen.

Om de går iväg etc har jag bara avbrutit, lugnt ställt tillbaka dem på enklaste sätt (oftast leda dem i en volt och komma tillbaka). Vissa mer envisa individer har man behövt traggla LÄNGE med, men det har fastnat tillslut.

Min med sadeltvång och uppsittningsfobi stod som en staty vid pallen efter träning. Och stod som en staty när jag satt upp och satt med. Dock så de första fem stegen var extremt spända och det kunde explodera. MEN, att stå still tills man får besked om annat gjorde att när det blev för mycket för honom de första stegen så - stannade han och stod. Spänd etc, men han stannade själv och stod. Stå stilla var det trygga valet. Jag uppskattade just det rejält, jmf med att få panik och börja bocka.

(Artikeln var i Hästmagazinet, och är en översättning av en engelsk artikel btw)

Jag har nött i 2 år. Berömt när hon gjort rätt, ställt tillbaka & tragglat till förbannelse.
Använder en mindre byggnads ställning när jag sitter upp, då jag är alldeles för liten för henne, en vanlig pall gör ung lika stor nytta som en ihopvikt dagstidning.
Jag kan lägga benet över ryggen, behöver inte sätta tryck i stigbygeln alls, men sitter ändå upp som man ska dvs sätter vänster fot i stigbyglen innan jag lägger över benet. Just för att vara beredd om/när hon flyger iväg.
Jag dunsar aldrig ned på hennes rygg förutom en gång då hon flög iväg i en vild bockserie för ett år sedan, då flög jag som en vante.

Flera veckor innan den händelsen var hon helt ok att sitta upp på.
I dagens läge är hon snäll att sitta upp på, visst rumpan åker gärna ut & vill mysa istället. Men har jag henne mellan mig & staketet står hon ordentligt. Men jag litar inte ett dugg på fröken efter hennes explosion ifjor.

Jag hade gärna sluppit behöva tränga henne, utan vill kunna sitt upp precis var som helst.

Prova ha en portabel pall, eller har du flyttat byggnadsställningen?

Ingen aning om det gör skillnad, men jag har ju en 'vanlig pall', och den står sällan på samma ställe (mest för jag får ta ut/in den), och kanske det som gjort skillnaden, jag vet inte?

Tog dock år för min med sadel- & uppsittningstvång med, men tillslut så.

Så kanske kan du få till det sista genom att träna med uppsittningsgrejen 'lite här och där'. Du kan ju iaf börja träna stå still vid och stå still när matte står på med en vanlig pall, även om du inte kommer upp alltså.

Med unghästar etc så jag tar med mig pallen och sitter upp 300 m hemifrån osv. Tränar in det med stå vid pall etc på gårdsplanen, med pallen än här och än där. Sen kan jag promenera 300 meter, ta pallen med mig och ställa den där och sitta upp osv. Då är själva grejen mer kopplad till pallen, än till ett specifikt ställe, och det är också sen hyfsat enkelt få dem att stå still intill en vedtrave/sten/etc ute på ridturen.

(jag gjorde en gång misstaget att rida in en med palluppsittning hemma på gårsplanen bara. Första gången jag suttit av för att kissa i skogen fick jag gå hem... ;))

Så, såhär kan det se ut, en matte, en ungponny under inridning och en pall på promenad (jag har nu köpt en hopfällbar som är enklare att bära *s*)

http://img693.imageshack.us/img693/5610/lillenuppsuttet20mars20z.jpg

Men kanske kan du få förändring om det inte är på samma ställe tänker jag? Eller så gör det ingen skillnad, men är ju enkelt att prova.

Ställningen flyttas, det går att sitta upp i skogen, men problemet är att hitta någonting som är tillräckligt högt ;)

Har man väl suttit upp första gången & ridit ett tag, sen står hon still.

När jag varit på dressyr helg träning där man rider 2 x 30 minuter, är hon väluppfostrad när jag sitter upp inför det andra 30 minuters passet som kan vara 2-3 timmar efter det första.

Rider man dagligen är hon mycket lättare, men så fort hon står ca 3 dagar är det kört igen & blir värre ju mer hon vilar.

Bara en grej som jag kom på nu, du har inte provat med en Tixerant gjord? Som fördelar trycket bättre och dessutom är superelastisk...

Det är den enda gjorden som min häst tillåter att jag spänner runt hans mage.

Det kanske vore något för din dam med?

Har hittils fungerat på de två eldiga fuxar jag haft hehe :)

Jag tror på att vara konsekvent och traggla...
Det bästa med min otåliga dam ( hon som tar ett steg fram precis när jag sjunker ner i sadeln ....) är nog att just träna på att stå still vid pallen. Sedan om hon rör sig framåt när jag sitter upp så stanna och rygga, stå still och låta henne gå först på kommando. MEN det är ju så svårt att göra så i praktiken hela tiden. Jag rider ofta med en eller flera kompisar och de vill ju inte stå och vänta på mig om jag ska traggla .... Själv har jag också alldeles för lätt för "låt gå" så länge det bara är irriterande och inget stort problem.:o Får skärpa mig!

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 008
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Jag rider på ridskola och den hästen jag rider mest är en ståtlig svart oldenburgare som är runt 13 år. Han har varit på...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: Hoarfrost
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 461
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar