Uppsägningstid

P

puff

Är det någon juridiskt vetande här som kan tala om för mig hur det ska tolkas när det i kontraktet står 1 månads uppsägningstid??

Om jag säger upp mig tex 7 juni behöver jag då bara betala till 7 juli eller gäller det hela kalendermånader så jag måste betala tom 31 juli?

Sv: Uppsägningstid

på mitt kontrakt står det att avtalet upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter 3 månader från uppsägningsdagen.

Så skulle jag säga upp kontraktet idag, gäller det till sista september

Vanligast är ju att man säger upp ett kontrakt i ett månadsskifte...Vad står det då i kontraktet ??

OM ni skulle hamna i en tvist så är det förmodligen kontraktets bokstav som gäller, så står det en månad utan att precisera så är det nog en månad från dag man säger upp. Men praxis är i de flesta fall en månad från nästa månadsskifte. Om det är oklart vad som gäller i ditt fall så prata igenom saken INNAN det är dags att säga upp kontraktet. Om du är stallägaren och har inackorderingar så se till att det står tydligt i kontraktet hur du vill ha det, det tjänar alla på.
Hälsningar
Lejonelle

Det står inget om månadskifte utan endast en månads uppsägning.

Jag håller med om att det käns naturligt att det gäller månadsskifte men eftersom stallägaren blivit sur för att jag ska flytta min häst (och kommer göra det 7 juli )och behandlar både mig och hästen mycket sämre så har jagingen vidare lust med att betal för hela juli, det jag skrev här ovan om att jag sagt upp platsen 7 juni stämmer inte riktigt det var bara ett exempel, jag sa upp platsen reda i slutet på maj men att jag kommer flytta den 7 juli då jag inte har möjlighet att flytta tom 30/6, nu har jag dock börjat leta efter att bete att "bara slänga ut den på" så fort som möjligt eftersom vi behandlas som vi gör och då känner jag ännu mindre för att betala för stallplatsen hela juli.

Med en månads uppsägningstid så betyder det att du får betala ytterligare en hyra efter det att du sagt upp dig. Dvs du säger upp dig 7 juni så får du betala till 31 juli.

intressant, var i lagen står det att det ska tolkas så?

Kan alltid vara bra att veta ;)

Själva vitsen med uppsägningstid är ju att man skall hinna förbereda sig för ett inkomstbortfall utan av lida så stor ekonomisk skada.

Uppsägningstid en kalendemånad: en "hel"månad, d v s uppsägning 7/6 medför betalningsskyldighet t o m 31/7.

Uppsägningstid 30 dagar: precis som det låter; 30 dagar från uppsägningen d v s 7/6 blir sistadag 6/7.

Men att bara ange en månadsuppsägning lämnar utrymme för tolkningsvariationer, själv hade jag not utgått från att det är kalendemånad som gäller...

Oftast står det ju i ett kontrakt att hyran betalas "månadsvis i förskott". Står det just månadsvis måste man betala hyran för en hel månad vid uppsägning.

Om man tar exemplet att uppsägningen görs den 7 juni, har man ju betalt för juni i slutet av maj. Sedan har man en månads uppsägning, dvs juli att betala.

Lovisaleonora_ skrev:
Uppsägningstid en kalendemånad: en "hel"månad, d v s uppsägning 7/6 medför betalningsskyldighet t o m 31/7.

Uppsägningstid 30 dagar: precis som det låter; 30 dagar från uppsägningen d v s 7/6 blir sistadag 6/7.

Finns det ngån paragraf man kan hänvisa till??

Jag har egentligen räknat med att betala hela månaden som jag har skrivit i mitt inlägg 6 här, men nu är min häst uslängd på något som inte använts som bete tidigare eftersom det består av blandat sumpmark och granskog och lite grässtrån här och var, inte på det bra betet som det hela tiden har varit meningen att hon ska gå på som hon gjort i alla år tidigare, stallägaren vill alltså straffa mig och min häst för att vi ska flytta då har jag inte lust att vara snäll och betala mer än jag verkligen lagligt måste.
Vill stall ägaren ha in en ny hyresgäst redan nu så jag inte ivägen det bra betet finns kvar (doch inte till min häst, det heter att där ska andra gå, vilka de andra är som ska komma vet jag inte) och min box står tom eftersom min häst inte får vara inne i den nattetid.

Aspe skrev:
Oftast står det ju i ett kontrakt att hyran betalas "månadsvis i förskott". Står det just månadsvis måste man betala hyran för en hel månad vid uppsägning.

Det står inget om det i kontraktet.

Betalnings- respektive uppsägningsvillkor är inte samma sak och behöver inte nödvändigtvis gå hand i hand. Jag kan betala per kvartal (tre månader i stöten) men ändå ha en kalendermånads uppsägningstid (t ex mitt parkeringskort). Säger jag upp mitt p-tillstånd i början av kvartalet får jag ju tillbaka överskjutande del.

Det finns inga paragrafer i det här fallet, det är ju helt självklart att en kalendermånad är en månad enligt kalender. D v s juli, augusti osv, obrutet.

30 dagar är ju just 30 dagar. Har inte läst hela tråden men som jag förstår det hela är du i tvist med stallägaren hur mycket du ska betala från avflyttning. Om du inte betalt i förskott (då kan du nog anse att beloppet i fråga är förbrukat) kan du ju alltid betala otvistigt belopp, d v s vad du anser det hela vara värt och hoppas att stallägaren inte orkar bråka om resten (bättre en fågel i handen än tio i skogen, brukar funka till 99 % i de fall det rör sig om småpengar).

Nej jag är inte i tvist ännu jag vill ha mer på fötterna innan jag drar igång något. Situationen är redan mycket olustig som den är.

Din lösning tror jag skulle funka 99% av fallen men jag är ganska övertygad om att den här stallägaren är den övriga 1%. Kanske skulle hota med skattemyndigheten :devil:.

Hur mycket pengar är det det gäller egentligen?

Det värsta som kan hända - som jag ser det - är att hon inte ger sig om det tvistiga beloppet och att du får betala det i slutänden. Men varför inte hålla det inne till du ser att hon verkligen inte ger sig? Om inte annat för att markera att du är missnöjd med situationen.

Om din häst blir illa behandlad på stället tyciker jag du ska avflytta snarast möjligt, det är inte hästen som ska komma i kläm.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 583
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 110
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 715
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama