Uppsägningstid vid arbetsbrist

Nixehen

Trådstartare
Frågan gäller inte mig utan en anhörig som ev sitter löst till på arbetet.

Personen är 60+, jobbar deltid och är med i facket (unionen). På grund av arbetsbrist/nedskärningar på arbetet kommer (minst) en person att få sluta på kontoret. Personen har jobbat där i många år och det finns flertalet anställa som är anställda senare.
Personen har i sitt kontrakt 1års uppsägning.

Hen oroar sig nu för att arbetsgivaren ska ge henom sparken och att dennes uppsägningstid på något sätt inte ska gälla om uppsägningen sker pga arbetsbrist/nedskärningar..

Jag hävdar att hen ändå har rätt till sitt år - alternativt att bli utköpt. Har jag fel? Vad gäller?

(Personen sitter just nu med tragiska händelser i familjen och orkar inte ringa facket osv. Därav frågar jag här.)

LAS gäller innefattande tex både uppsägningstiden och även turordningsreglerna med regeln sist in först ut (se undantag nedan). Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Sen krävs såklart att kompetence finns för arbetet som ”är kvar”, dvs även om man har lång anställningstid kan man alltså bli uppsagd om man har tillräckliga kvalifikationer för de arbetsuppgifter som återstår.

Turordningsreglerna kan dock avvikas från om facket och arbetsgivaren har kommit överens om det. Vidare kan arbetsgivare med högst 10 anställda undanta två personer från turordningen vilket så påverkar listan.

LAS gäller innefattande tex både uppsägningstiden och även turordningsreglerna med regeln sist in först ut (se undantag nedan). Vid lika anställningstid ger högre ålder företräde. Sen krävs såklart att kompetence finns för arbetet som ”är kvar”, dvs även om man har lång anställningstid kan man alltså bli uppsagd om man har tillräckliga kvalifikationer för de arbetsuppgifter som återstår.

Turordningsreglerna kan dock avvikas från om facket och arbetsgivaren har kommit överens om det. Vidare kan arbetsgivare med högst 10 anställda undanta två personer från turordningen vilket så påverkar listan.
Finns kollektivavtal som är tillämpligt på din vän? Det är nämligen möjligt att avvika från vad LAS anger om uppsägningstid genom kollektivavtal. I övrigt kan man endast såvitt jag vet avvika från vad LAS anger om uppsägningstid i positiv riktig för arbetstagaren, dvs mer förmånliga villlor för arbetstagaren såsom verkar ha gjorts för din vän.

Det ska så klar stå ”om man inte har tillräckliga kvalifikationer för de arbetsuppgifter som återstår”

Frågan gäller inte mig utan en anhörig som ev sitter löst till på arbetet.

Personen är 60+, jobbar deltid och är med i facket (unionen). På grund av arbetsbrist/nedskärningar på arbetet kommer (minst) en person att få sluta på kontoret. Personen har jobbat där i många år och det finns flertalet anställa som är anställda senare.
Personen har i sitt kontrakt 1års uppsägning.

Hen oroar sig nu för att arbetsgivaren ska ge henom sparken och att dennes uppsägningstid på något sätt inte ska gälla om uppsägningen sker pga arbetsbrist/nedskärningar..

Jag hävdar att hen ändå har rätt till sitt år - alternativt att bli utköpt. Har jag fel? Vad gäller?

(Personen sitter just nu med tragiska händelser i familjen och orkar inte ringa facket osv. Därav frågar jag här.)
Självklart har personen rätt till lön under sin uppsägningstid. Om uppsägning sker pga arbetsbrist ska man se till att förhandla till sig arbetsbefrielse med dvs att personen slipper jobba under sin uppsägningstid, detta hjälper facket till med. Om man köper ut någon brukar det vara minst dubbla uppsägningstiden man får lön iaf i min bransch.

Tack för alla svar! Jag ska vidarebefordra dessa svar till henom. Känns dock betryggande med dessa positiva svar, vilka ju var helt i linje med mina egna tankar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kära allvetande buke! Har sökt lite (YH)utbildningar till hösten, som jag såklart hoppas komma in på :) Dock är jag också anställd, och...
Svar
10
· Visningar
1 664
Senast: Lightzone
·
Skola & Jobb Jag har en kollega som är väldigt missnöjd med att hen inte längre får göra som hen vill på jobbet. Med tidigare chef fick hen komma och...
Svar
11
· Visningar
2 300
Senast: nullo-modo
·
R
Samhälle Jag arbetar för en stiftelse och har nu fått ny ordförande som är personalansvarig och platsansvarig. Och jag och min kollega har fått...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 247
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Frågar åt en vän, hen är anställd hos en ganska känd arbetsgivare i Tyskland. Uppsägningstiden är 2 veckor. För över 2 veckor sedan sa...
2
Svar
24
· Visningar
4 196
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar