Uppsägningstid och kontrakt.

vaggvisa

Trådstartare
Eftersom att jag funderar på att byta stall om vi hittar något så började jag funderade på det här med uppsägningstid.
Vissa i vårt stall har skrivit på kontrakt med 1 månads uppsägningstid, andra inte (jag till exempel, vi fick inget när vi flyttade dit nu och vi fick inget förra året heller fast att vi tjatade hela året). Dock hade vi muntligt avtal förra året på förra hästen vi hade att det var 1 månads uppsägningstid, så jag vet ju att det är det som gäller i vårt stall, men efter den hästen var det ju ett tag vi inte var i stallet för vi hade ingen häst, sen efter en månad typ flyttade vi dit min nuvrande häst. Gäller det avtalet fortfarande då? :confused: Det kan det väl inte göra?
Sen säger en annan i mitt stall att det alltid är 1 månads uppsägningtid, oavsett om man har kontrakt, muntligt avtal eller nåt annat så är det alltid 1 månads uppsägningstid, är det sant?
För annars borde jag kunna ta mitt pick och pack och dra när jag vill eller hur?

Sv: Uppsägningstid och kontrakt.

Tror att enligt lagstiftningen som gäller avtalsrätt så har ni i och med att ni tog dit en häst igen också godtagit avtalet på em månads uppsägningstid. Som själv skriver så är det ju det normla i det stallet.
Men det beror också på vilken typ av hyresavtal som man har, för det kan hamna i hyreslagstiftningen också och de gäller de tider som finns för hyra av lagerutrymme i den lagstiftningen.

När jag flyttade min häst i juni , till det stallet jag står i nu så skrev vi aldrig kontrakt i förra stallet utan det var bara mutligt avtal, men det var ändå en månads uppsägsningstid oavsett, även om man inte hade det skriftligt, förstod jag det som. Muntliga avtal gäller ju också och om ni hade bestämt något innan du flyttade in skulle jag tro att det är det dvs. en månad som gäller. Dock hade jag en snäll fd stallägare så jag slapp uppsägningstiden helt. Men de som hade skriftligt i det stallet hade 2 månaders.

Nu står jag i ett annat stall med 2 månaders, skriftligt avtal.

Men vi har inget muntligt nu när vi flyttade dit med nya hästen, var inte tänkt att vi skulle stå där. Så om jag kommit som ny hade de antagligen inte sagt nåt.. För de senaste som flyttade in har inget kontrakt de heller.

Inte för att jag tänker ta mitt pick & pack och fly därifrån utan att prata med dom, men är ändå intressant att veta hur det ligger till.

Ok, men har ni inget avtal borde du ju kunna säga upp stallplatsen när du vill men å andra sidan hade väll i princip stallägaren kunnat 'slänga ut dig' med kort varsel också.. oavsett hur det ligger till är det ju sjyst om du förvarnar lite och säger att du ska flytta så att din stallägare får veta hur det ligger till. Det kanske t.ex. finns behov av att hyra ut din stallplats och då vet ju de om att du kommer flytta så din box blir ledig, exempelvis.

Juridiskt är det som jag skrev innan att i ock med att du ställer dit hästen god tar du det avtal som underförstått finns om en månads uppsägningstid. Annars måste du avtala om ett eget avtal med speciell uppsägningstid för just dig. Men det ska ha skett innan du tar dit hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 290
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 897
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka