Uppsägningstid närman hyr hus privat.

Nebraska

Trådstartare
Hur lång uppsägningstid är hyresvärden skyldig att ge när man hyr ut hus privat?
Det är frågan om ett 15år gammalt kontrakt.

Tre månader är väl praxis? Däremot kan besittningsrätten böka till det där rejält när uppsägningen sker från hyresvärdens sida...

Hur lång uppsägningstid är hyresvärden skyldig att ge när man hyr ut hus privat?
Det är frågan om ett 15år gammalt kontrakt.

1-3 månader är inte orimligt, även om 1 månad låter väldigt kort.

Vill hyresgästen göra gällande att besittningsrätten gäller, kommer saken i ett helt annat läge.

1-3 månader är inte orimligt, även om 1 månad låter väldigt kort.

Vill hyresgästen göra gällande att besittningsrätten gäller, kommer saken i ett helt annat läge.

Edit: i länken ovan finns följande svar:
---
Kommer du inte överens med hyresvärden, kan du i stället säga upp dig till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från den dag du gör uppsägningen.
---
http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Hyresratt---bostad/Uppsagning/

Men det är viktigt att skicka som t ex rekommenderat brev enligt anvisningar för att det ska bli korrekt.

3 månader.
(då vi köpte vårt hus var det en som hyrde det sen 15 år tillbaka. Denne ville bo kvar så länge som möjligt och det var 3 månader som han hade rätt till.)

Edit: i länken ovan finns följande svar:
---
Kommer du inte överens med hyresvärden, kan du i stället säga upp dig till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från den dag du gör uppsägningen.
---
http://www.hyresnamnden.se/Fragor-och-svar/Hyresratt---bostad/Uppsagning/

Men det är viktigt att skicka som t ex rekommenderat brev enligt anvisningar för att det ska bli korrekt.
Problemet är det omvända. Jag har blivit uppsagd men behöver längre tid än tre månader för att lösa mitt boende.

Husägaren ska flytta dig själva. Innan dess ska huset totalrenoveras och de vill påbörja renoveringen snarast.

Problemet är det omvända. Jag har blivit uppsagd men behöver längre tid än tre månader för att lösa mitt boende.

Jag bor i Stockholms län där det verkligen inte vimlar av bostäder, men när jag blev tvungen att flytta för 2 år sedan, så satte jag in en annons på Blocket. Då fick jag plötsligt ett flertal alternativ att välja på. Så jag tror det är möjligt för dig också.

Jag bor i Stockholms län där det verkligen inte vimlar av bostäder, men när jag blev tvungen att flytta för 2 år sedan, så satte jag in en annons på Blocket. Då fick jag plötsligt ett flertal alternativ att välja på. Så jag tror det är möjligt för dig också.

Vad du tror och vad jag vet är inte riktigt samma sak. Men tack för hjälpen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi ska ev hyra ut ett mindre hus på gården. Vad behöver man tänka på? Kallhyra. 3 mån uppsägningstid. Sen då?
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 744
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 558
Senast: Queen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård