uppsägning o avflytt

V

velodromen

är det någon som kan hjälpa mej att klargöra lite stallvett o etikett?

om man har tex 2 månaders uppsägnings tid. men i kontraktet står att stall ägaren kan vid olika anledningar säga upp avtalet omgående.
uppsägning kan endast göras i månadsskifte.

om jag väljer att säga upp mej men flytta min häst, visst borde jag då ha tillgång till stall, box samt andra utrymmen i 2 månader även om hästen inte finns i stallet, kan tex stallägaren kräva att jag städar samma dag jag flyttar hästen??

om jag däremot blir uppsagd och blir det med kort varsel och krävs på avflytt omgående men ändå krävs på att betala 2 månades uppsägnings hyra. och om man inte betalar så tar stallägaren ut pant.
funkar det verkligen så här, kan ägaren till stallet kräva att "jag säger att du ska flytta omgående men du ska betala fullt i 2 månader, och när du flyttar ska du lämna allt i samma skick som du flyttade hit."

detta förbryllar mej, om jag är uppsagd bör jag väl ändå antingen ha mina 2 månader på mej att flytta, och väljer jag att flytta tidigare så måste jag väl ändå vara den som disponerar det jag betalar för.

ponera om jag är utkastad vad ska jag då betala för, om man ska hämta hästen innom loppet av 3 dagar. kan stallägaren då rent juridiskt beslagta min egendom som skall utmäta de 2 månadernas hyror. för det har dennes jurist sagt.

vågar man skriva på sådanna här kontrakt, stallägaren hävdar dessutom att en jurist har sagt att det ska vara såhär, och allt annat bestrids i domstol.

i mina ögon låter det helt tokigt att en jurist formulerar detta.

kom igen vad tycker du hade du skrivit under? hade du vågat stå i ett sådant stall?

Det grår runt skallen på mej just nu.:confused:

Sv: uppsägning o avflytt

Jag hade inte skrivit på ett sådant av tal faktiskt, det låter orimligt att man skall betala fullt ut i två månader om man blivit uppmanad att flytta omgående.

Sen är det ju svårt att uttala sig när man inte själv läst igenom avtalet, det kan ju finnas finstilt och andra klausuler som talar för att hyresvärden har rättigheter till det ena & det andra...

Jag hade aldrig någonsin skrivit på det avtalet. Stallägaren har alla rättigheter medans du har inga alls på det du skrivit ut av kontraktet.

Men gissar att det finns fler delar av det som du inte skrivit ut, fast tror inte det finns speciellt mycket som hade gjort att jag accepterade dom villkoren sopm finns utsatta här.

/Camilla

Visst fungerar det ofta så att hyresvärden kan "kasta ut" hyresgästen omgående om denne bryter mot regler. Detta sker tack och lov relativt sällan förutom vid extrema händelser. Förhoppningsvis missbrukar man inte sådana överenskommelser.
Dock tycker jag inte att man som hyresgäst skall behöva betala för den tiden man inte står om det inte är självvalt (dvs om man blir "utslängd").

om man har tex 2 månaders uppsägnings tid. men i kontraktet står att stall ägaren kan vid olika anledningar säga upp avtalet omgående.
uppsägning kan endast göras i månadsskifte.

Då har man uppsägning per kalendermånad, oftast brukar man ha en ömsesidig uppsägningstid dvs i detta fall 2 månader.

om jag däremot blir uppsagd och blir det med kort varsel och krävs på avflytt omgående men ändå krävs på att betala 2 månades uppsägnings hyra. och om man inte betalar så tar stallägaren ut pant.

Om du blir uppsagd per omgående, behöver du inte betala för 2 månaders uppsägningstid. Du kan avflytta omgående även om det är under pågående månad men du kan inte återkräva stallhyra om du gör det. Annars kan du välja att stå kvar till slutet av månaden, måste du avflytta innan månaden är slut kan du begära åtbetalning för den återstående perioden som finns kvar.

ponera om jag är utkastad vad ska jag då betala för, om man ska hämta hästen innom loppet av 3 dagar. kan stallägaren då rent juridiskt beslagta min egendom som skall utmäta de 2 månadernas hyror. för det har dennes jurist sagt.

Om du blir utkastad så har du med största sannolikhet förverkat rätten och förmodligen begått någon typ av kontraktsbrott, i det fallet kan du inte återkräva någon stall hyra för pågående månad och om de 2 uppsägningsmånaderna ska gälla beror på hur kontraktet är utformat.

Sen har man ingen rätt att slänga ut hyresgäster med så kort varsel, finns knappast någon domstol som skulle godkänna det. Allt måste ske inom rimliga gränser, att bli av med hyresgäster hur som helst är faktiskt inte alla gånger så lätt trots kontrakt.

Hade aldrig skrivit på ett sådant avtal.

Vill hyresvärden slänga ut mig omgående så inte kommer denne få någon mer hyra. Helt sinnessjukt.
Har jag sagt upp platsen och väljer att flytta min häst omgående men ändå måste betala hyra för 2 månader så ska jag självklart ha det som jag betalar för. Antingen betalar jag då bara kallhyra och använder boxen som jag själv tycker eller så betalar jag full hyra och tar med mig det foder etc. som ingår i hyran.
Är det kollektivstall jag flyttar ifrån så tar jag givetvis på mig att göra de sysslor som jag normalt skulle göra om min häst stod kvar, inget konstigt med det tycker jag.

Jag tolkar det som Boj, om man blir uppsagd betalar man inte de ytterligare 2 månaderna.
Men som sagt, du skriver inte ut hela avtalet, så det är svårt att avgöra vad man ska tycka om det.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar