Uppsägning av box - vad gäller här?

S

Schuldig

Dokusåpan som är ******* Gård (nej, antal stjärnor matchar inte namnet...) fortsätter, för dom som har följt mina tidigare sura uppstötningar... ;)

Vårt stall ska övergå i annan regi, och vi har inget intresse av att stå kvar där längre. Hon som "sköter" stallet just nu har ett kontrakt som går ut den sista maj i år, så alla våra boxar är uppsagda från detta datum.

För ett tag sedan fick vi höra från en av stalltjejerna att eftersom det var så många som stod i kö för att få en box på gården (:rofl:) fick vi gärna flytta tidigare. Vi skickade då följande mail till hon som hyr ut:

"Hej X,

Y från stallet har sagt, att du har folk i kö till en boxplats på ******** Gård, så om du önskar säga upp kontaktet tidigare än 31:a april så låt oss gärna veta det. Så försöker vi hitta en annan stallplats till [hästen] till d. 28. februari, eller 31:a mars."

Vi får följande svar:

"Hej!

[...] Ja vi har flera stycken som gärna vill ha boxplats, så det går jättebra att ni flyttar tidigare, jag har en som vill komma till snarast."

Vi skaffade ny boxplats och sade upp vårt avtal skriftligen - och får då det här:

"Hej!

Ok, er box är uthyrd from den 1 maj.Har förstått att ni flyttar i slutet på feb.månad. Hyran för mars och April måste naturligtvis erläggas. Blir det någon förändring där hör jag naturligtvis av mig."

Det här vägrar vi såklart, då hela bakgrunden till att det gick bra att flytta tidigare var att hon påstod sig redan ha en som ville ha boxen - men vad gäller rent juridiskt? Vi har sparat alla hennes mail, som väl är.

Sv: Uppsägning av box - vad gäller här?

vad står det i kontraktet?att ni ska ha tillgång till boxen? i så fall verkar det lustigt ni ska betala om någon annan flyttat in..

vad har hon svarat när ni sagt ni inte vill betala?

såg nu att dom flyttar in i maj.. alltså får ni betala för dom månader som den andra inte flyttar in.. den nya kanske har uppsägningstid på sin så därför vill inte denne flytta in tidigare?

jag är ingen expert på sånt här, jag bara spånar lite:o

vad står det i kontraktet?att ni ska ha tillgång till boxen? i så fall verkar det lustigt ni ska betala om någon annan flyttat in..

vad har hon svarat när ni sagt ni inte vill betala?

Vi har tre månaders uppsägningstid egentligen, därför frågade vi henne om vi kunde flytta tidigare eftersom det var så många som ville in på gården, vilket hon sade ja till - hon skrev ju också själv att hon hade en som ville in "snarast".

Hon har inte svarat oss angående betalningen, men jag anar att det slutar med advokat eftersom det tyvärr är normen där ute... :(

Hoppla, såg precis att det här kanske är fel ställe att posta... Sorry, såg inte den nålade tråden innan. :(

Vi har tre månaders uppsägningstid egentligen, därför frågade vi henne om vi kunde flytta tidigare eftersom det var så många som ville in på gården, vilket hon sade ja till - hon skrev ju också själv att hon hade en som ville in "snarast".

Hon har inte svarat oss angående betalningen, men jag anar att det slutar med advokat eftersom det tyvärr är normen där ute... :(

Alltså om man har tre månaders uppsägning så är det den som gäller om man inte har skriftligt på annat, visst har du möjlighet att avflytta tidigare men innebär inte att dina ekonomiska åtaganden försvinner mot tidigare kontrakt. För att det ska vara möjligt så ska antingen hyresvärden ha lovat detta och då helst skriftligt, eller att man kan bevisa att någon annan tagit boxen i besittning och att inga andra boxar finns att tillgå om ni skulle vilja använda den. För det är alltså fullt möjligt under uppsägningstiden.

Alltså om man har tre månaders uppsägning så är det den som gäller om man inte har skriftligt på annat, visst har du möjlighet att avflytta tidigare men innebär inte att dina ekonomiska åtaganden försvinner mot tidigare kontrakt. För att det ska vara möjligt så ska antingen hyresvärden ha lovat detta och då helst skriftligt, eller att man kan bevisa att någon annan tagit boxen i besittning och att inga andra boxar finns att tillgå om ni skulle vilja använda den. För det är alltså fullt möjligt under uppsägningstiden.

Till saken hör ju att hon tidigare sade ok till tidigare flytt då någon annan ville ha boxen - det har vi i ett mail från henne. Vi utgick mao från att boxen var uthyrd från ett av de datum vi föreslog.

Jag antar att de som "stod i kö" för att få komma dit har ändrat sig; en annan tjej i stallet fick ett muntligt löfte om tidigare frånflyttning som nu har tagits tillbaka...

Iom att detta har skrivits mellan parter:

TS skrev:

"Så försöker vi hitta en annan stallplats till [hästen] till d. 28. februari, eller 31:a mars."

Vi får följande svar:

"Hej!

[...] Ja vi har flera stycken som gärna vill ha boxplats, så det går jättebra att ni flyttar tidigare, jag har en som vill komma till snarast."

Så+ borde det ju räknas som att de fått tillstånd att flytta tidigare? De angav 2 datum och detta godtogs?

Jo jag vet vad som skrevs mellan parterna, även jag är läskunnig.;) Kruxet är bara att hyresvärden inte har bekräftat avflytten med datum, vilket är ett måste om man ska frångå kontrakterade 3 månader.
För visst kan du flytta på dagen ingen kan hindra dig från det, men fortfarande kan du få ha dina ekonomiska åtagande kvar och kanske to m andra åtaganden som fodring etc om detta även har ingått.

Jag skulle tolka det som att hyresvärden sagt att såklart det går bra att flytta tidigare, och att det är någon som vill flytta dit snarast.

Dock har hon inte sagt att den som hyr boxen inte behöver betala det som är överenskommet innan om dom flyttar ut tidigare, och heller inte sagt att det är just den boxen/ platsen som personen som vill flytta dit snarast ville ha.

Dvs. det finns inget skrivet eller tekniskt sett överenskommet att den som hyr har en förkortad uppsägningstid.

Ofta blir det missförstånd för att folk tolkar mer än vad det står, i det här fallet så står det ju ingenstans att den som hyr har fått en förkortad uppsägningstid. Om det hade gjort det så hade det stått nåt i stil med "uppsägningtiden är enligt överenskommelse mellan oss 3veckor från och med bla bla och ska vara evakuerad etc. senast den -datum- "

Dvs. jag håller med Boj som sa det bättre.

Jag skulle tolka det som att hyresvärden sagt att såklart det går bra att flytta tidigare, och att det är någon som vill flytta dit snarast.

Dock har hon inte sagt att den som hyr boxen inte behöver betala det som är överenskommet innan om dom flyttar ut tidigare, och heller inte sagt att det är just den boxen/ platsen som personen som vill flytta dit snarast ville ha.

Men - och jag hakar gärna upp mig på detaljer - vi föreslog två datum vi kunde flytta, och hon går med på dem båda då någon vill ha vår box (det måste vara den det handlar om eftersom det handlar om att vi ska flytta och någon annan flytta in efter oss...) asap. Där har ju inte sagts något om att andra boxar är tillgängliga - anledningen till att vi kunde flytta var att folk ville in i stallet nu.

Jag tycker ju själv att "vi flyttar den sista februari eller mars, vilket är tidigare än uppsägningstiden" -"okej då" innebär att det är okej att flytta innan den tiden gått ut...

Men i vilket fall som - när hon nu bussar sina advokater på oss, om vi betalar för boxen till och med 30/4, betyder det då att boxen är vår och kan nyttjas som vi vill (inom rimlighetens gränser, så klart ;))? Rent juridiskt, alltså.

Ni har rätten till boxen, tiden ut. Och ingen annan får använda den.

Lycka till!

Tiden ni betalar för har ni rätt att använda en box, dock inte nödvändigtvis DEN boxen (därav hela saken med att det inte heller nödvändigtvis betyder att ni skulle slippa uppsägningstiden bara för att någon flyttar in i stallet snabbt)

Såvidare ni inte har et kontrakt där ni hyr en specifik box, så finns det inget som säger att hon inte kan hyra ut "eran" box under tiden ni betalar, sålänge det finns tillgång till en box i stallet om ni ville använda den.
Det kan även stå hästar i alla boxar, så länge hon flyttar på en om ni ville använda en box.

Det är därför man def. inte kan tolka eran komunikation som att ni slipper uppsägningstiden, därför att det finns inget där som indikerar det egentligen.

Hon har ju ingen plikt om att informera er om att andra boxar är lediga, om dom nu skulle vara det.

Och som du säger, att ni säger att ni flyttar innan uppsägningtiden (och vilk datum) är ju exakt vad ni säger, och även hon när hon säger "okej", men vad varken ni eller hon säger är att uppsägningtiden är förkortad/ ändrad!
Hon säger bara att hon har uppfattat att ni tänker flytta då och att det är någon som vill flytta in i stallet. Hon säger inte ens att det är eran box det handlar om och även om det var fallet så hade det ändå inte betytt att det automatiskt tog bort uppsägningstiden.
I enkla drag: om man inte uttryckligen säger att uppsägningstiden är ändrad, så är den inte det.

Jag har själv varit i den sitsen, just att jag flyttat innan uppsägningstiden är slut och aldrig att jag skulle tolka att jag slipper betala bara för att jag flyttar ut tidigare och nån annan kankse flyttar in.
Så länge stallägaren har en box om jag behövde den, så har dom inte gjort nåt fel, och som sagt, det betyder INTE att uppsägningstiden är ändrad. Om man inte sagt det rakt ut.

Och det är ju just det som är saken, jag tror inte du verkar förstå att hon antagligen inte är ute efter att vara hemsk, utan det är ett missförstånd från din sida.
Jag skulle också "bussa på" advokater om någon försökte skita i att betala för sin uppsägningtid!

Det är inte det minsta sant.
Om dom inte har ett kontrakt som specifierar vilken box det är dom hyr, så är det heller inte boxen dom hyr utan EN BOX I STALLET så att säga, inte just den boxen. Vilket betyder att stallägaren får använda den hur jäkla mycket dom vill under tiden, även hyra ut den, så länge det finns en box tillgänglig om dom vill använda den.

Finns hurmånga exempel på det som helt här på buke och i verklgien livet.

Men i vilket fall som - när hon nu bussar sina advokater på oss, om vi betalar för boxen till och med 30/4, betyder det då att boxen är vår och kan nyttjas som vi vill (inom rimlighetens gränser, så klart )? Rent juridiskt, alltså.

Ni kan nyttja den för det ändamål ni hyrde den för, dvs installning av häst.

Och det är ju just det som är saken, jag tror inte du verkar förstå att hon antagligen inte är ute efter att vara hemsk, utan det är ett missförstånd från din sida.
Jag skulle också "bussa på" advokater om någon försökte skita i att betala för sin uppsägningtid!

Jag försöker inte "skita" i uppsägningstiden; det var därför vi nappade på hennes erbjudande om att flytta innan uppsägningstiden, och för att hon fick det att låta som om det fanns andra som ville ta över med det samma.

Tyvärr tror jag visst att hon försöker vara hemsk; hon slutade vara trevlig mot oss så fort vi började ställa krav på att stallet skulle vara helt och rent (hagar som inte blåser ner, tak som inte läcker vatten i flera veckor osv.) och skickar sura sms till oss med hot om både det ena och det andra - nu pratar hon inte med oss längre, vilket vi i och för sig är glada för. Har i efterhand fått veta att hon är känd för att gå ganska långt för att tvinga pengar av folk; synd att man inte fick veta det tidigare. Hade hon faktiskt lagt ner tid på stallet samt varit trevlig mot oss hade jag nog inte haft lika mycket emot att betala den extra hyran.

Men det var kanske ett litet sidospår... :grin:

Hyra är inget man kan välja bort att betala för att man tycker att hyresvärden är otrevlig.

Jag tolkar det oxå som att du får beta
la dina månader o ser inget konstigt med det.

Betalningsansvaret har ju - vad du skriver - aldrig ens diskuterats. Ni har ett önskemål om att flytta tidigare, vilket ni givetvis är i er fulla rätt att göra. Det har ingenting med betalningsansvaret att göra. Uppsägningstiden är ju tydligt kommunicerad verkar det som, och inget säger att ni på något sätt skulle "slippa" det ekonomiska åtagandet.

Har lite svårt att förstå varför ni inte diskuterat det ni EGENTLIGEN var intresserade av, d v s att slippa betala uppsägningstiden.

Ja men åter igen så säger du ju att det var ett erbjudande om att flytta i förtid.
Det är inte samma sak som att uppsägningstiden är ändrad!

Jag ger upp, visst hon kanske är jättteotrevlig, hon kanske inte skött nånting, ni har kommit överens om att ni vill flytta tidigare (oavsett vem som föreslog det) men det spelar ingen roll, för ni har enligt vad du säger INTE fått en förkortad eller ändrad uppsägningtid.

Sen om du inte vill se det är ju en annan fråga men det finns inget du har sagt som indikerar att ni har kommit överens om det.
Jag tror det är ett problem i kommunikation här, från din sida.
Eftersom du inte verkar hänga med på att uppsägningtid inte är samma sak som att flytta ut.
Och jag gissar att det är exakt samma problem mellan henne och dig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur... 2
Svar
33
· Visningar
4 821
Senast: Niela
·
Hästmänniskan Behöver hjälp med att tolka följande text: För ********* Ryttarförenings (ideell förening) förpliktelser avseende hyra av boxplatser av...
Svar
8
· Visningar
1 867
L
Trav jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 271
Senast: Lindi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?