Uppsagd under sjukskrivning, vad händer med SGI?

ztsu

Trådstartare
Jag är sjukskriven för utmattningssyndrom sedan november och nu har min arbetsgivare meddelat att de kommer säga upp mig. Det finns mycket att säga om det men min fråga gäller inte huruvida de får göra det eller inte, utan vad som kommer hända med min sjukpenning? Jag bryr mig eg. inte om att de säger upp mig för jag hade aldrig tänkt sätta min fot där igen, men jag är så himla rädd att min sjukpenning kommer minska? Jag har försökt googla men hittar inget vettigt som stämmer med mitt dilemma och inte är hundra år gamla trådar i halvdöda forum.

Kommer min SGI, och således min sjukpenning, påverkas av att jag blir uppsagd? Och isf, på vilket sätt? Hur mycket skillnad blir det? :nailbiting:

(Ja, jag skulle såklart kunna ringa FK men jag tycker det är så jobbigt att prata i telefon :()

Jag är sjukskriven för utmattningssyndrom sedan november och nu har min arbetsgivare meddelat att de kommer säga upp mig. Det finns mycket att säga om det men min fråga gäller inte huruvida de får göra det eller inte, utan vad som kommer hända med min sjukpenning? Jag bryr mig eg. inte om att de säger upp mig för jag hade aldrig tänkt sätta min fot där igen, men jag är så himla rädd att min sjukpenning kommer minska? Jag har försökt googla men hittar inget vettigt som stämmer med mitt dilemma och inte är hundra år gamla trådar i halvdöda forum.

Kommer min SGI, och således min sjukpenning, påverkas av att jag blir uppsagd? Och isf, på vilket sätt? Hur mycket skillnad blir det? :nailbiting:

(Ja, jag skulle såklart kunna ringa FK men jag tycker det är så jobbigt att prata i telefon :()
Tror du måste anmäla till AF första dagen du är arbetslös för att skydda sgin
Den påverkas inte av att du blir uppsagd.
Men det där kan säkert nån bättre än jag

Din SGI skall inte påverkas, prata med din handläggare på FK. När jag var i liknande situation fick jag bäst hjälp av FK.

Jag blev uppsagd i maj under min sjukskrivning.

När man blir uppsagd så går man lite under andra regler tydligen. Man ska inte kunna få mer pengar från FK än vad man kan få från A-kassan. Det är bara det "lilla" problemet att FK vet inte om att A-kassan höjdes för ett år sedan...

Jag får nu ca 10 000 efter skatt från FK. Jag hade innan den högsta ersättningen som fanns, så det blev rätt rejält kännbart.

SGI ska dock tydligen inte påverkas trots detta... Men ja...

Jag blev uppsagd i maj under min sjukskrivning.

När man blir uppsagd så går man lite under andra regler tydligen. Man ska inte kunna få mer pengar från FK än vad man kan få från A-kassan. Det är bara det "lilla" problemet att FK vet inte om att A-kassan höjdes för ett år sedan...

Jag får nu ca 10 000 efter skatt från FK. Jag hade innan den högsta ersättningen som fanns, så det blev rätt rejält kännbart.

SGI ska dock tydligen inte påverkas trots detta... Men ja...

Det var precis det här jag var orolig för :cry:

Det var precis det här jag var orolig för :cry:

Kan du inte förklara läget för din arbetsgivare och höra om de inte kan säga upp dig när du är frisk istället?

Jag förlorade nog 5000/månad på att bli av med jobbet... Det roliga är att jag har inkomstförsäkring, tyvärr gäller den bara om jag går på A-kassa. Så när jag blir "frisk" så kommer jag helt plötsligt få typ 18-20 efter skatt istället :laugh:

Det kommer kännas som att bada i pengar efter den här slitiga perioden!

Jag avslutade mitt jobb under pågående sjukskrivning och min SGI påverkades inte. Däremot sänktes sjukpenningen med nån hundring/månad och de gör en hårdare bedömning om man har rätt till sjukpenning iom att man som arbetslös jämförs mot ALLA jobb och inte det jobb man haft.

Sen kan man heller inte vara arbetssökande som sjukskriven av den enkla anledningen att man faktiskt inte står till arbetsmarknadens förfogande.

Jag avslutade mitt jobb under pågående sjukskrivning och min SGI påverkades inte. Däremot sänktes sjukpenningen med nån hundring/månad och de gör en hårdare bedömning om man har rätt till sjukpenning iom att man som arbetslös jämförs mot ALLA jobb och inte det jobb man haft.

Sen kan man heller inte vara arbetssökande som sjukskriven av den enkla anledningen att man faktiskt inte står till arbetsmarknadens förfogande.

När var detta?
Min ersättning sänkte de som sagt med ungefär 5000 kr....

Jag har liknande erfarenhet som gnist nämner.
Jag skulle skriva in mkg första dagen som arbetslös hos arbetsförmedlingen. Sen valde fk att bara sjukskriva mig 50% för att man ansåg att jag skulle kunna klara av normalt arbete på arbetsmarknaden. Man jämförde alltså inte emot mitt senaste arbete där dom godkände 100% sjukskrivning.
Dett var nu i höstas.

Så här är det,
Om man inte varit sjukskriven de tre senaste månaderna och fått sjukpenning från fk. Dvs korta sjukfall med sjuklön räknas inte. Då hamnar man på dag 1 i rehabkedjan hos försäkringskassan. Då bedöms man mot sitt ordinarie arbete. Senast vid dag 90 ska en utredning gjorts av srbetsgivaren som ska inkomma med ett utlåtande från arbetsgivare till försäkringskassan om det finns möjlighet till anpassning av arbetsuppgift eller att man kan erbjudna den sjukskrivna andra arbetsuppgifter tillfälligt. Kan man inte det så är bedömningen samma som de första 90 dagarna i 90 dagar till. Vid 180 dagars sjukskrivning ändras bedömningen till att omfatta alla normalt förekommande arbeten på arbetsmarknaden. Och denna bedömningsgrunden kvarstår sedan.
Om man är arbetslös när man blir sjuk så bedöms man redan på dag 1 som om man vore på dag 180, blir man arbetslös så ändras alltså bedömningen också.
Man får också ett sänkt maxtak på dagersättningen gällande sjukpenningen, har för mig det ligger på 543 :- per dag. Annars är sgitaket på max 7,5 prisbasbelopp. (10 pbb gällande föräldrapenning)
Så länge man är sjukskriven är egi skyddad, grundregeln är att själva sgi inte ändras om man har aktivt sjukärende. Sedan finns det ju undantag såklart, exvis tjänstledighet osv som kan spela in. Det som är väldigt viktigt att tänka på är att första dagen man inte får sjukpenning i hel omfattning eller inte alls och är helt eller delvis arbetslös så måste man anmäla sig på arbetsförmedlingen och stå som aktivt arbetssökande i motsvarande omfattning. Dvs det får inte bli något glapp från sjukpenning till arbetsförmedlingen. Ska man vara stensäker på att skydda sgi så ska man stå i skat 11 på arbetsförmedlingen dvs som aktivt arbetssökande och lämna månadsredovisning/rapport. Att arbetsförmedlingen anser man är för dålig att stå som aktivt arbetssökande och man står som förhindrad att söka arbete (skat 14) pga hälsa skyddar inte sgi egentligen. Vi har haft några sådana tråkigar fall där folk tappat sin sgi pga det.

Du måste meddela FK att du blivit uppsagd. Det är svårare att få godkänt sjukskrivning som arbetslös. Din arbetsförmåga kommer nu att bedömas mot hela arbetsmarknaden, dvs att det finns en risk att de bedömer att du ej har rätt till sjukpenning nu. Om så sker måste du genast anmäla dig på AF som arbetssökande. Missar du det förlorar du din SGI. Det spelar ingen roll om du/din läkare/AF anser att du är för sjuk för att jobba, om FK säger att du inte får mer sjukpenning så måste du möta upp på AF senast den dag din sjukpenning tar slut.

Men SGI försvinner inte om du har sjukpenning och blir arbetslös, det är först när du inte får sjukpenning att du riskerar förlora den. Jag rekommenderar dig att ringa din handläggare så snart som möjligt.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år... 2
Svar
20
· Visningar
1 890
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 474
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer... 2
Svar
29
· Visningar
3 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka