Uppsagd med omedelbar verkan

O

olivtradet

Hej

För ett tag sedan blev jag och min hyresvärd osams och denne person sa upp mig med omedelbar verkan och jag skulle se till att flytta hästen nästkommande dag. Var hästen inte borta då skulle hon tillkalla polis. (allt detta sades muntligt). Det finns kontrakt, men det är ej påskrivet ännu och jag har båda kopiorna hemma hos mig). Hon räknar med att jag ändå ska betala för uppsägningstiden annars kommer hon skicka faktura på stallhyran som hon kommer att gå vidare till inkasso om det inte betalas. Jag tänker inte betala hyran, då kontraktet inte är påskrivet. Gör jag rätt eller fel?

Sv: Uppsagd med omedelbar verkan

Muntliga avtal gäller och du har rätt att stå kvar uppsägningstiden (förutsatt att du betalar hyran då) ut om ni inte kommit överens om annat. Har hv skrivit under det skriftliga avtalet så gäller väl det...

Vad har hänt som gjorde att du blev uppsagd med omedelbar verkan?? Har du brutit mot några regler?

Inga regler brutna alls, men hyresvärden gjorde en sak som jag inte tyckte var acceptabelt och jag sa ifrån. Då passade jag inte där längre. Båda parter måste väl ändå skriva under, hur tänker du?

Ifall hon vræker dig så ska du ju inte betala uppsægningstid.

Det ni avtalat gäller. Det avtalet du har hemma, som ännu inte är påskrivet, är alltså vad som gäller för er överenskommelse.

Vad är det för uppsägningstid i kontraktet? Det är den tid du har på dig att flytta, men som situationen verkar är nog det bästa att försöka komma iväg omgående.

Har hon sagt upp dig och du INTE står uppsägningstiden ut, hade jag inte betalt mer än för den innevarande månaden (d v s den månaden du flyttar).

Jag flyttade hästen dagen efter, eftersom hon hotade med att ringa polisen. Nu står han i ett mycket bättre stall med folk jag kan lita på.
Så jag kan ju inte påstå att jag fick stå kvar hela uppsägningstiden som är fram till maj om vi hade följt kontraktet som jag inte har skrivit på eftersom där stod saker jag inte höll med om.

Jag hade betalat den avtalade stallhyran fram till den dag då hästen lämnade gården.
Meddela stallägaren att du har betalt för din tid och tacka för dig.

Du är uppsagd, du har betalt för vad du nyttjat och ingenting finns på skrivet om annat. Har mycket svårt att tro att hon skulle kunna kräva ytterligare betalning iom att du gjorde som hon sa och flyttade hästen dagen efter osv.

Förhoppningsvis lugnar hon ner sig när du är ute ur stallet och det går några dagar.

Lycka till på nya stället!

Ja, muntligt avtal gäller. Men det förutsätter väl ngn form av vittne? Annars är det ju svårt att hävda vad som faktiskt har avtalats.

Polisen behöver du inte bekymra dig om, även om hv anmäler eller ringer kommer de inte göra något i och med att det är ett civilrättsligt ärende.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med... 2
Svar
33
· Visningar
5 542
Senast: ameo
·
M
Ekonomi & Juridik Behöver hjälp med att förstå konsekvenserna, juridiskt, för följande. Jag hyr en box och lösdriftsplats i ett lösdriftsstall. Enl...
Svar
15
· Visningar
2 753
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 598
Senast: Marie_Ozzy
·
L
Ekonomi & Juridik Jag skriver med nytt nick för att inte riskera att hänga ut någon, i hopp att en klok Bukefalist eller två kan ge råd i situationen... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 922
Senast: longerlinan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka