Lilla

Trådstartare
Upprörd över Berghs bestraffning. Visst han drev,han drev länge och så...men hästen undersöktes av veterinärer och inga märken trots tunn päls...Jag tror faktiskt inte hästen led.
Så i går på Färjestad, en kusk driver,rycker och sliter i sin häst under lång lång tid. Han lägger inte på spöt spec ofta och bestraffningen blir NOLL!
I mina ögon kunde denna förbannat fula körningen ha börjat närma sig Berghs straff men tydligen är inte munryckning straffbart.

Sv: Upprörd!

Justitiemord......:mad:
Men det ryktas lite överallt att de stora namnen planerar någon slags motaktion för att visa sitt stöd för Bergh och för att visa sitt missnöje.

måste nog säga att jag tycker det var rätt dömt!

Jag tänker inte ta ställning då jag endast sett loppet på TV, men någonstans måste gränasen dras, någonstans måste det göras en markering vad som är okej eller inte i travsporten.

Robert Bergh ska straffas på något sätt, inget snack om saken, men det skulle säkert kusken på färjestad också (jag har inte sett loppet, tänker ionte uttala mig mer om det). Problemet är väl i så fall att det inte döms lika? Dessutom är väl Robert Bergh inte känd för att bruka vara allt för snäll mot hästarna så han kanske hade samlat på sig lite innan också (han har kört häst åt mig tre gånger och fått böter alla tre, konstigt?):angel:

Motaktion tycker jag verkar barnsligt... Är man kusk får man lugna sig lite, både för sportens skull och hästarnas skull, visserligen handlar det om mycket pengar och att man blir het är helt okej till en viss gräns, men någonstans måste ju markering och gräns dras...

Jag blir mer upprörd över att du är upprörd över Berghs bestraffning.
Säger en del om ditt tänkande.

Jag tycker inte att det var rätt men straffet var för hårt och det jag är mest upprörd över är att drivningen på Färjestad inte bestraffas alls.
Att Bergh drev felaktigt har jag inget att säga om!

Känns som om du tagit ställning trots allt...

Är känd för att inte vara snäll... Han har förhållandevis lite drivningsförseelser senaste halvåret och tagit alla tidigare avstängningar och böter. Ska han fortsätta lastas för detta?

Sedan kan man alltid moralisera.

Vad är värre Bergh långvariga, men inte hårda drivning eller ett par rejäla rapp som ger svullnader på korset?

Vad är värre drivning eller starta en halt häst?

Vad är värre drivning eller en undernärd häst?

Vad är värre drivning eller sitta och slita (saxa) hästen i munnen?

Vad är värre drivning eller "kapa en konkurrent" i spetskörningen?

Nu är det drivning som ska stävjas av STC och då är det helstängt på och fram med stora motorsågen. Nyansera er!!

Känns som om du tagit ställning trots allt...

Är känd för att inte vara snäll... Han har förhållandevis lite drivningsförseelser senaste halvåret och tagit alla tidigare avstängningar och böter. Ska han fortsätta lastas för detta?

Uppenbarligen har han gjort något som retat upp domarna på den aktuella banan trots allt, förklaringen att han skulle ha hästägare som gör att folk är avundsjuka är riktigt dålig, för att inte säga barnslig... Så något är det ju eller hur?? Jag har INTE tagit ställning till huruvida straffet är för hårt och så vidare, men straffas ska väl han göra som alla andra, eller hur?

Sedan kan man alltid moralisera.

Vad är värre Bergh långvariga, men inte hårda drivning eller ett par rejäla rapp som ger svullnader på korset?
Nä, det är lika illa, har aldrig skrivit något annat. Men faktum kvarstår, att det måste dömas lika, vilket jag också var inne på om du läst mitt inlägg... Självklart ska det dömas lika på alla banor, och där har vi problemet, anser jag, vilket också var det jag ville komma fram till.

Vad är värre drivning eller starta en halt häst?
Vi har banveterinärer som tar av hästar som är halta tack och lov. Även det blir det brukar det vara ett jäkla liv om... Men faktum är att banveterinären har bestämmanderätt om hästen ska starta eller inte. Liksom att domarna har bestämmanderätt att dela ut böter och avstängningar när de ser något som inte gynnar travsporten varken sportsligt eller för djurens skull.

Vad är värre drivning eller en undernärd häst?
Tack och lov att jag håller till på en bana då där de både stryker för ej tävlingsmässigt skick eller i vissa fall har tagit licensen om hästarna ser för magra ut

Vad är värre drivning eller sitta och slita (saxa) hästen i munnen?
Ja, det tycker jag faktiskt. Jag har aldrig sett en rutinerad kusk sitta i ett lopp och saxa hästen i munnen så mycket att det ser illa ut på det sättet.

Vad är värre drivning eller "kapa en konkurrent" i spetskörningen?
Det tycker jag våra domare överlag är väldigt duktig på att se och också bestraffa.

Nu är det drivning som ska stävjas av STC och då är det helstängt på och fram med stora motorsågen. Nyansera er!!

Jag är verkligen inte nolltolerant för drivning, men hur det än är så handlar det om en sport som behöver all positiv respons den kan få för att hitta nya kunder, annars har vi ingen travsport, och exemplen ovan är inte bra, så enkelt är det, kapning av ben är farligt i höga farter, halta hästar ska givetvis ha startförbud, och för hård drivning ska självklart bestraffas. Det finns ett reglemente och det kan man tycka vad man vill om, men i alla sporter måste det finnas regler... Problemet är väl bara att alla utövare och domare måste hålla sig till det :smirk:.

Bara för man är mot hård drivning och tycker det ska stfaffas betyder inte det att man är för halta och undernärda hästar.

Håller fullständigt med dig!

Det är skillnad på travkusk o travkusk, hästkarl o hästkarl.

Drivningen var regelvidrig, skadad häst el inte, ta ditt straff o bättra dig!!

Jag måste säga att jag tycker bestraffningen var helt korrekt dömd. Men alla ska då dömmas lika. tycker det är bedrövligt att man tollererar så många slag och ryckningar i sulkyn, slit i munnen osv. tycker det är absolut rätt att fälla så hårda dommar på ett så fullt tillväga gångssätt. men jag tycker det är illa att inte alla blir dömda lika hårt som bergh blev!!
I vilken anna ridsport som hällst hade du varit avstängd på mycket längre tid om du hade ryckt i tömmarna och piskat med spöet osv. då spelar de ingen roll om hästen tagit mycke eller lite däran av slagen. de skrevs tidigare här under denna rubriken om vad som var värst drivning eller en undernärd häst? TÄnk om det hade varit den där undernärda hästen bergh hade kört, ochg han hade behandlat denne hästen lika illa hur hade ni reagerat då?

tummen upp för hå¨rda straff mot drivningar, tycker det är vedervärdigt att se folk driva på sina hästar så hårt efter att ha kämpat i de höga tempot som de gör på så långa sträckor!!

Jag tror inte att hästen led. I övrigt blev det syftningfel för det som upprör mig är att många driver styggare och klarar sig undan.

Tyvärr stämmer inte det...Har sett ryttare på flertalet lokala dressyr tävlingar som piskat så korvar uppstått och ryckt hästar i munnen...
Jag har vid två tillfällen sagt till överdomaren som inte gjort ett skit.

Jag har INTE tagit ställning till huruvida straffet är för hårt och så vidare, men straffas ska väl han göra som alla andra, eller hur?
Precis han ska straffas som alla andra, inte hårdare.

Vi har banveterinärer som tar av hästar som är halta tack och lov. Även det blir det brukar det vara ett jäkla liv om... Men faktum är att banveterinären har bestämmanderätt om hästen ska starta eller inte. Liksom att domarna har bestämmanderätt att dela ut böter och avstängningar när de ser något som inte gynnar travsporten varken sportsligt eller för djurens skull.
Tyvärr delar jag inte din uppfattning. Ser varje tävlingsdag 3-5 hästar som inte är i skick att starta. Ingen banveterinär som vågar ta ut dessa. I många fall handlar det dessutom om att hästägaren dessutom är kund hos banveterinären... Domarna är lika flata. Det delas ofta godtyckligt ut böter och avstägningar. Senaste dagarna har jag sett minst tre exempel som jag tycker är värre än Berghs aktuella fall, samtliga UTAN bestraffning. Du lever i en underbar värld!

Halta och magra hästar
Tack och lov att jag håller till på en bana då där de både stryker för ej tävlingsmässigt skick eller i vissa fall har tagit licensen om hästarna ser för magra ut
Kan bara gratulera dig! Förstår varför du lever i en underbar värld...

Saxningar
Ja, det tycker jag faktiskt. Jag har aldrig sett en rutinerad kusk sitta i ett lopp och saxa hästen i munnen så mycket att det ser illa ut på det sättet.
Det har jag...alltför ofta dessutom. Utan bestraffning i såväl träning som tävling.

Kapningar
Det tycker jag våra domare överlag är väldigt duktig på att se och också bestraffa.
När har någon fått 30 dagars omedelbar avstängning för detta? Jag måste ha missat detta... Jag tycker i alla fall att det är värre att få min häst "kapad" i första sväng och komma in skadad, än att min häst blivit "driven" och kommer in utan skador. Du kanske tycker annorlunda? Vad är värre enligt djurskyddet?

Kontentan av att domen nu är fastställd av överdomstolen är att de kommer att få jobbigt att följa upp med samma mall för alla.

Tyvärr stämmer inte det...Har sett ryttare på flertalet lokala dressyr tävlingar som piskat så korvar uppstått och ryckt hästar i munnen...
Jag har vid två tillfällen sagt till överdomaren som inte gjort ett skit.

Okej där jag är och tävlar brukar dom vara hårda på den fronten men visst kan jag hålla med om att det slarvas även i ridsporten på en del ställen vad gäller användning av spö. men de vanligare dommarna och överdommarna här är väldigt hårda på den punkten.

Liknande trådar

K
Hästmänniskan *Skriver under anonymt nick då detta är känsligt för mig* Jag ringde för ett år sedan till kommunens djurskyddsinspektör och gjorde...
Svar
11
· Visningar
2 570
Senast: Görel
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655
C
Trav Tycker ni att det är jobbigt att höra om mitt "ältande" om Hajgubben så ska ni sluta läsa NU! Har varit ute och gått rätt mkt på...
Svar
18
· Visningar
1 385
Senast: Camarotheking
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka