Sv: Uppridning för amatörryttarlicens!
Ok, nu blir jag förvirrad!
Jag fick svaret att vi på dagslicens inte behövde gå helgkursen, medans Neni_ fått svaret att vi behöver..
Ninni du som är lite insatt, vet du hur det ligger till en gång för alla?
Alltså om man har sin dagslicens, men inte kommer att rida innan den 1 mars, vad gäller????
Har du använt din dagslicens? Dvs ridit lopp ännu?
Jag har inte heller fattat... Men tror att har man använt sin dagslicens (om än bara en gång) skall man inte behöva rida upp igen efter som man då blivit godkänd både i uppridning+av en skiljedomstol. Dagslicenserna upphör dock 1amars, så skall man rida lopp efter det skall man ha betalt in licensavgiften även om man bara ridit ett lopp på dagslicens.
Eventuellt kan jag tänka mig att det skulle kunna vara så att om man inte ridit lopp (fast att man ridit upp) så kanske det är så att att du måste rida upp igen på en kurs...
Jag vet inte, men hoppas att det kan vara så!
Inte för att vara elak eller något, utan för allas säkerhet. För har du ridit upp för ett bra tag sedan utan att använda din licens funkar de tre ”prov loppen” innan din licens som extra test tillfällen där skiljedomstolen godkänner och kontrollerar dig. Men har de aldrig sätt dig så har du inte blivit godkänd och borde inte kunna få ut en fullvärdig licens… Typ…
Det enda jag kan rekommendera är att prata med Helena Gärtner, jag bad henne för en tid sedan att skriva utförligt om vad det är som gäller, men vet inte om det fortfarande är luddig info på galoppsport.se?
Hade jag fått bestämma så hade alla utan fullvärdig licens den 1a mars, tvingats gå kursen för att sätta en fast gräns, antingen har man licens eller inte. Jag tycker också att skiljedomstolen skulle kunna döma licensierade ryttare vid upprepade förseelser till att gå kursen för att få rida upp igen, tills de gått kursen skall de ha ridförbud. Det om något hade kunna sätta press på ryttarna, för vissa situationer har verkligen varit farliga. Men det är svårt att komma åt en redan licensierad ryttare (tycks det som), avstängningar känns inte så mycket när det bara är ett lopp i veckan.
Återigen inte för att vara elak, utan för mångas egna bästa, man måste kunna ta vara på både sig själv och andra där ute. Och flera incidenter under de senaste året har visat att den generella kunskapsnivån på ryttarna har sjunkigt. Skiljedomstolen i Skåne berättade för mig på Kriteriedagen att det var under all kritik och tyckte att amatörryttarklubben borde ta tag i det. Detta är inte bara Amatörrytarklubbens ensak, utan snarare licenskomitens. Vilken nu har infört kurskravet vilket är kanon. Så hoppas att man kan övertala även licensierade ryttare att gå kurserna…
Skulle det vara så att du måste gå kursen så är det inte katastrof, se det som en kul grej i stället!! Tror att kurserna kommer bli jätte roliga, träffa personer med samma intresse, få tips, kunna ställa alla frågor man har och faktiskt kunna få lite hjälp när det gäller hur man packar sin sadel, lugnar hästen i startboxarna, knep för att rida hästar som ogillar sprut osv…