Uppläsning av program

C

Cheeri

Min dotter på 8 år håller på att göra sin dressyr debut. Problemet är bara att hon har svårt att komma ihåg programmet. Har för mig att man kan ha uppläsare på lokalnivå, någon som vet.....

Sv: Uppläsning av program

Inte för att jag har svar på din fråga. Men springa programmet på hallmattan var hur jag lärde mig programmen när jag var yngre :D

Vid regional tävling och lägre har man rätt att använda programläsare, programläsaren får endast läsa programtexten :)

Du får ha uppläsare, som läser rakt upp och ner från Program boken. Dvs tex. vid A, vänd rätt upp i arbetstrav. Jag har haft de en gång när jag av misstag lärt mig fel program och startade först och uppmärksammar detta när jag ska gå in på banan. Fanns ingen tid att lära in sig rätt program så då fick min kompis läsa upp. Tur nog hade jag ridit programmet som skulle tävlas tidigare..... Var ganska svårt och man var tvungen att koncetrera sig på att höra vad hon sa.

Inte för att jag har svar på din fråga. Men springa programmet på hallmattan var hur jag lärde mig programmen när jag var yngre :D

Det gör jag fortfarande ...
Min man ser en smula undrande ut när jag gör galoppökningar tvärs över vardagsrumsmattan!:D

Jag tror faktiskt att det är lättare att lära sig programmet än att få det uppläst.

Jag tror faktiskt att det är lättare att lära sig programmet än att få det uppläst.
Håller med. Att få det uppläst gör ju att man måste koncentrera sig på fler saker än bara själva ritten. Be dottern springa i ridhuset om hon har svårt att visualisera ritten på mattan i vardagsrummet ;) Det är väl lika bra att lära sig att från början lära in program, speciellt om dottern vill tävla vidare senare och avancera i klasserna. Är man förberedd på vilka moment som står framför en är det lättare att förbereda hästen. En uppläsare kommer alltid störa lite, då ryttaren måste koncentrera sig på att uppfatta denne. Och vad händer om ryttaren inte hör var uppläsaren säger?

Sist jag tävlade var jag en raritet. Samtliga hade ropare. När det var dags för mig stod gänget från stallet och diskuterade vem som skulle ropa programet åt mig. "Ingen av er. Jag kan det utantill." Kom man från Sverige från en tid där man inte hade ropare så är det en självklarhet att kunna programet utantill.

Fast för små barn kan jag förstå (och handikapp också).

Och ja, det är tillåtet att ha ropare.

TS: läs tävlingsreglementet. Som förälder är du skyldig att ta grönt kort då tösen är för ung. www.ridsport.se

Jag sa väl inte att det inte var tillåtet? =/

Tack för alla svar!! Tävlingen gick bra, klarade 2 program utan uppläsare. Första programmet kunde hon när vi åkte till tävlingen. Program 2 pluggade vi i bilen mellan klasserna, Hade givit viss ridit delar av det innan. Klart jag har grönt kort. Taget för 15 år sedan eller nåt när jag själv tävlade ponnny

Jo, uppläsare är tillåtet på lokal nivå, men man får bara läsa vad som står i programmet.
Roligt att hon klarade det utan uppläsare! Du får gratulera..

Man bör ha ridit BÅDA programmen många ggr o även ha gått/ sprungit det 50 ggr.

I alla andra sporter måste man veta var o när man ska göra vad- innan- planerat- varenda moment. Det ska sitta i ryggmärgen- säger JAG- som ridit fel många många gånger:angel::o

Den enda gången som det har gått riktigt bra- hade jag fokuserat på varenda halvhalt o hade ett mantra när jag kom in på banan- rid på hästens rumpa.

Det gick som jag hade planerat- hela ritten- fokuserad:banana:

Gratulera dottern, men Mamma bör planera bättre.:devil:
Ett barn har troligen svårare att fokusera.

Även när man går en bana i hoppning är det inte bara att kunna vägarna, utan hur ska jag rida HÄR.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: Strandad
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Marvin
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
871
Senast: Görel
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar