Uppland Summer Paint Show

Behöver lite hjälp....
Vi har anmält oss till haltern på Jälla den 4 juli. Jag är nybörjare på detta så jag behöver lite råd av er som kan lite mera... Ska jag raka bort håret på mulen? Har för mig att jag läst man ej får det men hörde av en annan att man ska raka... Sen undrar jag över detta med rakning av benen, jag gjorde det för 3 veckor sedan och det har ännu inte vuxit ut ordentligt och tillråga på allt så funkade inte rakmaskinen så bra så det blev lite ¨hackigt¨. Hur kan jag ¨dölja¨ detta-går det? Och har ni några andra tips att dela med er av? Tar tacksamt emot det då jag kanske-om jag vågar förstås:angel:- vill åka på nån halter även nästa år då fölisen ju blir 1 år....

Sv: Uppland Summer Paint Show

enligt lag får du inte klippa/raka hästens mule. men vissa gör det ändå.

jälla är (iaf när jag tävlade där) en liten tävling med flera klasser med 1-2startande. :)

Det finns mig veterligen inte någon lag som säger att man inte får klippa hästens känselhår. Det finns en rekommendation som säger "du bör inte klippa din hästs känselhår" men det är inte olagligt. Det är upp till var och en.

Så till TS, det avgör du själv. Vill du inte ta bort håren runt mulen så gör du inte det. Dom flesta som haltrar mycket väljer att göra det.

Vet inte hur benen på din häst ser ut men om den har vita strumpor så krita eller pudra dom med babypuder.

Lycka till på tävlingen!

det var väl prat om att införa en sådan lag? jag kommer inte ihåg, men jag är av den åsikten att hästarna ska ha kvar sånt som hjälper dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka