uppläggning av träning

S

sucka

veckan innan tävling (mao. sista veckan). Hur gör ni? lägger ni upp speciellt kanske rider mer eller mindre?

Sv: uppläggning av träning

Beror väl lite på vilken häst man har.... Min häst vill gärna ligga på och "springa för fort" och blir då tråkig i formen och passtaktig i tölten. Så med honom är det åtminstone ett rejält dressyrpass som gäller veckan innan tävling. Då vill jag ha honom att gå i form mjukt och fint i alla gångarter utan att stressa - särskilt i tölten försöker jag träna samling och LÅNGSAM tölt, eftersom det behövs för att de andra tölttempona skall funka. Brukar dock inte direkt träna snabbare tölt, eftersom han så att säga kan det "av sig själv". Brukar också ta något lite längre ridpass i skogen, så att han får "springa av sig". Det ideala är skogsrundan med rejäla galopper tre dagar innan tävling, dressyrpasset två dagar innan tävling, och så bara en kort, rolig ridtur dagen innan tävling. Det är visserligen inte alltid jag kan eller hinner lägga upp det så (har ju ett "annat liv" också, med jobb och barn och sånt...), men de gånger jag har gjort så, har det gått som bäst.

Inte är jag något proffs direkt för till helgen är det vår första tävling, men såhär har jag gjort och tänkt framöver (vi ska tävla T1 och F2, hästen är rutinerad passtaktig tävlingsräv, men jag är nybörjare):

* Lördag - rejält dressyrpass på volten. Red även igenom T1-programmet (fast på dressyrbana 20x40m) och delar av F1-programmet (inte pass såklart).

* Söndag - bad av häst för att få bort vinterdammet. I övrigt vilodag.

* Måndag - longering med löslongering (pålle var sur på matte sedan badet). Longeringen är bra för kommunikationen och trav/galopp-träning.

* Tisdag - eventuell träning för instruktör, i så fall blir det på volten och mycket tölt. Alternativt blir det passträning ute på passrakan.

* Onsdag - Passträning om vi inte gjorde det på tisdagen. Annars blir det lugnare dressyrpass på volten för att mjuka upp efter passen... :angel:

* Torsdag - vilodag, smörja allt läder och fixa till utrustningen i övrigt.

* Fredag - träning på volten, pålles energi-nivå får avgöra hur hårt. Jag vill ha honom ganska pigg till på lördag, men inte FÖR pigg. Förmodligen avslutas med pålles favoritgaloppbacke för att få honom på bra humör! ;)

Jag vill gärna träna på de moment som ingår så jag inriktar träningen på det lite mer än jag gör annars. Pass tränar jag nästan bara inför tävling för det är hans starkaste gångart och den riskerar att ta över lite väl mycket annars... :angel: Misstänker att våra största problem kommer vara passtakten i T1 och att få stopp efter galopp och pass i F2. :p

Planerna blev lite annorlunda...

Tisdag: Passträning.

Onsdag: Lektion för tränaren (fick hoppa in på en kompis plats)!

I övrigt som ovan. ;)

Då kanske vi syns på tävlingen då ;)

Ska också tävla T1 men sedan V2. senior eller ungdom?

Hade tänkt träna på banan idag. Gå igenom programmen.
På fredag har jag lektion så att vi bara känner igenom alltihopa så det fungerar.
Onsdag/torsdag blir nog lite lösgörande, en gång paddock och en gång skogen - tror jag.

och lördag; Ja, då är det dags! :bump:

hmm, jag brukar försöka hålla det som vanligt. Ridbana rätt mkt men nån uteritt i mitten av veckan. Vnågon av de två dagarna innan tävling.

Inför helgens tävling (norrköping om det är nån mer som ska dit? ;) ) så blir det dock lite annorlunda... Blev nämligen dunderförkyld i söndags så hästen fick tre dagars ofrivillig vila. Hoppas på att jag har kvar liiite lydighet imorrn när jag ska rida igen... (är den som åker vid några dagars vila)

Jag ska också till Norrköping! Veckan innan tävling rider jag mindre än normalt, speciellt denna vecka när vi har tävlat fredag- söndag som var och vi ska tävla på fredag igen. Jag rider bara 1-2 gånger den här veckan, kombinerar nytta med nöje idag och rider barbacka i skogen och rider slalom mellan träd, samt lösgörande dressyr i morgon eller på torsdag när vi kommit dit. :bump:

Hihi - Senior med bred marginal!

Det är ganska normal vecka för oss (förutom passträningen och badet då)! ;)

du har ingen bild på dig och hästen så man vet vilka man ska hålla utkik efter på tävlingsbanan? jag är så himla nyfiken! :)

Vad kul! Får hålla lite utkik dårå (även om ajg inte riktigt vet jag ska spana efter.... :D )

Jo, om man tävlar flera helger i rad så blir det ju verkligen att ta det extra lugnt i veckorna. rätt påfrestande för hästen att åka iväg på såna här grejer även om min mest tycker att det är spännande! (förra tävlingen kunde jag knappt leda honom normlat och han brukar vara kolugn annars... )

Liknande trådar

Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: cewe
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30