Sv: uppläggning av träning
Inte är jag något proffs direkt för till helgen är det vår första tävling, men såhär har jag gjort och tänkt framöver (vi ska tävla T1 och F2, hästen är rutinerad passtaktig tävlingsräv, men jag är nybörjare):
* Lördag - rejält dressyrpass på volten. Red även igenom T1-programmet (fast på dressyrbana 20x40m) och delar av F1-programmet (inte pass såklart).
* Söndag - bad av häst för att få bort vinterdammet. I övrigt vilodag.
* Måndag - longering med löslongering (pålle var sur på matte sedan badet). Longeringen är bra för kommunikationen och trav/galopp-träning.
* Tisdag - eventuell träning för instruktör, i så fall blir det på volten och mycket tölt. Alternativt blir det passträning ute på passrakan.
* Onsdag - Passträning om vi inte gjorde det på tisdagen. Annars blir det lugnare dressyrpass på volten för att mjuka upp efter passen...
* Torsdag - vilodag, smörja allt läder och fixa till utrustningen i övrigt.
* Fredag - träning på volten, pålles energi-nivå får avgöra hur hårt. Jag vill ha honom ganska pigg till på lördag, men inte FÖR pigg. Förmodligen avslutas med pålles favoritgaloppbacke för att få honom på bra humör!
Jag vill gärna träna på de moment som ingår så jag inriktar träningen på det lite mer än jag gör annars. Pass tränar jag nästan bara inför tävling för det är hans starkaste gångart och den riskerar att ta över lite väl mycket annars...
Misstänker att våra största problem kommer vara passtakten i T1 och att få stopp efter galopp och pass i F2.