Upplägg på tävlingsdagen?

Bri

Trådstartare
Ja, jag undrar helt enkelt hur ni lägger upp er tävlingsdag, vid dressyrtävling?

Hur lång tid innan er start är ni på tävlingsplatsen?

Hur lång tid innan lastar ni ur?

När börjar ni skritta fram?

När går ni in på framridningen?

Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan?

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen?

Hur lång tid innan er start är ni på tävlingsplatsen? Jag brukar vara på plats 1,5-2 timmar innan, beroende på hur väl jag känner till tävlingsplatsen samt hur bra väder det är..

Hur lång tid innan lastar ni ur? Ungefär en timme innan. I morgon kommer det dock bara bli 30 min innan då jag planerar att rida fram hemma för att hästen kräver tid, jag har svårt att fokusera på framridning och det ska regna i morgon.

När börjar ni skritta fram? Det tar väl 5-10 minuter att sadla sen brukar hästen skrittas 10 min ungefär för hand, det brukar bli bra.

När går ni in på framridningen? Det beror på om jag måste gå in till collectingring eller inte. Måste jag det går jag in 45 minuter innan, annars brukar det räcka med 40 minuter. (då blir det 35 min ridning vilket jag tycker är lagom)

Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan? Det beror på vädret samt om det är collectingring som jag måste vara inne på. Det perfekta är att gå dit när ekipaget innan påbörjar sin andra galopp, då brukar man hinna dit utan problem men inte behöva vänta i evigheter.

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen? 15-20 min räcker absolut. 5-10 minuters skritt innan. Men jag rider sällan två klasser, ska dock göra det i juni eventuellt.

1-1.5 timme

Hur lång tid innan lastar ni ur? En timme

När börjar ni skritta fram? När jag kommer till framridningen. Skrittar ca 20 minuter inkl skrittjobb

När går ni in på framridningen? När sadel o kandar är på, ca en kvart efter urlastning

Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan? När de ropar på oss. Vi helst gå direkt från framridningen in på banan. Collectingring är inget för oss:)

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen? Rider i princip aldrig två klasser. Hon gör alltid ett bra jobb i den klassen jag rider tycker jag (oavsett om det blir en placering eller inte) och ser inget skäl till att plåga henne med två klasser.

Ja, jag undrar helt enkelt hur ni lägger upp er tävlingsdag, vid dressyrtävling?

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen?

Jag vill alltid vara i god tid, särskilt till platser som jag inte känner till. Men jag räknar med att jag ska börja med hästen 45 minuter innan jag ska in på banan. Jag rider alltid fram på samma sätt, både hemma och "borta", ungefär som ett program jag följer. Det är bra för mig, då kan jag fokusera på det och hästen känner igen vad jag vill. Det börjar med att jag ler henne i ca 5 - 10 minuter och sedan sitter upp. Det är till 90% skrittövningar som ska mjuka upp och och få hästen följsam. Det tar ca en halv timme och sedan vet jag att vi är klara för start.

Jag har märkt att om jag inte rider "mitt program" både inför träningar och tävlingar så irrar jag bara lite planlöst omkring och vi blir inte alls klara att prestera.

Minst en och en halv timme innan start. Så man hinner gå till sekretariatet, kolla hur tidsschemat ser ut (om min starttid fortfarande gäller), gå på toa, kanske ta en kaffe innan det är dags att lasta ur.

Ca en timme innan start. Ta av skydden, leda runt hästen några minuter, klä på hästen och mig själv.

När vi är klara med påklädningen, kanske 40 min innan start.

Beror lite på hur tävlingsplatsen ser ut, om det finns någon lugn och bra slinga skrittar jag gärna ute först, och går in på framridningen typ 20-30 min innan start och kan då börja jobba hästen direkt. Annars direkt in på framridningen.

Så sent som möjligt, jag vill inte behöva stå stilla och vänta utanför utan komma så att jag i princip kan gå in på tävlingsbanan/collecting ring direkt. Några få minuter, beroende på hur långt från framridningen tävlingsbanan ligger.

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen

Jag gör precis likadant inför andra klassen, då har hästen oftast stått i transporten i flera timmar. Dressyrtävlingar tar tid.

Hur lång tid innan er start är ni på tävlingsplatsen? Sällan mer än en timme.

45-50 minuter kanske. Beror lite på vilken häst jag har med mig och om jag har hjälp.

När börjar ni skritta fram? När jag sitter upp:p. Skrittar till framridningen och skrittar fram där sen.

När går ni in på framridningen? Direkt, tycker det är sällan det finns andra alternativ att rida på.

Hur lång tid innan lämnar ni framridningen och går till själva tävlingsbanan? Precis så att jag kan gå in i collectingring/tävlingsbana.

Om ni rider två klasser, hur lång tid rider ni fram till andra klassen? Rider i princip aldrig två klasser. Men rider isf fram kanske 20 minuter till andra klassen.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 996
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday