Upplägg för dressyrträning

T

tretjak

Har vi några utbildade tränare här på forumet?
Jag sitter här och funderar på att starta om från början med dressyrträningen. Min femåring ska i gång nu efter konvalescenttid på 6 veckor. Jag velar mellan att strunta helt i dressyr och bara rida ute i terrängen eller göra både och. Han behöver muskla sig för att knä och kotleder inte ska ta så mycket stryk.

Jag är lite konfunderad över tidigare träningar för instruktör som mest gått ut på att rida runt på 20 m volten i alla gångarter. Jag tycker själv inte att vi kom någonvart på detta sätt. Jag brinner av iver efter att få lära mig mer, rida sidvärtsrörelse, tempoväxlingar m m. Jag har fuskat lite på egen hand och han blir så mycket mjukare att rida då plus att han inte blir så uttråkad!

Jag har MYCKET att jobba på vad det gäller sits och balans efter ett ganska långt uppehåll pga graviditet (har haft medryttare under tiden) men kan man verkligen inte lägga upp träningen så att den blir mer varierad ändå, eller är jag ute och cyklar?

Hästen är svårriden på så sätt att han skiftar mellan otroligt lat till att bralla och bocka alt resa sig när man kräver något. Blir han uttråkad kommer dessa olater som ett brev på posten.Det händer ofta att jag sitter och är lite smårädd på träning eftersom man hinner tänka och spänna sig när man maler på runt runt...

Hur resonerar ni som lägger upp träningar för era elever?
Har ni en långsiktig plan? Delger ni eleven denna? Spelar det någon roll om det gäller tävlande ekipage eller hobbyryttare dvs hur inverkar det på upplägget?
Tacksam för alla svar!

Sv: Upplägg för dressyrträning

Har vi verkligen INGA instruktörer alls på Buke??!
Eller är det så illa att ingen har någon långsiktig plan för sina elever...? :devil:

Hej
Det verkar på din beskrivning som att både du och hästen behöver öva upp er balans, så några veckors ridningi skog och mark för både kropp och hjärna är nog bra för er båda.
Där kan du också börja tänka på att klargöra för hästen vem som är ledare av er. Rid dressyr ute på vägar och stigar. Som du säger kan det vara lättare eftersom hästen oftast bjuder bättre ute. Jag jobbar själv med skolor, vändningar, byten, piaff och passage ute.
Senare , när ni kommit igång tycker jag du ska hitta en tränare som du litar på.

När jag får ett nytt ekipage så tiitar jag i början om var problemet sitter, allltså var den första knuten är som jag måste hjälpa till att lösa upp. Det kanske är att sadeln inte passar eller att ryttaren inte sitter rakt, eller att hästen har ont nånstans.
Sen jobbar jag vidare när den saken är löst.
Jag har alltid en plan eftersom jag vet hur jag vill att ekipaget ska utvecklas.
Jag låter problemen komma upp för varje lektion och går vidare med rörelser (ex skänkelvikning, vändningar) som hjälper ekipaget att utvecklas. I alla fall så lär jag ryttaren förberedande övningar inför korrekt utförda rörelser. Så att man leker in kunskapen. Rörelser i dressyr träningen är ju meningen att gymnastistera hästen, och stärka hästen så att den bättre kan bära sin ryttare.

Ett tips till för dig är att du läser ridteori och sen övar på rörelser ex. ute i skogen.

Senast ändrad av en moderator:

Bra tråd. :bow:

Jag har varit inne på samma spår som du. I somras skadade jag ryggen och tränaren red hästen i championat (4-års). Efter det fick han vila helt en månad och sedan var det dags för mig att börja rida. Jag hade då inte alls ridit på fyra månader.

Jag bestämde mig för att bara rida ut i skogen en månad, för att hitta min egen balans och få en hyfsat stabil sits. Kände att det skulle bli katastrof om jag skulle börja kräva jobba av honom innan jag var igång. Vi hade kul i skogen helt enkelt.

Så småningom när det var dags att rida på ridbanan så tänkte jag på grunderna, lite inspirerad av hur Kyra lägger upp det i sin bok. Gas-broms-vändande-sidförande. Det började med massor av halter och övergångar till trav. Det fungerade bra.

Det finns tyvärr en del instruktörer som inte gör annat än håller lektion och tar betalt. En plan är ju jätteviktig för att utvecklingen ska gå framåt.

Åh, synd att du inte jobbar här nere, det låter som att du är en instruktör som lyssnar och "läser" sina elever. En eloge till dig :bow:

Vi är inte i balans o harmoni jag och hästen just nu, vi kämpar på men ibland misströstar man verkligen! Man undrar om ridkänsklan och förmågan har försvunnit för alltid. :(

Tack för ditt svar, roligt att få dina synpunkter.

Och till Curtis; jag läser också Kyra och har haft mycket hjälp av den, en klok kvinna det där.
Försöker rida ut, ibland med livet som insats :eek: , men det går hyfsat de flesta dagar.
Tråkigt m tränare som bara räknar kronor o maler på m samma koncept för alla elever, det gäller att hitta de bra!
Det jag håller på med nu extra på helgkvällar är att rida en äldre, mer tolerant häst, att öva upp min sits på.
Jag har ont i hela kroppen efter en helg och mutar henne med morötter för att hon ska stå ut m mig! Det funkar... :bump:

Och vem mutar dig så att du står ut med henne ? smirk:

Sitsträning på lina är det bästa som finns, fast det gäller att ha en lydig häst som linföraren kan kontrollera så att man slipper inverka i början. Man har nog med sitsen ju :D

Mvh Monika

Hon behöver inte muta mig - jag fick ett litet kvitto i går när jag red min egen häst en kort stund på bana - och han för en stund kändes MJUK igen och vi bara flöt. Det kan jag leva på läänge :love: OCH stå ut med ont i rumpan några helger till...

KANSKE är vi på rätt väg igen, håll en tumme! :bow: :bow:

tretjak skrev:
Hon behöver inte muta mig - jag fick ett litet kvitto i går när jag red min egen häst en kort stund på bana - och han för en stund kändes MJUK igen och vi bara flöt. Det kan jag leva på läänge :love: OCH stå ut med ont i rumpan några helger till...

KANSKE är vi på rätt väg igen, håll en tumme! :bow: :bow:
Visst! Om du håller en för mig!

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 681
Senast: Hedinn
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 242
Senast: Emelei
·
M
Dressyr Hej! Jag har just börjat träna dressyr igen med min lille häst efter flera års uppehåll p.g.a. små barn. Under tiden har jag ridit en...
2
Svar
29
· Visningar
4 177
Senast: Mayara
·
Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 312
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V