Upplägg av en vanlig vecka

_Runaway_

Trådstartare
Hur brukar ni variera träningen av era hästar? Och vad är det för typ av hästar, samt vilka mål har ni? Tränar ni ngt speciellt för att uppnå något speciellt tex?
----

Jag har en äldre D-ponnyvalack, som är på väg uppåt i träningen efter en vinter med fångkonvalescens. En vanlig vecka brukar se ut ungefär såhär

Dressyr: 3 dagar
Hoppning: 1 dag
Uteritt: 2 dagar

han har ingen vilodag, då jag är lite emot konceptet emd en vilodag i veckan. Han är som sagt äldre, och jag vill hålla igång leder och muskler. Däremot varierar jag träningens intensitet. Uteritt kan vara allt ifrån att skritta samt trava lite på lång tygel, till att rida galoppintervaller och "kräva" en bra form.
Hoppas att vi till våren kan komma iväg och rida i ridhus en gång varannan vecka.
Vad jag vill uppnå med träningen då. Jag är ingen satsande tävlingsryttare, men jag har målet inriktat på två klubbtävlingar i dressyr. En i maj, om tre veckor ( :eek: ) oh en i mitten av juni. Vore väldigt kul att lyckas bra där för att få lite kvitto på att man är på rätt väg.
Men framförallt är målet att ha n frisk, glad och vältränad häst och veta att det är jag som ägare som lyckats med den bedriften :)

Sv: Upplägg av en vanlig vecka

_Runaway_ skrev:
Hur brukar ni variera träningen av era hästar? Och vad är det för typ av hästar, samt vilka mål har ni? Tränar ni ngt speciellt för att uppnå något speciellt tex?
----

MIn häst går i ridhus/ridbana max 2 dagar i veckan, då är det oftast dressyr som gäller, mest för att ha en möjlighet till att rida på volt. Och 1 dag är ofta för tränare för att slipa bort mattes fula ovanor..:angel:
De andra dagarna rids han ut, men även där jobbas det med tempoväxlingar, övergångar, skolor, skänkelvikningar. Vissa dagar är det ren konditionsträning med galoppintervaller i backe. Alt. mysig långritt där det "enda" som krävs är rakriktning.

Anledningen till att han inte rids mer i ridhus/ridbana är för att kunna behålla glädjen i arbetet hos honom och behålla framåtbjudningen. Går han för mkt i ridhus tkr han det är astråkigt och gör ingenting. Men nu när han inser att transporten är framdragen på stallbacken och att han ska få åka med blir han överlycklig.

Han är en äldre pålle, som har kronisk lymfangit, så vilar han rätt sällan helt (dvs gå i hagen-vila) utan han skrittas lugnt. Brukar även lägga in perioder på ett par veckor där han inte behöver arbeta desto mer utan enabrt skrittas och joggas ut i skogen i låg form, för att han ska få återhämta sig lite.

Jag brukar ha som mål att inte sitta på hästen 2 dagar på rad. Så rider jag dressyr på måndagen så kör jag på tisdagen, sen på onsdagen så rider jag ut, på torsdagen så löshoppar/tömkör/löslongerar. Vilar på fredagen och medryttaren rider på lördagen(rider ut), på söndagen kör vi eller rider dressyr i ridhuset.

Det där var bara ett exempel på hur jag brukar tänka, sen blir det självklart så att jag rider 2 dagar i rad emmelanåt.

Jag utgår oftast från mitt jobbschema, men han går 6 dagar i veckan, eller på vilodagen kan jag sätta honom i skrittmaskinen ibland, ca 30 min.

Har ett halvblodssto på 14 år. Inriktar mig på hoppning men jobbar mycket med dressyren för att få ihop henne lite mer och bättra på min sits. Även för att stärka hennes rygg så hon orkar bära sig i en högre form.

Mitt mål är att tävla hoppning, detta år LC, LB och kanske även någon LA... Alltså göra en tävlingsdebut med min lilla pålla. Men jag ska nog även försöka komma ut på dressyrbanan till hösten på någon LC eller LB...

Jag brukar försöka få veckorna att se ganska lika ut. Så här har jag tänkt mig att det ska vara (blir dock inte alltid så):
Måndag: Träning: varannan vecka dressyr, varannan markarb.
Tisdag: Dressyrträning varannan vecka, alternativt uteritt.
Onsdag: Hoppning, kombinationer eller bana.
Torsdag: Dressyrarbete i paddocken.
Fredag: Uteritt, oftast i ganska lugnt tempo.
Lördag: Varannan vecka dressyr för tränare. Annars uteritt eller eget dressyrarbete.
Söndag: Dressyr eller uteritt.

Har helst ingen vilodag då hon står helt, utan brukar skritta henne åtminstone, helst även trav och galopp, dock kravlöst. T ex barbacka och på lång tygel då hon får välja vägen (brukar inte vilja gå hem igen :smirk: ) Sådana "vilodagar" förekommer helst två gånger i veckan.

:D

Jag tar dagen som den kommer. Självklart sätter man upp mål som man vill klara av, men jag ser alltid i vilken form hästen är i för dagen, om den är lite trött eller jätte sprallig och anpassar träningen efter det. Har fem hästar, både unghästar och äldre av olika raser, men som exempel kan jag ta min andalusier som är 11 år och som jag tävlar i western.
Rider nästan jämt i skogen, klättrar väldigt mycket och rider alla övningar som sker på en ridbana där. Hoppar ibland, försöker att ta långritter lite då och då och ibland tar vi kortare men intensiva pass med mycket trav och galopp. I vintras blev det mycket djupsnö träning. Försöker att åka iväg på clinics för att testa nya saker och förbättra både teori samt ridning + att det är nyttigt och kul att komma iväg bland andra ryttare och hästar.
Övar mycket "läskiga" saker också, broar, presenningar o.s.v. perfekt om hästen är trött en dag, tycker det är viktigt att träna huvudet också och inte bara kondition och muskler. Promenerar och är ute och springer ibland för att undvika belastning så han får röra sig fritt. Tömkör och drar hem granar ibland, ett mål är att köra in honom snart. Har alltid vilodagar efter behov.
Tycker att det är jätte viktigt med variation för att få ut det bästa av hästen, både fysiskt och psykiskt. :) Deras hälsa och välbefinnande går alltid före träningen, oavsett vad som är planerat. Har dem på lösdrift sedan några år tillbaka och sedan dess har det varit mycket lättare att träna dem. Har de en vilodag så håller de igång lite endå eftersom de klättrar och leker mycket i hagen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Ridning Jag har länge tänkt på hur andra lägger upp sina "scheman" med sina hästar angående träning och motion i veckorna. Jag har fått för mig...
2
Svar
27
· Visningar
2 876
Senast: kryddelydd
·
Ridning ...för att nå våra mål?? Hästen är inte i så jättebra kondition och styrka ännu pga konvalescens i somras. Han har varit igång riktigt...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama