Jag har länge tänkt på hur andra lägger upp sina "scheman" med sina hästar angående träning och motion i veckorna. Jag har fått för mig att jag tränar min häst alldeles för lite, men med lite eftertanke så hinner jag inte så mycket mer än så. Jag rider ca 5 dagar i veckan varav 2 är dressyrpass på bana (ibland ett av dom hoppning), en fri uteritt utan några som helst krav och en uteritt med dressyr (skänkelvikningar, tempoväxlingar, övergångar osv) samt en skrittrunda. Dressyr- och hoppassen brukar bli 30-60 minuter långa och uteritterna detsamma. Skrittar gör vi i 20-40 minuter. Så här är det då varje vecka men med varierande övningar och platser såklart. Hur ser det ut för eran del?
Jag har inget schema. Jag tränar på det vi behöver träna på för att utvecklas och ser till att inte nöta så pass att hästen blir slut. Och försöker att se till att jobbet i sig inte är i slitage eller är mentalt pissigt för hästen. Han ska veta vad som begärs av honom och kunna göra rätt och få belöning och förstå det.
Han får vila när jag behöver vara ledig. Det blir iaf en dag/v. Men det kan bli 3 dagar med ibland.
Vi behöver inte hålla någon tävlingskondis för ft eller löp etc.. Så det funkar fint för oss.
Vi rider dressyr(framför allt), rider ut för skojs skull och tricktränar lite.