Uppkopplingsproblem, gammal dator?

Silver Girl

Trådstartare
Har precis skaffat bredband i min lägenhet och det funkar inte med min bärbara dator. Det kopplar ur och går enormt sakta. Däremot är det inga problem när jag kopplar upp telefonen eller surfplattan (som jag använder nu). Därför tror jag problemet sitter i själva datorn snarare än i bredbandet.

Datorn är ganska gammal, minst fem år. Kan det spela roll eller är det någon annan inställning som krånglar?

Jag har innan kopplat upp via telefonen som mobil surfpunkt då jag senaste åren flyttat och veckopendlat och därför inte haft "vanligt" bredband. Då har det funkat bra med datorn. Inte gått jättesnabbt, men jag har ändå kunna se på svt play m m utan att det hakar upp sig mer än någon enstaka gång. Nu kan jag knappt kolla buke, och köp på nätet tog nästan en halvtimme, då jag hela tiden fick ladda om sidan :(

Någon idé eller är det bara att se sig om efter ny dator?
 
Provat med nätverkssladd från modemet/routern till din dator? På en gammal dator jag hade fanns det inget nätverkskort?( kan det ha vart det?) iaf funkade det inte med trådlöst internet, men med kabel i funkade det :)
 
Har inte provat med kabel. Tyvärr skulle det inte funka så bra i längden då jag vill sitta längre från routern. Men kan ju testa för att se om det är problemet.

Om nätverkskort saknas, varför har det då funkat med mobilen som hotspot? Är det ett annat system?

Är helt borta på sånt här...
 
Vad har du för internetuppkoppling?

Standardfelsökning:
1. Starta om allt
2. Prova med kabel.
3. Prova om det fortfarande funkar bra att ansluta till mobilens hotspot.

Nätverkskort kan gå sönder, drivrutiner kan vara för gamla, det kan vara lite vad som helst.
 
I och med att det ändå funkar trådlöst så finns det ju ett trådlöst nätverkskort bevisligen. Om det fungerar bra i mobil och padda och att det fungerade bättre när du surfade via mobilen (i datorn alltså), så tror jag att du ska kika på inställningarna i routern. Kolla om du kan byta frekvens för det trådlösa nätverket och ev. kika över vad du har för kryptering. Det kan också vara så att trådlösa nätverkskortet skulle må bra av en uppgradering.
 

Liknande trådar

Övr. Barn I måndags fyllde min äldsta son hela 10 år. Stolt och glad grabb, 10 år är ett stort steg mot att bli stor, tycker han. Och det är det...
Svar
18
· Visningar
1 968
Senast: Mustasukka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp