Uppklassningspoäng WRAS

Sv: Uppklassningspoäng WRAS

En liten fundering från mig.... Kanske man inte ska kunna klassas ner????

För mig verkar det lite underligt att ramla ner, kunskaperna måste väl för jösse namn finnas där om man en gång blivit uppklassad???:confused:

Eller???? Tänker jag helt fel?

Håller med dig helt och hållet.
Wras är oxå den enda organisationen inom westenridning i Sverige där man kan klassas ner.

Gillar inte ekipagebaserad uppklassning heller. Sist vi hade det systemet började ryttarna byta hästar med varandra för att slippa klassas upp och för att kunna knipa fler rosetter.

Håller med dig helt och hållet.
Wras är oxå den enda organisationen inom westenridning i Sverige där man kan klassas ner.

Gillar inte ekipagebaserad uppklassning heller. Sist vi hade det systemet började ryttarna byta hästar med varandra för att slippa klassas upp och för att kunna knipa fler rosetter.

så om min mamma som inte är så jätteduktig på att rida ärver min "sm-häst" (bara ett exempel) så ska inte hon kunna tävla på D-tävling där hon hör hemma?

så om min mamma som inte är så jätteduktig på att rida ärver min "sm-häst" (bara ett exempel) så ska inte hon kunna tävla på D-tävling där hon hör hemma?

Jo, självklart.
Jag skulle vilja att WRAS uppklassningssystem liknade SRHA/NRHA/AQHA´s mer, där är det ryttaren som klassas upp från nybörjarklasserna.

Läser den nya regelboken just nu, nyinköpt, och där står det ju klart och tydligt att man får välja nivån man vill rida och klassas upp därifrån.
Det är ju som du säger fel av den klubb som arrangerade att inte rapportera poängen...håller med dig helt.

Har följt denna tråd med intresse, då jag inte hittat någon info i detta ämne på WRAS hemsida. Kanske är jag blind, men skulle då gärna ta emot en sidhänvisning till detta ämne på nätet. Har tyvärr inte regelboken ännu.

Har funderingar på att ställa upp i reining och trail i SWR:s summershow (c-klasserna), men har dragit mig för att anmäla mig pga flera orsaker, bla just denna "klassfråga". Så se nu om jag fattat detta rätt:
Jag får alltså starta i c-klass utan att först ha tävlat och fått poäng i d-klass? Skulle jag då (MOT förmodan), få poäng där, så får jag inte ställa upp i dessa grenar på en d-tävling? Och skulle jag bli utan poäng (vilket är troligare :o), så kan jag tävla dessa grenar på d-tävling senare?

Och om nu någon undrar vad jag ska dit och göra om jag inte förväntar mig vinna - så är det pga att jag har en unghäst (tre år) som jag tror inte kommer att göra bort sig - men man kan ju aldrig veta säkert. Dessutom behöver både han och jag träna på tävlingssituationer och hålla ordning på mönster osv. Målet är nämligen att kunna ställa upp i APHA:s tävling på Greva i höst - och ser då detta som en utmärkt möjlighet till att träna både mig och hästen - dels då dessa klasser samkörs med AQHA:s amateur Non Pro, och dels att den tidigare d-tävling på Greva oturligt blev inställd.

Jo, självklart.
Jag skulle vilja att WRAS uppklassningssystem liknade SRHA/NRHA/AQHA´s mer, där är det ryttaren som klassas upp från nybörjarklasserna.

Ja, det håller jag med om. Argumentet att det behövs nerklassning därför att folk rider på för höga nivåer tycker jag inte håller helt, för visst är det så att när man aldrig kommer någon vart eller alltid är sist bör man väl funderar på varför....och antingen slutar man eller så flyttar man ner själv, och då kommer belöningen i form av placeringar. Det blir lite negativt att man av olika anledningar tvingas backa....och som sagt särskilt när det beror på att det inte är så många som ställer upp i klassen. Då spelar det ju ingen roll hur bra man presterat.

För övrigt har jag sett lite för många olika uttalanden i skrifter och tidningar samt hört av folk att "de som är nybörjare inte har på tävlingen att göra - eller att vi hoppas att de håller sig borta kommentarer i WRAS sammanhang. Lite som att rensa bort-ni kan få tävla bakom ladan attityden!!! Hur kul är det för den som börjat få till lite och har lust att ge sig ut och tävla....Tävla är roligt, en lek, fritid, samvaro....Uppklassning är en morot medan nerklassning är att slänga ut! Tycker jag!

Har följt denna tråd med intresse, då jag inte hittat någon info i detta ämne på WRAS hemsida. Kanske är jag blind, men skulle då gärna ta emot en sidhänvisning till detta ämne på nätet. Har tyvärr inte regelboken ännu.

Har funderingar på att ställa upp i reining och trail i SWR:s summershow (c-klasserna), men har dragit mig för att anmäla mig pga flera orsaker, bla just denna "klassfråga". Så se nu om jag fattat detta rätt:
Jag får alltså starta i c-klass utan att först ha tävlat och fått poäng i d-klass? JA Skulle jag då (MOT förmodan), få poäng där, så får jag inte ställa upp i dessa grenar på en d-tävling? JO i år så. Det beror på hur många poäng du samlat. Över 30 = uppklassning. Och skulle jag bli utan poäng (vilket är troligare :o), så kan jag tävla dessa grenar på d-tävling senare? JAPP

Och om nu någon undrar vad jag ska dit och göra om jag inte förväntar mig vinna - så är det pga att jag har en unghäst (tre år) som jag tror inte kommer att göra bort sig - men man kan ju aldrig veta säkert. Dessutom behöver både han och jag träna på tävlingssituationer och hålla ordning på mönster osv. Målet är nämligen att kunna ställa upp i APHA:s tävling på Greva i höst - och ser då detta som en utmärkt möjlighet till att träna både mig och hästen - dels då dessa klasser samkörs med AQHA:s amateur Non Pro, och dels att den tidigare d-tävling på Greva oturligt blev inställd.

Jag tycker att du skall åka och tävla! Om pållen är inriden och brukar kunna momenten så är ju C helt OK. Alla hästar kan ju bli ofokuserade när man kommer in, men det är bara att träna på. Jag gör också det men min unghäst. Lycka till

Som det är just nu så kan du gå in på C-nivå, rida nästa tävling på D, och även prova B om du vill, ända tills du får tillräckligt många poäng på en nivå för att klassas upp!

Är inte så jag har tolkat det men enligt vad som sa senast då tävlingsutskottet träffades så är det här så det ska tolkas...

Det verkar ju lite knasigt? Då är ju hela meningen med det hela borta eller? Då kan man ju ställa upp på alla nivåer under en och samma säsong - bara man inte samlar för många poäng i de högre klasserna!

Jag menar att om jag nu startar på en högre nivå, så får jag ju stå mitt kast och fortsätta tävla på den nivån - om jag nu skulle råka samla några fjuttiga poäng.

Ja träna behöver vi :o. Tyvärr verkar han ha fått foderhosta, så just nu vet jag inte hur det blir - men har tom 30/5 och se hur det går. Vi tränar för fullt på galoppombyte och hoppas de ska sitta, men annars hörde jag att man på lägre nivåer får bryta av och fatta ny galopp - någon som vet om det gäller på c-nivå, eller bara d? Skit att D-tävlingen blev inställd :cool:

Får, får man, men det blir avdrag.
Bryta av gångarten ger -2 p (varje gång).
Att trava mer än ½ volt, eller ½ banas längd ger 0 (noll) i slutpoäng.

Men om man får 0 poäng eller diskad på sina tävlingar under första året är inte hela världen. Skulle det behövas så är det bara att korrigera under tävlingen så går det bättre nästa gång. Alla unghästar kan bli ofokuserade eller lite blyga när de helt plötsligt skall vara ensamma i ett stort ridhus med nya lukter och ljud. Med tiden blir de mer rutinerade och allt funkar bättre.

Och C-nivå är inte något att avskräckas av....;)

Ja, ut och tävla! Att bli nollad eller diskad är inget nederlag. Det kan till och med vara en fördel att bryta av i bytet mot att inte få till bytet alls på en hel volt, vilket ger -4 p.

Jag får alltså starta i c-klass utan att först ha tävlat och fått poäng i d-klass? Skulle jag då (MOT förmodan), få poäng där, så får jag inte ställa upp i dessa grenar på en d-tävling? Och skulle jag bli utan poäng (vilket är troligare :o), så kan jag tävla dessa grenar på d-tävling senare?

Så här står det i regelboken:

Ekipage får starta vilken nivå man önskar men efter 30p på nivån i specifik klass får man inte rida på lägre nivå. Efter uppnådda poäng i specifik klass flyttas man upp en nivå i denna klass. Detta gäller dock inte om man erhållit poängen för uppklassning i specifik klass på B eller A-nivå. Har man inte uppnått poäng för uppklassning, det vill säga 30 poäng efter 2 kalenderår flyttas man ned en nivå. Detta gäller dock inte ekipage på D-nivå.

30 poäng= uppklassning till nästa nivå
16-29 poäng= stå kvar på nivån
0-15 poäng= flytta ned en nivå

Och visst är dom två sista raderna förvirrade.

Ponera att jag 2008 placerar mig på tre tävlingar i min klass på C-nivå och skrapar ihop sammanlagt 12 p.
”0-15 poäng= flytta ned en nivå”? Nej, jag har väl två år på mig att få ihop 30 p på en nivå.

Så, 2009 skaffar jag mig ytterligare 10 p och har totalt 22 p.
”16-29 poäng= stå kvar på nivån”? Nej, ”Har man inte uppnått poäng för uppklassning, det vill säga 30 poäng efter 2 kalenderår flyttas man ned en nivå.”

I praktiken blir det alltså:
Under 30 p efter två år = ner en nivå (ej från D)
Över 29 p inom två år = upp en nivå (ej från B/A)

Detta om man bortser från den mest förvirrande delen, som du utelämnade:

”Behörig att starta i aktuell klass är det ekipage som har erhållit 30 poäng på föregående lägre nivå, samt nya ekipage, eller ekipage som innehar 16-29 poäng på aktuell nivå.”

30 p från föregående lägre nivå, inga konstigheter.

Nya ekipage, inte heller kostigt. Men efter en tävling på nivån är man inte ett nytt ekipage längre och det är omöjligt att skaffa sig mer än 10 p på en tävling i sin klass.

Återstår då ”16-29 poäng på aktuell nivå”. Om jag inte har 30 p från föregående lägre nivå, inte längre är ett nytt ekipage och inte har nått upp till 16 p, får jag då starta?

Och visst är dom två sista raderna förvirrade.

Ponera att jag 2008 placerar mig på tre tävlingar i min klass på C-nivå och skrapar ihop sammanlagt 12 p.
”0-15 poäng= flytta ned en nivå”? Nej, jag har väl två år på mig att få ihop 30 p på en nivå.

Så, 2009 skaffar jag mig ytterligare 10 p och har totalt 22 p.
”16-29 poäng= stå kvar på nivån”? Nej, ”Har man inte uppnått poäng för uppklassning, det vill säga 30 poäng efter 2 kalenderår flyttas man ned en nivå.”

I praktiken blir det alltså:
Under 30 p efter två år = ner en nivå (ej från D)
Över 29 p inom två år = upp en nivå (ej från B/A)

Detta om man bortser från den mest förvirrande delen, som du utelämnade:

”Behörig att starta i aktuell klass är det ekipage som har erhållit 30 poäng på föregående lägre nivå, samt nya ekipage, eller ekipage som innehar 16-29 poäng på aktuell nivå.”

30 p från föregående lägre nivå, inga konstigheter.

Nya ekipage, inte heller kostigt. Men efter en tävling på nivån är man inte ett nytt ekipage längre och det är omöjligt att skaffa sig mer än 10 p på en tävling i sin klass.

Återstår då ”16-29 poäng på aktuell nivå”. Om jag inte har 30 p från föregående lägre nivå, inte längre är ett nytt ekipage och inte har nått upp till 16 p, får jag då starta?

Ja detta var ju intressant! Undrar om detta alls kommer att funka. Skall ut på en C tävling igen och där är max antal starter genom hela tävlingen 6 st. Flera klasser står som troligen struken....Alla hamnar vi på D nivå eller E nivå då kanske i det fall du tar upp....

ja, men tänk detta då - jag/vi/någon:D, tävlar mycket sparsamt i WRAS klasser - kanske beroende på tex: tidsbrist, penningbrist, lust, ork el tävlan i annat förbund. Jag tränar på som hejsan hemma, åker på lite träningar, clinics o tävlar i APHA och tränar på så sätt upp min unghäst att faktiskt bli ganska bra (Vad då, då?? - Önsketänkande kan jag iaf ägna mig åt :p). Vi dyker upp på si så där 1-2 WRAS tävlingar om året, och kan då alltså maximalt skramla ihop 20p i en gren - om vi vinner!!! Hur sjutton ska man då kunna klassa upp sig :confused:

Självklart fattar jag att det behövs något system så att "rosettplockarna" inte snor alla rosetter på d-tävlingarna. Men är detta verkligen något bra sätt? Och hur stort har detta problem varit tidigare? Vet ju inte då jag själv inte har varit i tävlingssvängen.

Personligen skiter jag fullständigt i om jag blir etta eller sjua, så länge jag är nöjd med min och hästens prestation. Och jag skulle aldrig bli glad över en blå/gul om jag vet att jag är överkvalificerad för att tävla på just den nivån jag ev hamnat på - om jag nu tidigare tävlat tex rasklasser och på så sätt blivit bättre än vad WRAS systemet anser att jag är. Eller är det meningen att jag BARA ska tävla WRAS tävlingar?

Mitt svar är inte riktad till någon särskild, utan bara som en allmän fråga/kommentar på klassningssystemet.
Men nu är jag verkligen förvirrad :confused:, betyder detta alltså att om jag tex. startar på c-nivå ( = nytt ekipage och får välja vilken nivå jag vill börja på) och inom 2 år inte får ihop 15p för att få stanna kvar på C-nivå. Får jag då bara tävla på D-nivå? eller är jag bara "utesluten från C?" och får gå in på en B eller A tävling som nytt ekipage eller är jag automatiskt utesluten från att tävla på någon högre nivå så fort jag blivit nerklassad? Alltså, de två första åren får jag fritt tävla på vilken nivå som helst, men efter tidsgränsen blir jag blockerad från att tävla på andra nivåer än just den jag gjort mig förtjänt av så att säga?
Eller tänk om man nu tävlat på alla olika nivåer under de två första åren och inte lyckats skrapa ihop över 15p på någon nivå, vilken nivå blir jag då nerklassad från?

Mitt svar är inte riktad till någon särskild, utan bara som en allmän fråga/kommentar på klassningssystemet.
Men nu är jag verkligen förvirrad :confused:, betyder detta alltså att om jag tex. startar på c-nivå ( = nytt ekipage och får välja vilken nivå jag vill börja på) och inom 2 år inte får ihop 15p för att få stanna kvar på C-nivå. Får jag då bara tävla på D-nivå? eller är jag bara "utesluten från C?" och får gå in på en B eller A tävling som nytt ekipage eller är jag automatiskt utesluten från att tävla på någon högre nivå så fort jag blivit nerklassad? Alltså, de två första åren får jag fritt tävla på vilken nivå som helst, men efter tidsgränsen blir jag blockerad från att tävla på andra nivåer än just den jag gjort mig förtjänt av så att säga?
Eller tänk om man nu tävlat på alla olika nivåer under de två första åren och inte lyckats skrapa ihop över 15p på någon nivå, vilken nivå blir jag då nerklassad från?

Du hamnar på D nivå om du inte får ihop p. från C. Har du börjat på B ramlar du ner i C först och sen får man ju inte ihop poäng där heller oavsett om du kommer tvåa på 72 p i alla sex tävlingarna du ställt upp i om det bara har varit 4 starter i tävlingen!!! Man kan inte nedklassas från D nivå. Nej det är som någon skrev tidigare faktiskt konstigt att man skulle bli sämre (blir nedklassad). Tvärtom blir vi ju bättre med tiden och träning. Jag tror att vi är för få för att hålla på så. Bättre då om ryttaren klassas upp efter vissa regler, kanske poängsumman på ritterna. Medelsumman av de ritter man gjort, tror jag på för då spelar det ingen roll hur många som ställt upp. Man kan ju förstå om första placeringen inte kan få p om det är den enda som ställer upp. Men man kan ju vinna på 52 p också och få poäng och gå vidare och det är väl kanske inte dax att gå upp i B om man inte kommer över låt säga 63 eller så....

Joviss 17 är det rörigt!

Funderar kring de här med uppklassning,,vem är det som ska hålla koll på poängen man får-det är ju svårt o veta hur mycket poäng som räknas när de är olika startande i klasserna?
Är de så att resultaten skickas till wras efter varje tävling och man sedan blir informerad av dem eller ska man ha koll på de där själv?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
942
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka